Číslo 51 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kytaristou.
Lubomírem Brabcem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Rudolf Křesťan, publicista

Jak si (ne)zkazit Vánoce

Podoba závěrečných svátků roku se jeví zdánlivě jako stereotypní vzorec: kapr – stromek – dárky. Ve skutečnosti si hlubší obsah těchto jedinečných dnů vytváříme sami. V každé rodině jsou autorským dílem, které by klidně mohlo nést označení ©.

Jak prožít spokojené Vánoce a přiblížit se jejich smyslu, na to není žádný recept. Je možné leda tak formulovat rizika směřující k jejich zkažení.

U mladých manželství může být příčinou sváru podoba bramborového salátu. Mladá žena ho logicky dělá tak, jak se připravoval u nich doma. Naopak mladý muž očekává salátovou strukturu odpovídající té, kterou vytvářela jeho maminka. Aby se předešlo napětí, doporučoval bych pro první roky manželství jako přílohu k vánočnímu kaprovi neutrální bramborovou kaši.

Kazit si sváteční čas lze už před Štědrým večerem. Například nadáváním na ataky obchodníků a na komercionalizaci Vánoc. Zajímavé je, že tyto nadávky pocházejí nejednou od lidí, kteří se před rokem 1990 zase zlobili, že není nic k dostání. Žel neznám doporučení, jak dosáhnout kýžené varianty „akorát“. Neutrální bramborová kaše to v tomto případě nevyřeší.

Ještě k minulosti: rodiče a prarodiče mívají tendenci vykládat dětem a vnoučatům, že za jejich mládí nebyly k sehnání banány a pomeranče. Ovšemže tomu tak skutečně bylo, ale stejnou pravdu mají i děti, když kontrují: „Tati, to už jsi nám říkal vloni!“

K náladě Vánoc žel nepřispívá fakt, že první čokoládové kolekce se objevují v obchodech už někdy v říjnu. Nikdo nás však nenutí, abychom předčasně podléhali. Je radno nedat se obloudit. Patřím k bytostným optimistům a předpokládám tudíž, že časem se vše srovná.

Jak?

Vánoční artikl se postupně začne objevovat už v létě, pak dokonce na jaře a návazně pak dojde k tomu, že nabídka se bude předcházet o celičký rok. Zákonitě se dostane do prosince – a všechno bude zase v pořádku.

Nedejme si kazit náladu ani tím, že v některých letech nejsou Vánoce na sněhu, nýbrž na blátě. Jsme-li schopni přísahat, že v našem dětství bývaly vždycky bílé a sníh nám křupal pod nohama, varuji: nebuďme křupani! Meteorologická statistika tvrdí něco zcela jiného. Kdyby po vzoru Klubu Za starou Prahu existoval i Klub Za staré Vánoce, museli by jeho členové požadovat, aby Vánoce byly pod sněhem pouze jednou za tři a půl roku.

Podobně ošidné jako tvrzení o každoročním sněhu je i vžité tvrzení, že „Vánoce jsou hlavně pro děti“. Coby člověk v seniorském věku zásadně odmítám tuto tezi. Nejsem-li už robětem, mám si nechat Vánoce zkazit tím, že už takzvaně nejsem ve hře? Když jsem byl jedním časopisem nedávno dotázán na souvztažnost dětí a Vánoc, odpověděl jsem, že ke vžité rovnici „Vánoce = radost pro děti“ bych chtěl dodat, že taky já – byť nynější pětašedesátník – jsem něčí dítě.

Mám vánoční svátky rád a chtěl bych, aby to bylo patrné i z mého průvodcovství tříhodinovým Dobrým jitrem na vlnách Českého rozhlasu 2 o letošní Zlaté neděli. Sváteční čas pokládám za skvostný a nevidím důvod, proč bych si potěšení z jeho atmosféry měl nechat vzít jen proto, že už po desetiletí vím, že dárky nenosí Ježíšek.

Nebo Santa Klaus?

Leckdo se durdí a rozčiluje, že v prostorách supermarketů je nám servírována jeho postava v červeném kabátci. Ačkoliv nejsem jeho fanda, domnívám se, že bychom z něj neměli být jurodiví. Ani moji rodiče si nedali v časech podstatně horších kazit Vánoce tím, že v padesátých letech minulého století jim byl ordinován ruský Děda Mráz. Bylo-li dokonce i tehdy možné, aby v domácnostech zůstala zachována ježíškovská tradice, nevidím důvod, proč bych se měl obávat Santa Klause.

Navíc doznávám, že osobně proti němu nic nemám. Ani Děda Mráz není žádný zloduch. Oba zmínění chlapíci však mají svůj tradičně vymezený kulturní okruh, kde jsou doma. Jinde zůstávají – a měli by zůstat – jenom hosty. Zda vítanými, či nevítanými, to už je věcí každého z nás. Stejně jako je na nás, koho vpustíme do bytu – nota bene v tak intimní večer, jakým je ten Štědrý.

Jak už jsem předznamenal, nepokládám podobu Vánoc za abstraktní, nýbrž za výslednici našeho spoluautorství. Proto si nemohu odpustit poznámku, jakou klíčovou roli v těchto svátcích sehráváme my muži. Kromě jiných závažných činností (jako například psaní cedulek na dárky pro celou rodinu, které za nás vybírala a sháněla žena) se obvykle podílíme i na louskání vlašských ořechů. Tedy jedné z ingredincí určených k přípravě svátečního pečiva.

Takové louskání je dřina. Každý jednotlivý ořech je nutno rozmáčknout a vyvinout přitom nemalou sílu. Posléze oddělit jádra od slupek. Útroby dát na jednu stranu, slupky na druhou. Potom ještě odnést skořápky do odpadkového koše. Někdy ho návazně dokonce i vynést.

Nikoliv my muži, nýbrž naše ženy mají jedinečný talent, jak nezkazit Vánoce a oblažit i nás, kteří pro zdar těchto svátků povětšinou děláme o hodně méně než ony. Při rodinném mlsání pracně připraveného chutného vánočního pečiva nicméně neopomenou uznale uvést:

„Ty oříšky vyloupal taťka!“



  Filantropové
  Jak to vidí Leo Pavlát
 
   Na hraně her a skutečnosti

   Navštivte
 
   Jak se stát hrdinou
  Téma