|
Hudební festival a deset kilometrů
zdi
Ti
kluci vypadali, že větev staletého dubu zlomí. Houpali se na
ní tři a bylo to pro ně v té chvíli důležitější než přípravy
na koncert v amfiteátru pár desítek metrů od nich, neřku-li
krása velšských hor na obzoru.
Jen těžko už si lze představit, že se rodiče tří chlapců
v dětství zcela určitě marně snažili vyšplhat na vysoké
kamenné zdi kolem honosné usedlosti, aby alespoň zahlédli, co
se skrývá uvnitř. Až do osmdesátých let byly totiž rozsáhlé
pozemky, na nichž je tento park, veřejně nepřístupné a prý
docela nedůtklivě hlídané. Faenol House u univerzitního
městečka Bangoru na severozápadě Walesu býval od 16. století
sídlem rodiny, jíž patřilo v regionu mnoho půdy. Tolik, že
bylo možné po vlastním dojít až na patnáct mil vzdálené horské
vrcholky. Na počátku 20. století činila rozloha 150 km2,
včetně zoologické zahrady. Dnes jsou to ještě stále čtyři
čtvereční kilometry zeleně a deset kilometrů dlouhá zeď kolem.
Místo pro smetánku
Posledními majiteli byli Sir Michael a Lady Caroline Duffovi,
bisexuálové známí ve své době nekonvenčním a lehce skandálním
způsobem života. V usedlosti se scházela smetánka, vznešení,
bohatí a důležití lidé. Bývali tu hosty politici i členové
královské rodiny. Včetně současné královny Alžběty a královny
matky. Když například měl Charles, princ z Walesu, v roce 1969
investituru na zámku Caernarfon, tak zde bylo z královské
rodiny osmnáct lidí. Adoptivní syn majitelů Charles Duff,
jediný potomek, překvapivě majetek nezdědil. Vedlo to v roce
1984 k místním spekulacím o jeho původu, dokonce se říkalo, že
je nemanželským synem princezny Margaret, královniny sestry.
Kdo ví, jak to bylo doopravdy...
Nedaleko starobylého kamenného sídla stojí novější, bíle
zářící, postavené v 19. století v romantickém stylu. V parku,
který se podobá volné krajině, jsou vodní plochy i nádherné
osamělé stromy, bílí ptáci dávají tušit blízkost mořského
pobřeží. Dům je ovšem spravován už jinak, je místem konferencí
a výtvarných kurzů a v létě při prodlouženém víkendu
oblíbeného britského svátku Bank Holiday se v jeho blízkosti
od roku 2000 každoročně koná hudební svátek – open air hudební
festival pořádaný pěvcem Brynem Terfelem, velšskou celebritou
číslo jedna.
Bryn Terfel, vyslanec velšský
„Když jsme začínali, měl jsem původní koncept rozvržený na tři
roky a nikdy jsem si nemyslel, že to přeroste do tak velkého
měřítka. Chtěl jsem nejdříve asi něco pocitově mnohem
komornějšího. Ale našli jsme tohle místo, uspořádali jsme
čtyři ročníky... A lidem se akce zalíbila,“ říká Bryn o
rozhodnutí „dělat něco pro svůj kout světa“, pro severní
Wales. Letos v létě se jeho Faenol Festival uskuteční už
podesáté a do budoucna se uvažuje o rozšíření programu na dva
víkendy.
V listopadu oslavil mezinárodně úspěšný barytonista
třiačtyřicáté narozeniny. Vyrostl v Pant Glas nedaleko
Garndolbenmaen, studoval v Londýně a doma je dnes opět
nedaleko, v Bontnewydd u Caernarfonu. Hovoří na rozdíl od
některých krajanů plynně velšsky, angličtinu má dokonce jen
jako druhý jazyk. Bryn Terfel je vlastenec a pro mnoho lidí ve
své zemi téměř národní hrdina. Dobyl nejen Královskou operu
Covent Garden ve vzdáleném Londýně, ale i světoznámá pódia
milánské La Scaly na Kontinentu a newyorské Metropolitní opery
v Americe. Točí desky pro prestižní světovou firmu. A
nezapomíná přitom na svou rodnou zem, ačkoli pas má britský a
ne velšský: cítí se být v zahraničí jejím vyslancem, hovoří o
ní, seznamuje posluchače s velšskými písněmi a domů do Walesu
naopak zve skvělé umělce.
Nové národní obrození
Při posledním ročníku Faenol Festivalu loni v létě jimi byli
sopranistka Diana Damrau, mezzosopranistka Nadia Krasteva a
tenorista Johann Botha. Magnetem programu byla však také irská
poprocková skupina Boyzone. „Má-li být festival festivalem,
musíte mít umělce takového kalibru, abyste prodali dostatek
lístků. Zaplatit takový festival, na to musíte mít i takové
interprety; abych mohl mít Dominga a Carrerase, potřebuji i
něco dalšího, co mi pomůže lístky prodat,“ vysvětluje pěvec
pragmaticky. Pravda ovšem rovněž je, že sám v mládí příliš
nesnil o opeře – líbil se mu spíše jazz a rock a neuzavírá se
takovým žánrům ani nyní.
Vedle
opery, muzikálu a moderní populární hudby bývá jeden program
víkendového festivalu věnován popovému zpěvu ve velštině.
