Tři režiséři o fascinaci ženským tělem

Povídkový film Eros, jehož jednotlivé příběhy ze všeho nejvíce připomínají vytříbená stylistická cvičení, mající zálibu v dosti obskurních sexuálních fascinacích, natočili tři uznávání mistři – Michelangelo Antonioni, Steven Soderbergh a Wong Kar-wai. Zastoupeny jsou tak tři světadíly: Evropa, Amerika i Asie. Důležitým prvkem je tu vizuální stránka, výtvarné pojetí, které nejzřetelněji určuje výslednou podobu jednotlivých příběhů. Titulový eros, zahalený do vědomé banality křiklavě exkluzivního zakotvení, se tu projevuje v polohách spíše zastřených, ba fetišistických.

První epizoda, kterou natočil již těžce ochrnutý Antoninioni (byla to jeho poslední filmová práce), se odehrává v Itálii. Sledujeme v ní rozhádaný milenecký pár: nic není takové, jak by se na první pohled mohlo zdát. Antonioni se tu opět věnuje tématu citového odcizení, avšak na úrovni již spíše anekdotické. Romantické ladění zosobňují jak přímořské krajinomalby, tak ubytování ve starodávných strážních věžích. A estetizované pohledy na ženskou nahotu stěží uspokojí případné nemravy.

Estetizované pohledy na ženskou nahotu stěží uspokojí případné nemravyO dvě generace mladší Soderbergh, jehož tvorba kolísá mezi stylisticky náročnými výpověďmi a únikovými historkami z rodu Dannyho parťáků, se ujal prostřední epizody. Natočil ji – s výjimkou snových výjevů – černobíle a žongluje v ní s výrazovými prostředky padesátých let. Kochá se jak groteskně zveličenými výtvarnými atributy té doby (okenní žaluzie vrhají mřížoví stínů na jednotlivé postavy, části postav tonou ve tmě), tak tematickou ironizací. Za psychiatrem totiž přichází pacient trápený obsedantními sny, ale zatímco položen na pohovce líčí své zážitky, lékař se nenápadně snaží přivolat pouliční prostitutku.

Soderberghův hongkongský vrstevník Wong Kar-wai v potemnělých, zasmušilých odstínech hotelových chodeb i krejčovské dílny, v obrazech jen segmentovitě rozzářených neonovými reklamami blikajícími v pozadí vypráví o bizarním vztahu ostýchavého krejčího ke své zákaznici, luxusní prostitutce. Muž nikdy nezapomněl na první setkání s ní, a navždy jí zůstal platonicky oddán. Režisér se plně poddal diktátu nedoslovených významů a zámlk, o zvláštní vášni svého hrdiny vypráví cudně. Celým vyprávěním prostupuje zvláštní starosvětskost, mohlo by jistě posloužit jako námět k dramatu či opeře z 19. století...

Film Eros vysílá ve čtvrtek 9. července ve 23.10 stanice ČT2.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Knížky dětství
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Trvanlivý Půlpes

   Pořiďte si
 
   Londýn převážně hudební
   Téma