Bohuslav Martinů a poetika Jiřího Srnce
Zvláště u nás platí, že doma není nikdo prorokem. Životní osud
skladatele Bohuslava Martinů je toho čítankovým příkladem. Ani
jeho hudbě se u nás dříve nevedlo dobře. Mocně působila
zvláště formule „příliš moderní, nesrozumitelný“. Pečeť
nepřízně jako by rozlomila až skladatelova žena Charlotte:
založila Nadaci Bohuslava Martinů a jejím přičiněním vznikl
také institut skladatelova jména.
Ani
osud světově proslulého Černého divadla Jiřího Srnce není
radostný. Zatímco v zahraničí ho čekají vyprodané sály, doma
si včas nezaregistroval „ochrannou značku“ a podle hesla Co
není zakázáno, je dovoleno na jeho díle vesele
cizopasí divadelní příživníci. Ovšem pozorný divák se nechá
napálit jen jednou. Vtipnou, jemnou poetiku Jiřího Srnce
„akční náhražka“ vskutku nenahradí...
Nový tvůrčí počin Jiřího Srnce je spjat s Taneční konzervatoří
Praha a jejím ředitelem Jaroslavem Slavickým, který pro
studenty a absolventy školy před časem založil soubor Bohemia
Balet. Mezi jeho nejzdařilejší počiny patří nastudování baletu
Bohuslava Martinů Kuchyňská revue.
Inscenace Kuchyňské revue, jež měla premiéru zkraje loňského
roku ve Stavovském divadle v Praze, přinesla členům Bohemia
Baletu naprosto nové pódiové zkušenosti. Někteří na jevišti
„jsou vidět“, „ti v černém“ jsou viděni jen prostřednictvím
objektů – utěráku, smetáku, hrnce, pokličky a kvedlačky.
Nastudování Kuchyňské revue v choreografii Adély Srncové bylo
objevné, půvabné i vtipné. Setkalo se s velkým úspěchem, který
výjimečnému tvůrčímu týmu umožnil v práci s hudbou Bohuslava
Martinů pokračovat. V rámci mezinárodního projektu Martinů
Revisited uvede letos v brněnské Redutě baletní nastudování
skladeb Kuchyňská revue, Slzy nože a Podivuhodný let.
O přípravě představení si budou s tvůrci na pódiu, v zákulisí
i v hledišti povídat autoři vltavské Akademie ve středa 18.
února od 20 hodin.
Eva Ocisková, publicistka
Foto Hana Smejkalová |