Číslo 15 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Pavlem Štinglem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Nemá uši, ale slyší i to, co nemá...Mlčení s Boženkou aneb
Co se nepovedlo

Nebýt dokonalý není hřích a umět si to přiznat je přednost – řekli si rozhlasáci ze stanice Praha a rozhodli se na internetu zveřejňovat „veselé příhody z natáčení“. To, co obvykle prosviští běžným vysíláním a zatahá za uši jen pár pozorných posluchačů, si tak nyní lze přečíst černé na bílém. A je to věru veselé počtení!

Rozhlasovým přebrebtům, trapasům a vůbec všemu, co se zkrátka nepovedlo, byl vyhrazen speciální web rozhlas.cz/prereky. „Vtipné historky z vysílání se vybírají poměrně složitě. Ne vše, co nám se zdá vtipné, opravdu pobaví, a to, co přijde zábavné posluchačům, může být pro nás za mikrofonem pořádné trauma, ke kterému se jen neradi vracíme,“ říká redaktorka a moderátorka Českého rozhlasu 2 – Praha Světla Magni.

Na políčku v jetelíčku...

Ona sama doplatila na rozhlasové studio bez oken. „Ve studiu nevidím, jak je venku, a to pak klidně radostně pravím: Slunce dnes vyjde v 6.52. Ale ono už přitom nějaký čas putuje po obloze, prostě jsem se spletla o hodinu,“ vzpomíná Magni na jednu z chvilek, kdy si živě představovala, jak si asi leckterý posluchač ve slunci zalitém pokoji ťuká na čelo.

Na políčku v jetelíčku, tam, kde potok pramení... Světlu Magni zradil přímo v rozhlasovém studiu mobilní telefonNedávno Světla Magni zažila pocit, kdy by se v ní krve nedořezal. V Odpoledním kolotoči běžela poradna Rodinné finance ekonoma Zdeňka Simaichla. Ten právě odpovídal roztrpčenému posluchači, když tu komusi ve studiu pípnul mobilní telefon. Moderátorka hosta nejdřív zpražila vyčítavým pohledem, situace se ale otočila v okamžiku, kdy se ozvalo opravdové vyzvánění.

„Můj pohled se změnil na hluboce omluvný a zároveň šílený. Vrhla jsem se na svou tašku a hrabala někde na jejím dně, kde vyhrával můj mobil a celý národ se právě od čmeláčích medvídků dozvídal, že: Na políčku v jetelíčku, tam, kde potok pramení, dobře je nám po tělíčku, zákonem jsme chráněni, sosáčkama sosáme, bez přestání to samé, do pěti, do pěti musíme být u maminky v doupěti...“

Písničku z oblíbeného dětského večerníčku v té chvíli Světla Magni proklela a sama dělala „mrtvého brouka“. Naštěstí host ve studiu nevypadl z role a začal ještě hlasitěji mluvit do mikrofonu. „Včelí medvídky tak alespoň na chvilku přehlušil. Během těch několika vteřin jsem ale vypotila snad kilogram váhy,“ přiznává Magni.

Filozof na toaletě

Do dob spolupráce s Otou Nutzem se při vzpomínání na nezapomenutelné okamžiky v rozhlasovém studiu vrátil ředitel Českého rozhlasu 2 – Praha Jiří Vejvoda. Jednou si do někdejšího diskusního pořadu Káva u Kische pozvali významného českého vědce a filozofa. „Na natáčení přišel v dohodnutý čas, probrali jsme předpokládanou chronologii témat a délku věnovanou každému z nich. Poté náš vzácný, leč roztržitý host požádal, zda si může odskočit, než se do toho dáme naostro. Labyrintem rozhlasových chodeb jsme ho zavedli až před pánskou toaletu, vrátili se do studia, seznámili zvukového technika s naší představou o natáčení a při srkání kávy zdvořile čekali,“ líčí Vejvoda.

Kam se poděl génius? Jiřímu Vejvodovi a jeho kolegovi Otovi Nutzovi se při natáčení proslulé Kávy u Kische ztratil hostKdyž uplynulo deset minut, zdvihli oba moderátoři obočí. Když uplynulo dvacet minut, znervózněli. Čas natáčecí frekvence ubíhal, začaly se kupit náklady, ale nevznikalo nic, co by je ospravedlnilo. „Po půl hodině jsme odhodili stud stranou a vnikli na toaletu. Voláme, ťukáme, nikde nikdo. Co se proboha mohlo stát? Byli jsme bezradní. Mobil náš vědec nevlastnil. Jak a kde jej sehnat?“

Poděkovali technikovi, zrušili frekvenci a začali shánět alespoň domácí telefonní číslo jejich nevyzpytatelného hosta. To se po další půlhodině zdařilo. S trochou obav vytáčeli Vejvoda s Nutzem číslo. Co když to zvedne jeho paní a zneklidní, kam se génius poděl? V telefonu se ovšem přihlásil jejich ztracený host.

