Číslo 8 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historičkou umění.
Martinou Pachmanovou.

 

 

 

 


Královna Sidónia I.

Česky zpívající slovenskou šansoniérku a herečku s maďarskými kořeny Szidi Tobias objevil Michal Horáček přibližně před pěti lety, v době příprav písničkového projektu Tak to chodí. Od té doby opatřila přinejmenším jednou písní každé další album s Horáčkovými texty a vždy patřila k nejpřesvědčivějším z vybrané společnosti zpěváků. Strážce plamene, poslední z titulů dvojice Hapka & Horáček, zdobí její waitsovsky syrové podání valčíku Na hotelu v Olomouci, Horáčkova textařsko-producentského sólokapra Ohrožený druh naopak lyrická balada Esik az esö, csendesen – rovněž v interpretaci členky bratislavského divadla Astorka Korzo.

Zvídavější posluchači ovšem nemuseli na seznámení s charizmatickou Sidónií čekat tak dlouho. Už v roce 2000 vyšel její sólový debut Divý mak následovaný albem Punto Fijo, jež se už dočkalo slušného zájmu českých médií i publika. Ještě větší pozornost si zaslouží její novinka Pod obojím, kterou před Vánocemi vydala nezávislá divadelní společnost Studio DVA. Deska opět přináší písně Szidiina dokonale souznějícího tvůrčího tandemu, v němž pro dušezpytné texty zpěvaččina partnera Petera Lipovského nachází adekvátní hudební vyjádření skladatel Milan Vyskočko Vyskočáni.

Šansonům kvalitativně rovnoramenného autorsko-interpretačního trojúhelníku Vyskočáni – Lipovský – Tobias se v Česku vyrovná máloco. Album Pod obojím je nepochybně jejich dosud nejvydařenějším počinem. A také nejambicióznějším: vedle profesionálního zvuku či pohledného bukletu s fotografiemi Lucie Robison mu přidávají instrumentální výkony nejlepších slovenských muzikantů, od houslisty Stana Palúcha, přes baskytaristu Martina Gašpara, po bubeníka Ajdžiho Saboa, ale i výrazní hosté z řad Szidiiných zpěváckých kolegů: zatímco Richard Müller ve dvou skladbách jen přizvukuje, valašský bard František Segrado a Česku dosud utajený Marián Geišberg dostali od protagonistů desky podstatnější prostor.

Jedenačtyřicetiletá Szidi Tobias je oproti mnoha jiným adeptkám šansonu dokonale vybavena – nekonvečním životním příběhem či odpovídající barvou hlasu počínaje, dlouholetými divadelními zkušenostmi a výjimečnými autory konče. Žánr, v němž u nás léta dominovala Hana Hegerová, je, jak se zdá, před korunovací nové královny.

Milan Šefl



  Výchovná metoda
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O filmu jinak

   Televizní glosář     
 
   Královna Sidónia I
   Pořiďte si