Číslo 15 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Pavlem Štinglem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rudolf Křesťan, publicista

Jak užívat jaro

Jaro není nutno před užitím protřepat, neboť nás protřepe samo. Užívejme si ho plnými doušky, neurčí-li lékař jinak.

Otázkou však je, do jaké míry lze v tomto jedinečném ročním období spoléhat na rady lékařů. Jaro je natolik mocné a bujné, že mu podléhají i samotní doktoři. Leckdy si nevědí rady sami se sebou. Psychiatři ztrácejí hlavu. Kardiologové zase srdce. Očním lékařům lezou oči z důlků, když se na ulicích vykuklí slečny v minisukních. Dochází i k případům, že některým odbornicím na popáleniny se zapalují lýtka.

Postihují-li účinky jara i zkušené a kvalifikované jedince z oblasti zdravotnictví, co teprve lidi z ostatních oborů! V návalu jarních erotických citů to nejeden pekař začne s někým péct. I zahradníci a zahradnice rozkvétají. Jaro je jediným ročním obdobím, které je schopno na nás lézt. Dokonce i na horolezce. Je to také čas k objetí. I zavilí stoupenci rituálního objímání stromů náhle touží obejmout někoho, kdo není dřevo.

Svodům jarní lásky podléhají i zkušení lékárníci; náhle nejsou všemi mastmi mazaní a proměňují se opět ve študenty s rudýma ušima. „Láska je nemoc zlá, každý na ni svůj lék má,“ tvrdí farmaceuticky laděný písňový text Vratislava Blažka, známý v podání Václava Neckáře. Zmíněný se svěřuje se zvoleným postupem: „Rozhod jsem se léčit lásku lékořicí, objednám si aspoň tisíc odnoží.“

Rozličnými projevy jara se podrobně zabývá i botanika – jednak v rámci pokusů o urychlování vývoje rostlin, tedy prostřednictvím takzvané jarovizace, jednak při bádáních kolem první a následně i druhé mízy.

Kromě mízy patří k jaru i múzy. Není náhodou, že vrcholným dílem české poezie je Máj. Také lidová tvorba pokládá toto období za jedinečné. V Plickově, Volfově a Svolinského knižním díle Český rok je i následující lašský monolog kvítku: „Netrhej mě v zimě,/ moje krása zhyne,/ netrhej mě v letě,/ když sluníčko peče,/ utrhni mě zjara,/ moje krása stálá.“ Současní ochránci přírody by nejspíš protestovali proti obsažené výzvě k utržení květu. Není vyloučeno, že by chtěli autora pokutovat, jenže u lidové poezie je těžko dohledat původce; navíc jde o výzvu promlčenou.

Nejen umění a folklor opěvují toto roční období, ale zdá se, že dokonce i úředníci projevují vůči jaru jistou ohleduplnost. Požadují podání části daňových přiznání už k poslednímu březnu – možná proto, aby pak občané mohli tuto starost vypustit z hlavy a nechat si ji plést něčím příjemnějším.

Výrobci a prodejci rozličných vitamínových přípravků mají jaro v oblibě proto, že je údajně obdobím jarní únavy. Toto tvrzení je ve skutečnosti marketingovým tahem, jehož účelem je zvýšení prodeje zmíněných preparátů. Jestli existuje nějaká obecná únava, pak určitě ne v tomto období výletů, kdy naopak začínáme kmitat. Je to čas probouzení, činorodosti a pobíhání chatařů s lakýrnickým štětcem a studentů Akademie výtvarných umění se štětcem malířským.

S pojmem jara v přeneseném slova smyslu mívají jistou potíž žáci v hodinách dějepisu. Není snadné jim časově vysvětlit, že Pražské jaro v roce 1968 trvalo od ledna do srpna. Jako by uvedený časový oříšek nestačil, také současnost staví žáky před specifické pojetí jara, a to v podobě jarních prázdnin, které se letos v celé republice konaly postupně od 2. února do 15. března. Tedy v zimě.

S doznívající zimou a s jejím přechodem do vesny souvisí každoročně i četná klíčová překvapení, a to doslova: při nacházení ztracených klíčů po roztátí sněhu. Podobně jsou objevovány i postrádané náušnice a prstýnky; někteří vlekaři berou po sezoně tyto objevy jako vedlejší příjem.

Na jaru si pošušňávají také jazykovědci. Se zaujetím bádají, čím to je, že jedině toto roční období vstoupilo do jmen. Je pozoruhodné, že Jaroslav, Jaroslava, Jaromír a Jaromíra nemají ekvivalent v podobě nějakého Podzimoslava, Zimoslava či Létoslava. Předmětem jazykovědného zkoumání je i otázka, zda březen se jmenuje podle břízy, či podle březích – těhotných – zvířat. Duben je spojený s dubem, byť prvního dne toho měsíce se nevyvádíme dubnem, nýbrž aprílem. Název května je autorským dílem Josefa Jungmanna. V roce 1805 ho vytvořil při překladu Chateaubriandova díla Atala. Převedl do češtiny francouzský poetický výraz „lune de fleurs“ vpravdě květnatě.

S červnem, jehož část ještě také náleží jaru, je to složitější. Jedna z domněnek spojuje název s počátkem červenání ovoce, druhá s jeho červivěním. Ale co když dotyčný název povstal z toho, že při ohlédnutí za svou uplynulou jarní bujarostí se počátkem června leckdo červená?

Navzdory všem rizikům a případným vedlejším účinkům jara je to nádherné období. Pro přírodu i pro člověka je symbolem svěžesti, pučení, vzkvétání, nadějí a nabírání sil a shazování kil.

Pro pořádek budtež závěrem uvedeny tři kontraindikace k možnostem zdárného užívání jara: 1) zapšklost; 2) neschopnost se radovat; 3) páprdovství.

Nerad to přiznávám, ale zmíněné páprdovství zřejmě více ohrožuje nás muže než ženy. Na rozdíl od slova páprda jsem se zatím nikdy nesetkal s výrazem páprdice.


Ivan Klíma
  Komu vadí muzeum?
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   O velkém televizním vyváření

   Televizní glosář
 
   Julietta
   s Magdalenou Koženou

   Nalaďte si