Číslo 8 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historičkou umění.
Martinou Pachmanovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ivan Kraus, spisovatel

Výchovná metoda

Sousedé nás požádali, zda bychom během víkendu nedohlédli na jejich syna Wolfganga. Sdělili nám, že chlapec je poněkud zvláštní, takže není vždy snadné ho přivést k rozumu. Lze prý však na něj zapůsobit zajímavou četbou nebo vyprávěním. Slíbili jsme rodičům, že se o Wolfganga postaráme, a ujistili jsme je, že si o něj nemusejí dělat starosti.
Ukázalo se však, že to nebude tak snadné.
Wolfgang byl nejen neposlušný, ale i tvrdohlavý. Odmítal jít k večeři a chtěl se dívat na televizi. Také si před jídlem nechtěl mýt ruce. Když se mu žena pokoušela v koupelně domluvit, vyplázl na ni jazyk. Většinu času na nás útočil jakousi plastikovou hračkou, která vydávala příšerný zvuk. Když se nám ho po delším boji podařilo dostat večer konečně do postele a žena mu chtěla číst pohádku, odmítl poslouchat Popelku, Šípkovou Růženku i Sněhurku.
Naštěstí jsem objevil v knihovně rodičů jinou knihu, o níž jsem se domníval, že by na kluka mohla zapůsobit.
Hned prvního večera jsem mu z knihy přečetl O Siegfriedovi. Příběh o tom, jak se tento hrdina vykoupal v dračí krvi a mohl použít kůži, s jejíž pomocí se stal neviditelným, ho zaujal. S ohledem na chlapcův věk jsem však vynechal kapitolu Jak byla Brunhilda přijata ve Wormsu, která vypráví o tom, jak nevěsta při svatební noci pověsí svého chotě za řemen na hřebík na zdi, aby ji neobtěžoval, a nechá ho tam celou noc viset.
Také následující scéna, kdy neviditelný Siegfried na přání krále krotí na loži jeho ženu, se mi nezdála k předčítání vhodná.
Vzpomněl jsem si na psychiatra pana Hagemanna, který se mi přiznal, že se kvůli této části příběhu, kterou si v mládí přečetl, nikdy neoženil.
Uvědomil jsem si také, že se Wolfgang bude učit celému germánskému eposu později povinně na gymnáziu, takže mu neunikne ani kapitola Jak se královny hádaly, v níž vyjde najevo, že to nebyl král Gunther, který s Brunhildou spal, nýbrž Siegfried.
Další večer jsem mu raději přečetl o tom, Jak byl Siegfried zrazen Kriemhildou.
Příběh přinesl první ovoce.
Když se Wolfgang dozvěděl, že Kremhilda prozradila Hagenovi, kde je Siegfried zranitelný (ve chvíli, kdy se koupal v dračí krvi, padl mu na rameno lipový list a zabránil na tom místě dračí krvi, aby ho tam chránila), dokonce mi poprvé popřál dobrou noc.
Druhého dne ráno však večerní četba přestala působit. Když se odmítl ráno umýt a čistit si zuby, přečetl jsem mu příběhy Jak byl Siegfried ubit a Jak byl Siegfried pohřben.
Během dalších dnů jsem postupně vyvinul nový systém. Kdykoli Wolfgang udělal nějaký přestupek, následovala nová kapitola z knihy.
Jakmile v poledne odmítl po sobě uklidit ze stolu, vyslechl legendu Jak Dankwart ubil Gelpfarta.
Stačilo, aby nepoděkoval, a už jsem mu s citem přečetl příběh Jak Dankwart ubil Bloedel.
Některé kapitoly, například Jak Burgundští bojovali s Huny, sloužily k nápravě menších poklesků. Jiné jsem použil jako trest za opakovaný přečin.
Díky kapitole Jak vyhazovali mrtvé ze sálu přestal Wolfgang konečně nejen vyplazovat jazyk, ale dokázal dokonce poděkovat i mně. Tato legenda je popsána s německým smyslem pro přesnost, takže jsme se dozvěděli, že mrtvých Hunů bylo šest tisíc a někteří z nich dokonce dosud žili.
S přibývající četbou z rodičovské knihy se chlapcovo chování lepšilo natolik, že jsem chvílemi nabyl dojmu, že ságy možná vznikly i z výchovných důvodů.
Když jsme se dočetli kapitoly Jak Iring byl ubit a Jak královna nechala sál spálit, vykonalo klasické germánské dílo na chlapci své. Myl si nejen ruce před jídlem i před spaním, ale odpovídal ochotně i na pozdrav a přál nám sám od sebe dobrou noc.
Protože jsem se obával, aby časem opět nezvlčil, přečetl jsem mu preventivně ještě Jak byl ubit Rudiger a Jak všichni rekové pana Dietrichse byli zavražděni.
Jakmile vyslechl tyto kapitoly, byl z něho už docela slušný kluk.
Když se sousedé vrátili, nevěřili svým očím. Žasli, jak nesmírně se jejich synek změnil.
Zajímalo je, jak jsme to jenom dokázali.
Řekl jsem, že chlapci stačilo přečíst jen několik zajímavých příběhů. Oba rodiče chtěli vědět, která kniha měla na chlapce tak zázračný vliv.
Prozradil jsem jim to.
Byla to klasická kniha staroněmeckých ság – Píseň Niebelungů.



  Výchovná metoda
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O filmu jinak

   Televizní glosář     
 
   Královna Sidónia I
   Pořiďte si