Ivan Klíma, spisovatel

O krizi trochu jinak

Profesor Josef Šmajs, jeden z filozofů, kteří se trvale a podnětně zamýšlejí nad tím, kam směřuje naše civilizace, ve svém eseji Mýtus růstu a kořeny konfliktu kultury s přírodou vyslovuje jako výchozí tezi tuto myšlenku: „V situaci, kdy lidská kultura dobyla a obsadila Zemi, paradigma vědy se musí přesouvat od věd o přírodě k vědám o kultuře.“ A zdůrazňuje, že „lidská kulturní aktivita, zatím podřízená úzké vědeckotechnické racionalitě a ekonomické výhodnosti, musí projít hlubokou proměnou své nynější protipřírodní orientace“.

Lidé, kteří hlouběji uvažují o směru, jímž se ubírá naše civilizace, už dlouho (a marně) upozorňují na to, že tento směr je pochybný a že vede k vážným nebezpečím, která ohrožují nejen celou naši civilizaci, ale vůbec existenci lidstva.

Je až ku podivu, jak většina z rozborů, které se zabývají současnou ekonomickou krizí, je ryze pragmatická a pouze hledá jak čelit jejím projevům. Pokud se týká jejích příčin, opakují jen, že je to jev cyklický, ve své podstatě zákonitý, někdy mírnější, jindy vážnější, ale vždy jen přechodný. Máme-li smůlu, zastihne nás zrovna krize hluboká, zato máme naději, že ji vystřídá období prosperity.

Jenže co když jsou příčiny krize vážnější?

Kdysi dávno lidé objevili důležitost trhu. Směňovali si navzájem zboží a později zjistili, že výhodnější než vláčet na trh různé produkty své práce je směňovat pomocí peněz. Ti, kdo byli obratnější, bohatli. Posléze na trh už vůbec nejezdili, směnu jejich zboží za peníze zprostředkovali obchodníci. Trhu rozuměli obchodníci nejlépe, a tedy měli největší možnost zbohatnout. Nejvíc pak bohatli samozřejmě ti, kdo obchodovali se samotnými penězi.

Shrnuji triviality proto, abych zdůraznil, že systém, ať ho nazveme tržním hospodářstvím nebo kapitalismem, fungoval v podstatě po staletí a navzdory občasným krizím se zvláště v minulých dvou stoletích osvědčil jako vysoce účinný a výkonný. Jeho výkonnost přesvědčivě vynikla ve srovnání s marx-leninským socialismem.

Nejsem ekonom a necítím se povolaný soudit z hospodářského hlediska budoucnost tržní společnosti. Námitky ekologů, že požadavek neustálého zvyšování výroby, a tedy i spotřeby nelze stupňovat donekonečna prostě proto, že to postupně vyčerpá zdroje a zničí životní prostředí, mají svoji logiku, i když budou ekonomičtí optimisté namítat, že nic takového nehrozí – lidé přece vždycky z každé situace našli východiska. Kromě námitek, které uvádějí ekologové, považuju za významnou i neustávající proměnu hodnot tak, jak ji kolem sebe pozorujeme.

Ještě nedávno na prvním místě společenského zájmu, uznání i odměňování byla práce, dnes její místo vytlačuje zábava. Vytápěné trávníky na fotbalových hřištích v době, kdy energie je a bude nedostatkovým zbožím, všechny ty neustále vynášené celebrity průmyslu zábavy symbolizují tuto proměnu. Proměna souvisí s proměnou životního smyslu, jímž se pro většinu lidí stal blahobyt. Jako by se lidí zmocnila horečka netrpělivosti. Mít všechno a hned. Žít v blahobytu, který není podložen ani vlastní prací, ani dědictvím, znamená žít na dluh, a to i na dluh budoucích generací. Společnost založená na neustálém zvyšování výroby a měnící lidi především ve spotřebitele k tomu trvale povzbuzuje.

Tržní systém byl založen nejen na podnikavosti, ale také na čestnosti, korektnosti a poctivosti. Dnes se daří podvodníkům a špatným či zločinným správcům jim svěřeného bohatství. Manažeři či bankéři, kteří dovedou svoje podniky ke zkáze, nejenže nejsou trestáni, ale zcela nestoudně si vyplácejí milionové prémie nebo aspoň zlaté padáky. Nůžky mezi bohatými a chudými (jak jednotlivci, tak národy) se rozevírají. To vše ve mně budí podezření, že současná krize není jen pádem na dno cyklické hospodářské krize, ale je projevem krize celého hospodářského systému.

Konec konců nic na světě nemá věčné trvání, je možné, že po staletí fungující tržní vztahy vyčerpaly své možnosti: hmotné i mravní. Pokud to pochopíme, budeme hledat východiska, nějaký úspornější a uměřenější systém. Nejsem s to jej charakterizovat, jen cítím potřebu změny postojů a hodnot, potřebu – jak říká profesor Šmajs – hluboké proměny naší nynější orientace.

Po listopadové revoluci bylo populární heslo, že neexistuje třetí cesta, tedy nic mezi tržním a socialistickým systémem. Jenže takové tvrzení se uzavírá jakémukoliv vývoji stejně, jako to činil marxismus. S největší pravděpodobností mohou existovat další cesty: třetí, čtvrtá či pátá. Možná nejvyšším cílem ani smyslem života nebude za každou cenu více vyrábět, více zbohatnout, a tím dosáhnout blahobytu. Pokud to nepochopíme, můžeme se dočkat toho, že se celá naše civilizace zhroutí daleko rychleji, než si to dovedeme představit.


Ivan Klíma
  O krizi trochu jinak
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Láska složitá jako klínopis

   Pořiďte si
 
   „Je to prostě mazanej barák“
   Téma