Číslo 15 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Pavlem Štinglem.



Prozaička a rozhlasová publicistka Alena ZemančíkováI bez otce se dá dobře psát

Rozhlasová publicistka Alena Zemančíková (1955) si na svůj knižní debut náležitě počkala – a k tomu do knížky s evokativním názvem Bez otce (vydané nakladatelstvím Mladá fronta) složila pouhých dvanáct textů, které vznikaly v rozpětí let 1991–2007. Střídmost tu však posloužila účelu, tj. dobré literatuře.

Říkáme textů a máme na mysli poetiku povídek a drobných próz ze šedesátých let: Vaculíka, Klimenta, Lustiga, Putíka. Čili syntézu beletrie s novinářskými žánry, nejčastěji reportáží a fejetonem. Autorčin styl je literární tam, kde je křehce „zbásňováno“ ústřední téma knížky, tedy celoživotní trauma ženy dospívající bez otce, a tudíž neschopné trvale harmonického soužití s mužským elementem. Postupy novinářské se hlásí o slovo zejména ve svižných a rázných popisech, při vykreslování situací, které se nejčastěji odehrávají v pohraničí severozápadních Čech.

Hybatelem všech povídek je vypravěčka sama a látkou ke zpracování je pak její „neúplná“ osobní historie. Zemančíková své fiktivní alter ego nasvětluje z mnoha úhlů: střídá přitom ich-formu s er-formou, obhlíží hrdinku očima minulých generací, neváhá pro barvité vykreslení jejího tragického údělu sáhnout k podobenstvím a projekcím do typických zástupců zvířecí říše. Jde jí v patách celou knihou – ba vstoupí za ní i do kostela, kam zrazovaná a zklamávaná žena přichází hledat poslední z možných útočišť.

Próza Bez otce je knihou, v níž se snoubí terapie s uměním. Nutkání předat život papíru se tu zdárně potkalo s citlivým a přesným viděním a delikátně uměřenou formou. Jak řečeno zkraje: střídmost tu posloužila účelu, tj. dobré literatuře.

Radim Kopáč, literární kritik a publicista


Ivan Klíma
  Komu vadí muzeum?
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   O velkém televizním vyváření

   Televizní glosář
 
   Julietta
   s Magdalenou Koženou

   Nalaďte si