|
O
velkém televizním vyváření
Čím víc kanálů, tím rozmanitější by logicky mělo být spektrum
nabízených pořadů. Ve skutečnosti však často dostává divák
z různých stran a v různém balení totéž. Svou nabídku přitom
nezdvojují (a neztrojují) jen komerční televize. Stejným typem
pořadu zhusta obšťastňuje své publikum i veřejnoprávní
obrazovka. Klasickým příkladem jsou nejrůznější pořady o
jídle.
Skutečně pozoruhodné je na onom velkém televizním vyváření
hlavně to, jak jednoduchý může být recept na globální úspěch.
I v tuzemsku jsou dnešní pokračovatelé někdejší průkopnické
Prima vařečky pouhými přímými dědici dávných tradic
kuchařských koutků a rad hospodyňkám, které mají dodnes své
místo na stránkách novin a časopisů. Ve všech těch Klucích
v akci, Babicových dobrotách, Kuchařských pohotovostech nebo
jak se všechna ta tuzemská kuchařská show jmenují, se prostě
jen názorně vaří. Tematické exkurze do kuchyní různých národů,
případně tu více, tu méně nápaditá formální alibi z rodu
pohotovostních výjezdů kuchařského týmu, nijak nepřekračují
zaběhaný dramaturgický folklór.
Dílčí
výjimku v typizovaném kuchtění na obrazovce představují pořady
s „přidanou hodnotou“. Podobu zábavného zprostředkovatele
informací o zdravějším stravování má například veřejnoprávní
magazín Pod pokličkou a poněkud dryáčnický cyklus o hubnutí
Jste to, co jíte na obrazovce Primy.
Osvětové kvality však nelze upřít ani nejnovější programové
položce, která v nabídce téže televize těží z věčné popularity
pořadů o jídle. I cyklus Ano, šéfe!, v němž pražský šéfkuchař
Zdeněk Pohlreich školí své méně zdatné, méně zkušené a méně
úspěšné kolegy, je samozřejmě především zábavnou podívanou.
Tentokrát kořeněnou vděčnými prvky reality-show. Pohlreichovy
– občas možná poněkud drsnější – lekce však necílí jen na
majitele a personál pohostinských zařízení. Čeho je dobré si
všímat, na co si dát pozor, případně co vyžadovat, se z nich
dozví i jejich zákazníci.
Na zábavný pořad komerční televize, navíc ve zprofanovaném
„kuchyňském žánru“, to není zas tak málo.
Jan Svačina, televizní publicista |