Číslo 8 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historičkou umění.
Martinou Pachmanovou.

 

 

 

 


Pablo Picasso, HarlekýnPicasso z Vollardovy galerie

Říci, že se Praha konečně dočkala významné Picassovy výstavy, by bylo samozřejmě nadnesené. Leč za zhlédnutí rozhodně stojí i soubor grafických listů Pabla Picassa zastoupený ve Sbírce grafiky a kresby Národní galerie a vystavovaný nyní ve Veletržním paláci. Tato kvalitativně silná kolekce litografií a suchých jehel vznikla díky jasnozřivým akvizicím Vincence Kramáře, významného historika umění, sběratele a ředitele Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění, jehož určující vliv se následně uplatnil i při státním nákupu děl pro Sbírku francouzského umění 19. a 20. století v roce 1923.

V roce 1904, po svém přesídlení ze Španělska, si Picasso osvojil náročnou grafickou techniku hlubotisku. Tak se vedle kresby, malby a plastiky stala samostatnou součástí jeho díla i tvorba grafická, jíž využil v závěru svého modrého období k výrazovému obohacení ponuré atmosféry předchozích maleb. Kolekce ve Veletržním paláci představuje cyklus prací s názvem Les Saltimbanques (Kejklíři) z let 1904–1905, odrážejících náladu fin de siecle a zároveň i autorovo sociální cítění, jež našlo své téma v melancholických výjevech ze života mladých akrobatů, klaunů a krasojezdkyň z cirkusů španělské Barcelony a později slavného pařížského cirkusu Médrano.

Cyklus se setkal se zájmem Ambroise Vollarda, galeristy zakladatelské generace modernistů od impresionismu až po kubismus. Vollard se tak stal prvním Picassovým galeristou a podporovatelem, jehož zásluhou se uskutečnila i vůbec první umělcova výstava v Paříži v roce 1901 (jakkoli bylo patnáct Picassových děl prodáno ještě před zahájením výstavy, pověstně nerudný Vollard se o ní vyjádřil jako o neúspěchu). Roku 1906 pak zakoupil větší soubor Picassových děl a dal též vytisknout čtrnáct grafických listů. Právě ty pak koupil Kramář, jenž se roku 1910 vydal do Paříže v rámci svých evropských badatelských cest.

Po ukončení této výstavy (1. března) bude ve stejných prostorách následovat její druhá část věnovaná Picassovým kresbám a grafickým listům, rovněž zakoupeným Kramářem, a to od druhého významného Picassova galeristy, Daniela-Henryho Kahnweilera.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



  Výchovná metoda
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O filmu jinak

   Televizní glosář     
 
   Královna Sidónia I
   Pořiďte si