Číslo 5 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jiřím Mádlem.

 

 

 

 

 

O hledání zákazníků

Dokázat si začátkem devadesátých let „zaopatřit“ licenci na provozování první a jediné celoplošné tuzemské soukromé televize, byla schopnost k nezaplacení. Doslova a do písmene. Z Vladimíra Železného a jeho původních společníků udělala milionáře, nás ostatní stála téměř jedenáct miliard korun. Za patnáct let se situace podstatně změnila. Pravděpodobnost, že na sytém domácím televizním trhu existuje prostor pro perspektivní zúročení investic, je dnes menší než malá. Zejména mezi kanály s univerzální nabídkou pro univerzální publikum. Přesto jsme se podobného pokusu dočkali – jedenáctého ledna v jedenáct hodin a jednu minutu odstartovala „první plnoformátová celoplošná digitální televize“ TV Barrandov. Hádat, jak podnikatelský záměr, pyšnící se jménem slavného filmového kopce dopadne, je předčasné. Skladba premiérově servírovaného menu však přece jen něco málo naznačila.

Příkladem touhy uvařit pro všechny potenciální konzumenty byla velko-show, kterou v neděli večer oslavila svůj vstup na trh sama TV Barrandov. Jejím základem a tutovkou pro masy byl téměř úplný výprodej pamětnických protagonistů a dnešních dědiců tradic normalizačních a později nováckých estrád – od Karla Gotta přes Petra Novotného až po Lucii Bílou. Předpokládat, že panoptikální výřad celebrit domácího show businessu, pod režijním vedením nezničitelného Jiřího Adamce střídavě naprázdno otvírajících pusu na playback a pronášejících oslavné zdravice, zaujme mladší diváky, přišlo zřejmě absurdní i samotným organizátorům večera. Zřejmě proto se rozhodli okořenit podívanou opatrnou exkurzí do hájemství alternativního humoru, který se zatím na obrazovce zavedl v pořadu Na stojáka televize HBO. Pokus oživit zvetšelou nablýskanou nudu však dopadl podobně rozpačitě jako nesourodá konferenciérská dvojice, v níž standardně trapné Zuzaně Bubílkové relativně se ctí sekundoval Miloš Knor. Výsledkem byl lehce zatuchlý a těžce stravitelný (ne)zábavný eintopf.

Podobný dojem principiální neujasněnosti co a pro koho chce TV Barrandov vysílat, budí i programová skladba, s níž nová televize vstoupila do všednodenního provozu. Na jedné straně jména a pořady, které propadly sítem času a únosnosti nejen v obou komerčních kanálech, ale i v České televizi (viz zmíněná Zuzana Bubílková či Ivan Mládek);  na straně druhé dílčí exkurze do hájemství alternativy, kterou zmíněné zavedené firmy programově – a v případě ČT trestuhodně! – opomíjejí (viz rovněž zmíněný Miloš Knor či Lumír Tuček a spol.). Opravdu může podobně nastartovaný projekt odloudit Nově a Primě část diváků nutnou k přežití?

Jan Svačina, publicista



  O vlastenectví
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Labyrinty – peklo i ráj

   Pořiďte si
 
   Hudební festival a deset kilometrů zdi
  Téma