Číslo 51 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kytaristou.
Lubomírem Brabcem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


Lubomír Brabec, kytarista

Zajímala vás kytara a hudba vůbec už v dětství?

Jako každé správné muzikantské dítě jsem v šesti letech začal chodit do houslí a upřímně jsem je nenáviděl. Ne že by se mi muzika nelíbila, ale po vyučování, když všichni kluci už venku kopali do míče, já ještě musel – představte si to! – deset minut denně cvičit na housle. Pak mi to přísný rodičovský režim dokonce prodloužil na patnáct minut. A tak jsem ve třinácti uprosil tatínka, abych směl hrát na kytaru. Rozhodl jsem se, že budu hrát něco pořádného, nejlépe bigbít!

Začal jste tedy vlastně kvůli rocku?

Nejdřív to tak bylo, přešel jsem z houslí na kytaru, začal se učit akordy podle značek a louskat písničky. Jenže pak jsem se stal žákem profesora Knoblocha a ten mi ukázal nejen taje kytary, ale i krásy klasické hudby. Najednou jsem objevil nový svět. To byl moment, kdy jsem se rozhodl pro konzervatoř.

Proč zrovna kytara nejvíc ovlivnila hudbu posledních desetiletí?

Kytara prodělala ve své historii mnoho „zlatých věků“, a taky zažila hodně období, kdy se na ni úplně zapomnělo. Například v renesanci či v baroku – stejně jako její ekvivalent loutna – nesměla chybět v žádné vzdělané rodině. S nástupem klasicismu však zájem o ni opadl a teprve příchodem ranného romantismu byla opět objevena. Třeba Schubert, Berlioz, Weber, Paganini – ti všichni hráli na kytaru. Paganini nikdy nehrál s klavírem, vždy jen s kytarou. Novoromantický zvuk orchestru však kytaru zcela vyloučil, zase se na ni úplně zapomnělo.

Naštěstí přišlo dvacáté století...

Ano, především zásluhou legendárního kytaristy André Segovii se kytara opět vrátila na světová koncertní pódia. Umění Segovii vyprovokovalo celou řadu skladatelů dvacátého století století k tvorbě pro tento nástroj. Manuel de Falla, Heitor Villa-Lobos, to jsou jen někteří se zástupu skladatelů. Začaly pochopitelně vznikat i kytarové koncerty s orchestrem. My kytaristé se pyšníme jedním z nejkrásnějších koncertů – Conciertem de Aranjuez slavného Joaquina Rodriga. Kytara se dostala i do komorní hudby. Začalo to Arnoldem Schönbergem, Igorem Stravinským a dnes již neexistuje skladatel, který by kytaru v některém ze svých děl nepoužil.

Už devět let pořádáte své Hudební večery ve Španělské synagoze. Jak se za tu dobu proměnilo vaše publikum?

Řekl bych, že jsme se navzájem vychovali. Já si vychoval publikum a publikum mne. Ví, co by ode mne chtělo, co může očekávat. Já se snažím nezklamat a někdy také překvapit. Teď už jsem v takové situaci, že se do synagogy skoro nemůžeme vejít. Španělská synagoga je úžasné, mystické místo, kde se prolínají různé kultury – Češi, čeští Židé, Španělsko. Každý koncert je pro mě zážitek.

Agáta Pilátová, publicistka

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 9. 12.



  Filantropové
  Jak to vidí Leo Pavlát
 
   Na hraně her a skutečnosti

   Navštivte
 
   Jak se stát hrdinou
  Téma