|
Picasso
z Vollardovy galerie
Říci, že se Praha konečně dočkala významné Picassovy výstavy,
by bylo samozřejmě nadnesené. Leč za zhlédnutí rozhodně stojí
i soubor grafických listů Pabla Picassa zastoupený ve Sbírce
grafiky a kresby Národní galerie a vystavovaný nyní ve
Veletržním paláci. Tato kvalitativně silná kolekce litografií
a suchých jehel vznikla díky jasnozřivým akvizicím Vincence
Kramáře, významného historika umění, sběratele a ředitele
Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění, jehož
určující vliv se následně uplatnil i při státním nákupu děl
pro Sbírku francouzského umění 19. a 20. století v roce 1923.
V roce 1904, po svém přesídlení ze Španělska, si Picasso
osvojil náročnou grafickou techniku hlubotisku. Tak se vedle
kresby, malby a plastiky stala samostatnou součástí jeho díla
i tvorba grafická, jíž využil v závěru svého modrého období
k výrazovému obohacení ponuré atmosféry předchozích maleb.
Kolekce ve Veletržním paláci představuje cyklus prací s názvem
Les Saltimbanques (Kejklíři) z let 1904–1905, odrážejících
náladu fin de siecle a zároveň i autorovo sociální cítění, jež
našlo své téma v melancholických výjevech ze života mladých
akrobatů, klaunů a krasojezdkyň z cirkusů španělské Barcelony
a později slavného pařížského cirkusu Médrano.
Cyklus se setkal se zájmem Ambroise Vollarda, galeristy
zakladatelské generace modernistů od impresionismu až po
kubismus. Vollard se tak stal prvním Picassovým galeristou a
podporovatelem, jehož zásluhou se uskutečnila i vůbec první
umělcova výstava v Paříži v roce 1901 (jakkoli bylo patnáct
Picassových děl prodáno ještě před zahájením výstavy, pověstně
nerudný Vollard se o ní vyjádřil jako o neúspěchu). Roku 1906
pak zakoupil větší soubor Picassových děl a dal též vytisknout
čtrnáct grafických listů. Právě ty pak koupil Kramář, jenž se
roku 1910 vydal do Paříže v rámci svých evropských
badatelských cest.
Po ukončení této výstavy (1. března) bude ve stejných
prostorách následovat její druhá část věnovaná Picassovým
kresbám a grafickým listům, rovněž zakoupeným Kramářem, a to
od druhého významného Picassova galeristy, Daniela-Henryho
Kahnweilera.
Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik |