|
Královna
Sidónia I.
Česky zpívající slovenskou šansoniérku a herečku s maďarskými
kořeny Szidi Tobias objevil Michal Horáček přibližně před pěti
lety, v době příprav písničkového projektu Tak to chodí. Od té
doby opatřila přinejmenším jednou písní každé další album s
Horáčkovými texty a vždy patřila k nejpřesvědčivějším z
vybrané společnosti zpěváků. Strážce plamene, poslední z
titulů dvojice Hapka & Horáček, zdobí její waitsovsky syrové
podání valčíku Na hotelu v Olomouci, Horáčkova
textařsko-producentského sólokapra Ohrožený druh naopak
lyrická balada Esik az esö, csendesen – rovněž v interpretaci
členky bratislavského divadla Astorka Korzo.
Zvídavější posluchači ovšem nemuseli na seznámení s
charizmatickou Sidónií čekat tak dlouho. Už v roce 2000 vyšel
její sólový debut Divý mak následovaný albem Punto Fijo, jež
se už dočkalo slušného zájmu českých médií i publika. Ještě
větší pozornost si zaslouží její novinka Pod obojím, kterou
před Vánocemi vydala nezávislá divadelní společnost Studio
DVA. Deska opět přináší písně Szidiina dokonale souznějícího
tvůrčího tandemu, v němž pro dušezpytné texty zpěvaččina
partnera Petera Lipovského nachází adekvátní hudební vyjádření
skladatel Milan Vyskočko Vyskočáni.
Šansonům kvalitativně rovnoramenného autorsko-interpretačního
trojúhelníku Vyskočáni – Lipovský – Tobias se v Česku vyrovná
máloco. Album Pod obojím je nepochybně jejich dosud
nejvydařenějším počinem. A také nejambicióznějším: vedle
profesionálního zvuku či pohledného bukletu s fotografiemi
Lucie Robison mu přidávají instrumentální výkony nejlepších
slovenských muzikantů, od houslisty Stana Palúcha, přes
baskytaristu Martina Gašpara, po bubeníka Ajdžiho Saboa, ale i
výrazní hosté z řad Szidiiných zpěváckých kolegů: zatímco
Richard Müller ve dvou skladbách jen přizvukuje, valašský bard
František Segrado a Česku dosud utajený Marián Geišberg
dostali od protagonistů desky podstatnější prostor.
Jedenačtyřicetiletá Szidi Tobias je oproti mnoha jiným
adeptkám šansonu dokonale vybavena – nekonvečním životním
příběhem či odpovídající barvou hlasu počínaje, dlouholetými
divadelními zkušenostmi a výjimečnými autory konče. Žánr, v
němž u nás léta dominovala Hana Hegerová, je, jak se zdá, před
korunovací nové královny.
Milan Šefl |