Číslo 5 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jiřím Mádlem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ivan Němec, publicista

Být vůdcem je víc než být tvůrcem?

Když jsem se o Vánocích zaposlouchal do skvělé nahrávky Čapkových Apokryfů v režii Aleše Vrzáka, začal jsem chvílemi pochybovat, zda je skutečně znám. Zrcadlily se v nich totiž tak neuvěřitelně aktuální obrazy společenských vztahů, až se člověku nechtělo věřit, že poslouchá dílo autora, jehož 70. výročí úmrtí Český rozhlas připomíná. Na totéž jsem myslel, když na Nový rok vysílala stanice Vltava rozhlasovou premiéru hry bratří Čapků Adam Stvořitel, o jejíž uvedení se zasloužil dramaturg Martin Velíšek a režisér Dimitrij Dudík, který divadelní komedii také pro rozhlas upravil. V údivu jsem kroutil hlavou a kladl si naivní otázky: Copak bratři Čapkové mají čerstvé zprávy z domácí politické scény? Odkud vědí, jakými jedovatými slinami na sebe prskají představitelé našich stran? Zažili poslední volbu prezidenta a chování pánů poslanců, jejichž hlavním posláním je tvrdit, že je to bílé, když opačná stran řekne, že je to černé? Jak tedy mohou znát naši dnešní závist, hloupé hašteření, egoismus, narcismus, zlobu a sveřepou nenávist, která může přerůst až... Strach to domyslet.

První uvedení Adama Stvořitele (1927) přijala kritika s rozpaky i výhradami. O příběhu, v němž Adam zničí starý svět kanónem negace a na boží příkaz stvoří nový, daleko problematičtější, nežli byl ten starý, se psalo jako o komedii, která je pouhou ilustrací apriorní filozofické teze, že je zatěžkána didaktičností, přemírou abstrakce a končí „trpným smírem místo tvořivého odporu“. Kritici měli v lecčems pravdu, je to ze hry cítit ještě dnes. Tak proč ji hrát? Vyjádřil to vlastně již tenkrát její tehdejší režisér K. H. Hilar, když v ní spatřoval projev „vůle k duchovnímu odzbrojení, společenské i politické konsolidaci, k vytvoření kladné atmosféry společenské a občanské loajálnosti...“ Vnímáme-li tedy ještě dnes komedii bratří Čapků jako obdivuhodně aktuální alegorii naší současné společnosti a světa, pak to zřejmě znamená, že navzdory krutým dějinným zvratům, z nichž tvůrci zažili jen část, pociťujeme i v současnosti nedostatek oné „vůle k duchovnímu odzbrojení“ a všeho dalšího, co Hilar ve hře našel.

K tomu, že rozhlasová komedie odrážela v mnoha svých pasážích dnešní skutečnost, výrazně dopomohla i úprava a režie Dimitrije Dudíka, který její dějovou výstavbu zpřehlednil zveřejněním jednotlivých aktů a udržel ji ve svěžím temporytmu. Hlavně však herecký projev představitelů všech postav vedl k přesnosti, přirozenosti a opravdovosti. Své velké herectví znovu potvrdil Viktor Preiss. Jeho Adam, vytvořený zdánlivě jednoduchými nenápadnými prostředky, je postavou neobyčejně pestrou, vnitřně bohatou, poutavou a dnešní. Také Alter Ego Ivana Trojana je detailně vykreslenou figurou věčného šťourala a neustále polemizujícího kritika, jenž bude navždy nespokojeně volat po svém právu na všechno. Hezké a přesně tvarované postavy vytvořily i Nela Boudová, Martina Hudečková a Dana Černá (Eva, Lilith, žena Alter Egova).

Když v tvůrčím zápalu jeden ze stvořitelů – Alter Ego – stvoří Dav „konfekčního“ lidu, a ambiciózní vůdce, instruktor heroismu, poučí tvůrce, že je třeba „dát jim společnou myšlenku, strčit jim prapor do ruky, zbraně a heslo!“, pocítíme i dnes pořádný poryv hrůzy, který z komedie zavane. Co na tom, že Adam Stvořitel bratří Čapků vznikl před více než osmdesáti lety.



  O vlastenectví
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Labyrinty – peklo i ráj

   Pořiďte si
 
   Hudební festival a deset kilometrů zdi
  Téma