Afflatus Quintet, v němž vedle Radka Baboráka působí ještě Roman Novotný, Jana Brožková, Vojtěch Nýdl a Ondřej Roskovec, patří mezi přední české komorní soubory a úspěchy sklízí i v zahraničíRadek Baborák,
sólohornista berlínských filharmoniků

Díky vašim návratům domů vznikly v loňském roce i nové snímky hornových koncertů českých mistrů 18. století – F. X. Pokorného, F. A. Rösslera-Rosettiho a J. V. Sticha-Punta, které jste natočil s Pražským komorním orchestrem a jako sólista jste si je zároveň také od nástroje dirigoval. Proč právě tyto koncerty?

Impulz vzešel od Českého rozhlasu: český interpret by měl natočit v prvé řadě díla českých skladatelů. A toto jsou vedle Mozarta a Haydna základní koncerty hornového repertoáru. Je zajímavé, že zrovna Stichův koncert, jehož autor byl hornový virtuos, je pro dnešní nástroj nejhůře hratelný. Snažil jsem se proto při interpretaci kombinovat dnešní způsob hry využívající ventily s technikou alikvotních a takzvaných cpaných tónů, která se používala kdysi. Myslím, že je i zvukově zajímavé pokusit se přiblížit tomu, jak tyto koncerty ve své době zněly.

Všichni autoři, jejichž díla jste nahráli, patří k české hudební emigraci. Pokorný a Rosetti působili v několika německých šlechtických kapelách, Stich-Punto utíkal z Čech přes Německo a osud ho zavedl i do Londýna a hlavně do Paříže. Jako byste měli něco společného  také jste prošel několika německými „vévodskými dvory“...

To je nenahraditelná zkušenost. Odešel jsem především z ekonomických důvodů, oni možná také. Člověk se pak ovšem setká s lidmi, s kterými by se jinak nesetkal, může od nich čerpat. Ať už jde o sólisty, kteří se stali mými spoluhráči v komorní hudbě, nebo o dirigenty. Do Mnichova nebo Berlína jezdí pravidelně jiní než sem – Ozawa, Barenboim, Mehta, Haitink – a vidět je při práci je nesmírně obohacující.

Při nahrávání koncertů starých českých mistrů jste se ovšem obešli bez dirigenta. Jak se diriguje od horny?

U takového menšího obsazení není dirigent nutný; myslím, že znám tyto skladby lépe než některý dirigent a práce je nakonec rychlejší. Snažil jsem se dodržet jednotné frázování a dynamiku orchestru a sebe jako sólisty. Pokud zrovna nehraji, držím nástroj v jedné ruce a druhou mohu vést spoluhráče; nejde o ryze dirigentské gesto, natáčeli jsme a stačilo trochu naznačit, o co mi jde. Nejdůležitější je se navzájem poslouchat, dávat pozor, co hraje kolega vedle mne, a najít jednotu.

Máte v tomto ohledu velké zkušenosti z vlastního ansámblu, Baborak Ensemble, s kterým pravidelně vystupujete a natáčíte. Navíc na lesní roh hrajete od osmi let...

Ano, a přijde mi, že hraji vlastně celý život. Nevzpomínám si na žádné období, kdy bych dělal něco jiného. Hned v počátcích mne profesor Karel Křenek vedl k tomu, že jsem se každé ráno ještě před školou hodinu rozehrával, po škole jsem šel k němu na hodinu, večer nebo v podvečer byly zkoušky různých ansámblů – dechovky, dechový kvintet, hornový soubor. Měl jsem hornu v ruce několik hodin, ale vlastně jsem neuměl cvičit. Musel jsem se to naučit až někdy ve třinácti letech, když to profesor Křenek zjistil. A to už jsem málem nastupoval na konzervatoř k profesoru Bedřichu Tylšarovi. Samotného mne nebavilo něco nacvičovat. Dnes bych si klidně hrál na nástroj celý den – prohlížel a přehrával bych si partitury, nové noty... Ale na to není čas. Před natáčením nebo koncertem ovšem cvičím několik dnů pravidelně, ale maximálně hodinu ráno a večer.

Říká se, že některé orchestrální party pro lesní roh jsou těžší, než u sólových koncertů...

Snad jen u Richarda Strausse, a to ještě jenom v operách. U Mahlerových symfonií je spíš problémem délka díla, náročná sólová místa všichni znají, protože se hrají na konkursech. Obtížnější je najít při hře správný výraz. V Brahmsově symfonii je například sól jen několik. Když z deseti not člověk zkazí tři, není to moc úspěšná bilance. V koncertu je not několik tisíc a pět nepovedených není žádný problém. A také to zkazím jenom sobě, ne ostatním.

Jana Vašatová, redaktorka ČRo 3 – Vltava

Foto Jarka Šnajberková


Ivan Klíma
  O krizi trochu jinak
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Láska složitá jako klínopis

   Pořiďte si
 
   „Je to prostě mazanej barák“
   Téma