„Hrome, co tam děláte, když máte být tady na natáčení, chlape? Co se s vámi proboha stalo?“ ptali se. Vysvětlení bylo prosté. Ať už přišel během nutné úlevy či následném mytí rukou na cokoli, vehnala se vědci do hlavy nutkavá myšlenka, která ho odvelela do naprosto jiné dimenze. „Vyšel na chodbu, před očima vzorce a abstrakta, zcela zapomněl, kde a proč se nachází a spokojeně odešel domů, zapisovat si, co jej napadlo. Dneska už se tomu směju, ale tenkrát jsme, přiznávám, hodně zuřili. Jediné, co nás se situací smířilo, byl fakt, že se nejednalo o živé vysílání,“ dodává Vejvoda.

Duté zvuky z Havany

U místnosti, kam i králové chodí sami, ještě chvíli zůstanene. Bývalá zpravodajka Českého rozhlasu v Německu Zita Senková dobře zná starou rozhlasáckou zásadu, že před živým vysíláním v rádiu platí nepsaný zákon: nejíst oříšky, nejezdit výtahem a ... nezamykat se na toaletě. Právě poslední poučka se jí před časem málem stala osudnou na sjezdu CDU v Essenu. Před vstupem do vysílání si totiž ještě odskočila. A jak už asi čtenář tuší – zámek v kabince se zasekl.

„Zůstala jsem uvězněná. A podle zákona schválnosti na toaletách nikdo další nebyl. Nejdříve jsem zkoušela, zda bych mohla nějak vylézt či podlézt, což se samozřejmě ukázalo být neschůdným. Pak jsem začala i bušit na dveře kabinky. Vše marné. Mobil! Blesklo mi hlavou a v brožuře pro novináře, kterou žurnalisté na sjezdu dostávali, jsem hledala číslo, na kterém by mi pomohli,“ promítá si zážitek Senková.

V brožuře našla ale pouze kontakt na občerstvení pro novináře. V nouzi je i bufet dobrý, a tak na číslo zavolala. „Muž na druhém konci drátu mě nenechal ani domluvit a řekl, že na jídlo je snad v deset hodin ráno docela brzy. A zavěsil,“ popisuje reportérka. Nevzdala to a zavolala ještě jednou, tentokrát už byla úspěšná. Než ale dorazili zámečníci, kteří ji z kabinkového vězení vysvobodili, absolvovala živý vstup do vysílání – z toalety.

Toaleta se Zitě Senkové připletla do reportérského života ještě jednou. V polovině devadesátých let minulého století byla na reportážní cestě na Kubě. Mobilní telefony nebyly, místní telefony nefungovaly a ty funkční byly odposlouchávány. „Po pár neúspěšných pokusech odtelefonovat reportáž jsme se s redakcí dohodli, že příspěvky natočím na kazetu, kterou pošlu po redaktorce Lidových novin do Prahy. Plánovala totiž návrat o týden dřív než já,“ nastiňuje Senková.

 

Ideální plán – ovšem měl jeden háček. Reportérka v rušné Havaně nemohla najít klidný kout, kde by nehučel ventilátor, nehrála muzika, nezpívali Kubánci či aspoň nekdákaly slepice. Jediným vhodným „studiem“ pro účely natáčení tak byla opět toaleta. „Neměla jsem na výběr, natočila pár příspěvků a poslala je domů. Když jsem pak po návratu potkala mistra zvuku Zdeňka Sedláčka, sjel mne pohledem a pravil: ‚Hele, ty tvoje reportáže měly tak příšernej, dutej zvuk! Tys to snad točila na záchodě, či co?! Tenkrát netušil, že se strefil do černého,“ prozrazuje Senková.

Jak se tluče máslo

To Robert Tamchyna se Světlanou Lavičkovou neměli při natáčení na Šumavě o ticho rozhodně nouzi. „Naším průvodcem měl být pamětník, kterého nám doporučili na obecním úřadě. Ten moudrý a vážený muž, kronikář a písmák ale raději mlčel, než aby vzpomínal. Miloval ticho a samotu. Okolní civilizace mu byla vzdálená a lidi, natož pak ti s mikrofonem, ho vlastně obtěžovali. Jeho vyprávění bylo sice zajímavé, ale jen těžko srozumitelné. Když hovořil, rozuměl mu snad jenom ten, kdo přímo odezíral z jeho úst,“ vzpomíná Tamchyna.