Bryn, jak o něm všichni ve Walesu hovoří, původní jazyk
podporuje takto záměrně a vědomě. Velština ostatně v poslední
době zažívá zřejmě určitou renesanci, začíná se víc učit ve
školách. Přišlo cosi jako nové národní obrození. Zdaleka ne
všichni v zemi tento jazyk, v ničem angličtině nepodobný, umí;
starší generace vzpomíná, že se velšsky ani hovořit ve škole
nemohlo. I v kroužku lidí z Terfelova fanklubu, který má
v areálu stánek s nápisem Terfeliaid – Clwb Swyddogol Dilynwyr
Bryn Terfel, někteří přiznávají, že znají dosud jen pár slov.
Jak se vyslovuje místní jméno Faenol, to však samozřejmě vědí
– „vejnl“. Příjmení jejich patrona a idolu, iniciátora
festivalu, se analogicky čte „tervl“ nebo „tervel“. A Walesu,
což je anglické, místním zcela cizí slovo kontinentálního
původu, se velšsky říká Cymru – „kamri“.
Když večer z pódia při operním recitálu na závěr velšsky zní –
vedena Brynovým bohatýrským hlasem – píseň Hen Wlad Fy Nhadau,
v překladu Moje otčina, obecně sdílená jako národní hymna,
publikum stojí a hrdě a dojatě zároveň zpívá spolu s ním.
Přestože studeně fouká a začíná pršet, je to uprostřed
několikatisícového davu emocionálně velmi silný moment.
Užívej si umění...
Více než polovina lidí by si ve Walesu přála větší pravomoci
svého parlamentu a zhruba z patnácti procent jsou prý Velšané
dokonce pro samostatnost země. Vztahy s Anglií nebývaly
idylické a kritické postoje trvají dodnes. „Wales je velmi
zvláštní, jedinečná země. Je to docela malé území, ale mnoho
lidí z Walesu také žije roztroušeno po světě,“ potvrzuje
rovněž Bryn Terfel existenci silného vědomí národní
příslušnosti, když hovoří o vlastenectví, o národním a možná
až nacionalistickém cítění. Sám přemýšlí střízlivě, ale hrdost
z jeho slov samozřejmě zaznívá: „Wales je země, která má snad
vše – nádherné pobřeží i možnost chození po horách... Hudba je
zde silným elementem, a to především díky náboženství,
v kostelech. Máme básníky, spisovatele... Wales je trochu jako
dávný Norimberk – užívající si všechno, co se týká umění.“
Stánek Terfelova fanklubu ukazuje, že oblíbenou ikonou mnoha
zobrazení je Bryn v roli Falstaffa. Jeho mohutná postava se
k rozšafné shakespearovské a verdiovské postavě hodí velmi
dobře a jeho hlasové a herecké vybavení z této úlohy už
udělaly jeho roli životní a v historii interpretace
vzorovou... Falstaff je však teď až na druhém místě, svět
opery v kamenném divadle s kostýmy a líčidly je tak daleko.
Tady a teď, to je okolní příroda a pospolitost lidí, kteří si
přijeli užívat volného času a potěšit se při tom hudbou.
Koncerty s horskou scenérií Snowdonu v pozadí mají
neopakovatelnou atmosféru.
„Možná se jednou dostaneme na dva víkendy. Dovedu si navíc
představit staré budovy kolem Faenol House jako místo, kde zní
komorní hudba, folk, jazz a blues. Dovedu si představit, jak
festival zahajuje nějaká megastar – Elton John, Rod Stewart,
Edna Everage nebo Tom Jones...,“ sní Bryn Terfel. Vše bude
záležet na zájmu posluchačů o lístky.
Ve znamení dráčka
Je podvečer, na vyhrazených místech na loukách parkují auta a
k zábranám u vchodu přicházejí po trávníku pod staletými
stromy noví a noví lidé. Někteří jdou pěšky, protože nedaleko
táboří ve stanech a přívěsech. Jiní jsou z okolí, další
z daleka. I z irského Dublinu, kam to trajektem ze sousedního
ostrova Anglesey není o moc víc než sedmdesát mil, tedy něco
přes sto kilometrů. A všichni s sebou táhnou věci na piknik:
stolečky, skládací židličky, koše a krabice s nádobím, jídlem
a pitím, dokonce stanové přístřešky a lampiony. Jen grilování
a jiné druhy ohně nejsou dovoleny.
Během hudebních programů se za srpnového soumraku i tak
promění hlediště amfiteátru v pohodou zářící tábořiště. Jestli
jsou Velšané opravdu tak náruživí fanoušci ragby, jak se říká,
tak není divu. Na Festivalu Bryna Terfela si s přáteli užívají
stejně uvolněně. Nakonec se jich schází na popový koncert na
šest tisíc a na operní večer o den později úctyhodné dvě
třetiny tohoto počtu. Když před několika lety zpíval na
operním večeru Andrea Bocelli, přišlo lidí dokonce dvanáct
tisíc.
Teď se schyluje ke koncertu skupiny Boyzone a právě přijely
dvě další spřátelené rodiny. Zelenočervenobílý dráček, znak,
maskot či logo, který vykoukne na jejich věcech, dává tušit,
že jsou z Walesu. Rodiče chystají sedátka, vybalují
občerstvení. Tři kluci zatím pobíhají kolem a brzy objevují
skvělou houpačku. Nedaleký bílý dům a jeho historie je v té
chvíli nezajímá. Mají teď v moci dlouhou větev starého dubu.
Petr Veber, redaktor ČRo 3 – Vltava
Snímky Petr Veber
V úterý 13. ledna zpíval Bryn Terfel v pražském Rudolfinu za
doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Stanice
Český rozhlas 3 – Vltava pořídila z koncertu záznam, o jehož
uvedení se dozvíte z programových stránek Týdeníku Rozhlas. |