Číslo 15 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Pavlem Štinglem.

 

Julietta, byť „jen“ v koncertní podobě, je nesporně událostí, tím spíše, že se k roli dostala Magdalena KoženáJulietta s Magdalenou Koženou

Jiří Bělohlávek nastudoval a dirigoval letos v únoru a v březnu v Metropolitní opeře v New Yorku několik představení Čajkovského Evžena Oněgina a Dvořákovy Rusalky. Hned potom odjel do Londýna a se Symfonickým orchestrem BBC, jehož je šéfdirigentem, připravil koncertní provedení opery Julietta Bohuslava Martinů.

V britské metropoli náš mezinárodně uznávaný umělec už na koncertech uvedl mimo jiné dvě Janáčkovy opery – Osud a Výlety pana Broučka. Také hudbě Martinů se pravidelně věnuje. Julietta, byť „jen“ v koncertní podobě, je nesporně událostí, tím spíše, že se k roli dostala Magdalena Kožená. Ta už byla pod taktovkou Charlese Mackerrase protagonistkou koncertu v Praze loni na podzim, kdy měla premiéru nedávno objevená partitura Tří fragmentů z Julietty. Londýn nyní připravil na 27. března operu celou a na Vltavě zazní záznam koncertu 6. dubna od 20 hodin.

Martinů své vrcholné dílo z konce třicátých let, komponované na surrealistickou francouzskou divadelní předlohu Georgese Neveuxe, naplnil obrazivou, vášnivou, snovou i zneklidňující hudbou. Sugestivní atmosféru vyvolává námět – jak hledání ženského ideálu, možná jen vidiny, tak město bez paměti, prodavač vzpomínek, kancelář snů a další básnivé obrazy. Symfonicky koncipovaná opera Julietta aneb Snář měla premiéru v pražském Národním divadle 16. března 1938. Hlavní rolí zpívala tehdy zbožňovaná krasavice s nádherným hlasem Ota Horáková, u dirigentského pultu stál Václav Talich. Interpretační konstelace londýnského nastudování není o nic horší.

Petr Veber, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto Mathias Bothor / Deutsche Grammophon


Ivan Klíma
  Komu vadí muzeum?
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   O velkém televizním vyváření

   Televizní glosář
 
   Julietta
   s Magdalenou Koženou

   Nalaďte si