Kdo nepoznal stres živého vysílání, netuší, jak je každá vteřina ticha nekonečná, říká Robert Tamchyna při vzpomínce na „mlčící Boženku“Podobná situace nastala, když host, který měl následující den v živém vysílání popsat, co se děje ráno v mlékárně a hlavně jak vzniká máslo, za sebe na poslední chvíli poslal náhradnici – paní Boženku. „Kdo nepoznal stres živého vysílání, netuší, jak je každá vteřina ticha nekonečná. A zvlášť když se spolehnete na znalosti hosta, který při včerejším vyprávění ‚nanečisto‘ tak skvěle promlouval,“ vysvětluje Tamchyna.

Host ovšem nedorazil a paní Boženka se v Dobrém jitru styděla. Pokud vůbec odpovídala, tak jenom velmi krátce. Nejraději měla otázky: Je to tak? Nebo: Máme pravdu? na které stačilo odpovědět: Ano nebo ne. Čas běžel, reportéři se potili a horečně přemýšleli jak ze šlamastyky vyváznout. Pak jednomu z nich začalo cukat v koutcích. „Je to jen letmý záchvěv, ale pokud se mu poddáte a nestačíte ho zaplašit včas, začíná souboj profesionality, úcty k vašim hostům ve studiu nebo v terénu a nervové činnosti. Někdy stačí jenom drobná poznámka typu ‚to si potom vystřihnete, že?‘ pronesená ve chvíli, kdy se vysílá živě, a nic už změnit nejde – spustí se mechanismus jindy očistného, teď ale skrývaného, polykaného a přerývaného smíchu, který nastupuje jako nezadržitelná lavina,“ upozorňuje Tamchyna na jednu z nástrah živého vysílání.

S Boženkou se prý jako první rozloučila Světlana Lavičková. Odvrátila hlavu a kolegovi naznačila, že tohle nezvládne. Za chvíli kapituloval i on. „Máslo jsme nechali na půl cesty mezi krávou a snídaní, hýkající jsme se rozloučili v mlékarně i s posluchači u přijímačů a rychle odcházeli. Byl to záchvat smíchu, který nešlo zadržet. Nepomáhalo nic. Zbytečné byly i kapesníky na tvářích. Utíkali jsme do náruče technika Jindry Jeníčka, který stejně jako Boženka asi dodnes nepochopil, co je tak směšného na přípravě másla,“ uzavírá Tamchyna.

Ty jsi Petr, nebo Pavel?

Noční můrou rozhlasáka před mikrofonem jsou i pověstná „okna“. Své o tom ví moderátorka Pavla Jelínková. Jak prozradila na webu věnovaném přebrebtům a trapasům u rozhlasového mikrofonu, občas se jí stane, že zapomene jméno některého ze svých rozhlasových kolegů.

„Čas od času se v živém vysílání potýkám s oříškem, jestli je kolega, se kterým si takzvaně předávám slovo, křestním jménem Jan, Pavel, Petr nebo Jiří. Situace pak vypadá asi takto: „Ve studiu vítám kolegu... ehm... který vás bude provázet vysíláním v příštích hodinách a je to... hm... no, dobře se známe, ale teď mu nějak nemohu přijít na jméno...“ svěřuje se Jelínková. Situace se pak podle ní vyvíjí podle toho, jestli zmíněný nepojmenovaný kolega jen nechápavě, případně zlomyslně mlčí a šklebí se, nebo je solidární a napoví. „Někteří to berou jako hru a smečují slovy: Tak si počkáme, jestli se trefíš,“ dodává moderátorka.

V přehlídce roztomilých i vážných příhod, které přineslo rozhlasové vysílání, bychom mohli pokračovat ještě dlouho – nezdary se zkrátka nevyhýbají ani rozhlasákům. Laskavý posluchač však jistě promine, vždyť jak praví klasik, pokud neděláte chyby, pravděpodobně spíte. Ale to, uznejte, se zas nedá dělat rádio...

René Kočík

Foto Khalil Baalbaki


Ivan Klíma
  Komu vadí muzeum?
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   O velkém televizním vyváření

   Televizní glosář
 
   Julietta
   s Magdalenou Koženou

   Nalaďte si