Pohádka o princezně ve věčném městě

V první půli padesátých let, v éře nejtužšího stalinismu se přísun amerických filmů do tuzemských kin téměř úplně zastavil. Teprve od konce onoho desetiletí začaly opět dopadat první kapičky, často v podobě mezitím již prověřené klasiky. Tak přišly na řadu i Prázdniny v Římě (1953). Natočil je docela překvapivě William Wyler, dosud proslulý zejména precizně vystavěnými psychologickými dramaty. Avšak i ojedinělá výprava do komediálního žánru dopadla nad očekávání dobře, dokonce tak skvěle, že syžetové schéma filmu bylo později mnohokrát napodobováno.

Audrey Hepburnová a Gregory Peck ve Wyllerově filmové klasiceWyler přitom pracoval se zápletkami mnohokrát prověřenými, ale dokázal jim vtisknout věrohodnost, která ani dnes neslábne. Film vypráví o půvabné princezně (hraje ji s okouzlujícím úsměvem Audrey Hepburnová) z jakési smyšlené evropské země: při návštěvě Říma se uličnicky vyvleče z nudných státnických povinností a vydávajíc se za obyčejné děvče, stráví několik dní ve společnosti amerického novináře (neméně okouzlující a usměvavý Gregory Peck). Ten sice záhy odhalí její tajemství, ale odolá pokušení proslavit se napsáním senzační reportáže – stává se postupně nezištným průvodcem při dívčině putování po římských pamětihodnostech, ale třeba i na tancovačce.

Režisér postihl, jak z hrdinky spadla tíha věčné přetvářky, jak ji těší dovádět, bezstarostně pobíhat a třeba se i poprat. Musíme obdivovat, jak přesně byly rozmístěny komediální i zvážnělé akcenty, jak opatrně Wyler zachází s humorem i dojetím, jak je udržuje v rovnováze. Postavy nejsou směšné svým počínáním, ale vždy kontextem (většinou groteskně nepřiměřeným, někdy si pohrávajícím s trapností okamžiku), v němž se ocitají. Jen si připomeňme drobnou, ale skvěle zahranou epizodu, kdy se princezna, probuzená v nepříliš uklizeném novinářově bytě, zděšeně podívá pod pokrývku, zda má na sobě opravdu pyžamo – když vyslechne informaci, že někteří lidé spávají bez něho.

Wyler netají, že předkládá svého druhu laskavou pohádku, zasazenou ovšem do běžné reality, do všedního pouličního ruchu „věčného města“, jehož zpodobnění nikdy nesklouzne k turistickým pohlednicím, ačkoli vyhledává nejvděčnější lokality. Oceníme Wylerův smysl pro rozvíjení i vrstvení zápletek, kaskády nápadů a hříček. Jeho Prázdniny v Římě, které ve středu 25. března ve 20.30 opět připomene ČT2, stále zůstávají ukázkou ideálního zábavného filmu, který poskytne potěšení z dokonalého vypravěčství.

Jan Jaroš, filmový publicista


Ivan Klíma
  O krizi trochu jinak
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Láska složitá jako klínopis

   Pořiďte si
 
   „Je to prostě mazanej barák“
   Téma