Číslo 15 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Pavlem Štinglem.


 

 

 

 

 

 

 

 


 

Jaroslav Vanča, scenárista

Komu vadí muzeum?

Možná si vzpomenete, milí čtenáři, že jsem minule na tomto místě zakončil svůj text příslibem tématu, jež si mne našlo proto, že mne rozhněvalo. Než si zase vás najde tento text, může být leccos jinak, divil bych se však, kdyby v tomto případě vývoj situace směřoval k dobrému. A tak alespoň počátek tohoto svého psaní pojmu jaksi obecněji...

Stará Praha, jejíž krásu si berou ponejvíce do huby paraziti, kteří na ní chtějí jenom vydělat, nám jaksi, postaru a proto nikoli vulgárně řečeno, zkuběnovatěla. V symbolickém smyslu se byvší matka měst proměnila v turisty vydržovanou společnici, a kdo o tenhle druh vztahu člověka ku městu nemá zájem, aby obracel oči v sloup. Tam ještě může nalézt něco, co přetrvává věky, zatímco skutečnost ve výši jeho očí bývá příznačně nízce prodejná. Že je to voleným správcům města šumafuk, že ten švajneraj akceptují nebo snad dokonce podporují, to už je také skorem dvacet let stará písnička. Jednotlivými jejími slokami jsou čepičáři s ruskými brigadýrkami, buďonkami a papachamy, trhovci se skleněnými cetkami, degradujícími naši pověst bývalé sklářské velmoci, či umělecky prachšpatné a kýčovité pičičandy v různých quasi-galeriích. Pro domorodce s trochou vkusu vysloveně nepřátelské milieu. Ale ostrůvky „pozitivní deviace“ zůstaly i zde k nalezení, právě jen tolik, abychom se v okolním „tekutém čase“ (řečeno termínem světoznámého sociologa Zigmunta Baumana) neutopili.

České muzeum výtvarných umění bylo jedním z takových ostrůvků. Silou, vnutivší mi do předchozí věty čas minulý, je obava o osud instituce, jež na „turisticky exponovaném“ místě Starého Města nabízela možnost v klidu pobýt mezi kvalitním výtvarným uměním. O stejně kvalitní výstavní program se staralo několik známých historiků umění, včetně ze dne na den odvolaného ředitele, na jehož místo nyní nastoupil prapodivný protektor vyšších zájmů. Jsem přesvědčen, že většina z vás zná jména mnohých, až dosud zde vystavovaných umělců. Ne tak úředníci Středočeského kraje, kteří absurdně obvinili z nekompetentnosti právě pracovníky muzea, aby mohli prosadit záměry své: přeměnit zdejší skvostné historické prostory na své informační středisko, propagující „golfová hřiště, trasy pro kolečkové brusle, vyjížďky na koních, gurmánské výlety“. Být turistou dle jejich představ, projedu si s chutí Středočeský kraj na koni či na bruslích, abych si pak – po následné „zkažené procházce“, jak golf nazval svého času Mark Twain – slupnul nějakou tu gurmánskou specialitu. Protože jsem však po léta skutečným poutníkem po Středočeském kraji, stal jsem se svědkem zániku či  znehodnocení tolika úseků turistických stezek, že nemohu než vyjádřit opovržení nad takovým farizejstvím, hloupě se ohánějícím společenskými kýči naší doby, o nichž už bylo tolik chytrého napsáno.

Právě kvůli propagaci požitků tohoto druhu je nyní ohrožena prestižní výstavní síň, přičemž podezření, že tu jde především o lukrativní místo, není pro zasvěcené jen podezřením.  Já sám mám navíc i jiné podezření – a sice, že  někteří z uzurpátorů si už trochu vyčítají ty či ony formulace, kterých v obhajobě svého záměru použili. Až příliš okatě je totiž usvědčují z typické úřednické fachidiocie, kulturní ignorance a nepovědomí o minulosti, současnosti a budoucnosti obětovávané instituce. Ale možná je právě skrze toto podezření přeceňuji. Že se právě „ouřadové přes kulturu“ v poslední době několikrát stali terčem posměchu pro lidi vzdělané, kulturně vnímavé i citlivé, je obecně známo. Bohužel to býval a zřejmě i nadále bude smích skrze slzy.


Ivan Klíma
  Komu vadí muzeum?
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   O velkém televizním vyváření

   Televizní glosář
 
   Julietta
   s Magdalenou Koženou

   Nalaďte si