Číslo 51 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kytaristou.
Lubomírem Brabcem.


 

 

 

 



Ivan Trojan, David Novotný, Klára Melíšková a Klára Issová v Klimáčkově hře Dračí doupěNa hraně her a skutečnosti

Dračí doupě – nové dílo úspěšného současného slovenského dramatika Viliama Klimáčka – mělo v listopadu světovou premiéru v Dejvickém divadle. Svým názvem odkazuje k populární společenské „hře na hrdiny“. Její postavy se pohybují v prostoru mezi skutečností a virtuální realitou, kde se jako v křivém zrcadle vyjevují  jejich nejvýraznější rysy. Protagonisté Ivan a David – ztělesňovaní Ivanem Trojanem a Davidem Novotným – jsou středního věku a původní profesí lékaři (stejně jako dramatik). Zatímco Ivan své málo vynášející povolání zaměnil za dealerství v branži zubních kartáčků, David se stal firemním psychologem. Na Davidův podnět chtějí bivakovat v lese, kde zhruba před dvaceti lety spáchali jakýsi zlý čin. Jeho tajemství není až do konce představení zcela vyjasněno, byť zásadně motivuje jejich rozporný a v tragédii ústící vztah. Když se v lese postupně objeví i dvě podivné ženy, nad jejichž zařazením mezi houmlesačky (Klára Melíšková) a prostitutky (Klára Issová) divák váhá, onen dávný čin získává sice mlhavé obrysy, ale sotva oba protagonisty fyzicky a psychicky napadne neméně podivný strážce (Martin Myšička), minulé násilí ustupuje před tím přítomným…

Autor poutavé černé komedie, která se, přepokládám, rychle objeví i na dalších našich scénách, suverénně pracuje nejen s napětím, ale také s dvojlomností mezi skutečností a herní fikcí i mezi komickým a tragickým. Oblíbené hvězdy současného českého filmu stejně jako jejich zatím o něco méně známí, ale neméně výborní kolegové dokáží na obou těchto hranách skvěle balancovat. A to nejspíš nejen díky Karlu Františku Tománkovi, který hru přeložil a režíroval, ale také proto, že toto balancování se často objevuje i v dalším repertoáru Dejvického divadla a je pro jeho poetiku typické. Podobně jako satirický podtón, se kterým jsou reflektovány příznačné rysy naší doby. Ty jsou v případě Dračího doupěte zastoupeny motivem zátěžových testů, jimž jsou často podřizování zaměstnanci některých firem a které v inscenaci odhalují věčnou snahu člověka manipulovat s druhým a podřídit si ho. Všechny tyto zjevné i skryté motivy jsou namotány na vřetánek „krize středního věku“, takže nejpřitažlivější bude hra zvláště pro ty, kteří této krizi – už nebo ještě – nejsou vzdáleni.

Bronislav Pražan

Foto Hynek Glos



  Filantropové
  Jak to vidí Leo Pavlát
 
   Na hraně her a skutečnosti

   Navštivte
 
   Jak se stát hrdinou
  Téma