Ivan Kraus, spisovatel

Knížky dětství

Bylo to v době, kdy bylo zvykem rodičů malým dětem číst. Tak dlouho, než se to naučily samy.
Tenkrát jsem poznal veverku Zrzečku a taky brášku, který se jmenoval Lajdáček.
Další knížku jsem už četl sám. Obsahovala několik příběhů. Nejraději jsem měl vyprávění o manželích, kteří byli tak nevýslovně líní, že se přeli i to, kdo z nich má vstát a opatřit něco k jídlu. Nakonec jim autor umožnil, aby zůstali ležet v posteli. Stačilo, aby jen luskli prstem a už jim přiletělo k snědku, co si přáli. Nakonec si v bezmezné lenosti a chtivosti přál jeden z nich sud piva, který oba lenochy svou vahou v posteli zahubil. Nevzpomenu si už na autora, ale soudě podle pointy příběhu to musel být jistě Čech.
Jeho jméno bych však těžko nalezl ve slovníku spisovatelů.
Příběh o dvou lenoších mne fascinoval. Mnohokrát jsem se k němu vracel a vychutnával jsem každou jeho řádku.
Další příběh byl o ženě, která nemohla pochopit, že prádlo se nevypere samo od sebe. Stála nad ním a jedla buchty. Když se dozvěděla, že k praní je zapotřebí lidského sádla, sháněla ho, aby ho přidala do necek. Nechápala, že se při práci musí zapotit.
Mluvím o knížkách dětství.
Nějak se připletly k pohádkám a k oblíbenému Ferdovi, příjmením Mravenec. Dostaly se mi do rukou dřív, než jsem poznal Rikitana, Štětináče a Rychlonožku, dřív než se objevili Tom Sawyer, strýček Tom, Robinson, Vinnetou, D'Artagnan nebo hrabě Monte Christo.
Některé jsem dostal od rodičů, jiné od strýců a tet, kteří nebrali doporučení o kvalitní dětské četbě moc vážně. Dodnes jsem jim za to vděčen.
Příběhy o veverce Zrzečce mi přiblížily přírodu. Bylo to také poprvé, kdy jsem na konci knížky pocítil smutek. Bylo to ve chvíli, kdy Zrzečka na poslední stránce odešla se svým partnerem do vzdáleného lesa.
Neměl jsem ještě nejmenší ponětí o samečcích a samičkách, o biologických a přírodních zákonech. Později, když mi začalo být záhadné, proč se tolik lidských párů vodí za ruce, hledal jsem vysvětlení toho jevu a nahlédl jsem tajně do jedné z knih v rodičovské knihovně. Jmenovala se Matka a dítě. Obrázek ženy v jiném stavu mi však způsobil takový šok, že jsem knihu raději odložil a prchl znovu od reality, ke knížkám o majoru Bigglesovi, který útočil ve svém letadle na nepřítele a netoužil se rozmnožovat.
Bráška byl lajdáček, manželé byli lenoši a Zrzečka byla naopak pilná. Podobala se tak Ferdovi a jiným pracovitým zvířátkům. Dokonce i pes Žerýk byl tak ochotný, že pomáhal Hurvínkovi při učení.
Četl jsem tyhle knížky s pocitem, že zvířátka jsou rozumná.
Autor mi sice neprozradil, kam veverka na konci knížky odešla, kam ji vlastně poslal, ale dodnes si jsem jistý, že její vztah s partnerem nekončil u soudu sporem o oříšky nebo o nárok na hnízdo.
Podobné situace a ošklivosti nepatří do tohoto druhu dětské literatury. Jsou vyhrazeny psaní, jemuž říkáme – krásná literatura.
Myslím si, že knížky o lenoších a veverkách, označované často jako triviální literatura, mají svůj význam.
Když malý člověk začíná číst, vytváří si důležitý návyk. Bez ohmataných knížek, o kterých tu mluvím, bez příběhů, které teoretik často označí za „barvotiskové“, „zjednodušující“ či „vzdálené životu“ bych se jako dospělý kluk později nepustil  lehce do četby jiných knih. Bez lehkého pohnutí, jež jsem kdysi pocítil nad odchodem veverky do neznáma, bych později asi těžko projevil zájem o osud Raskolnikova.
Domnívám se, že podobné knihy četl i kluk, který se později, v dospělosti, stal kritikem. Neumím si představit, že by se už jako chlapec vrhl na paní Bovaryovou a neprojevil zájem o Rychlé šípy. Občas mám dojem, že mnohý teoretik na tyhle chvíle zapomíná. Tváří se tak, jako by si nikdy nehrál na policajty a zloděje, ale seděl kousek dál od našeho křoví a nahlížel do Franze Kafky.
Od chvíle, kdy jsem byl kluk už uplynulo mnoho let. Přesto doufám, že se mne při četbě knih, které čtu dnes, zmocní podobný pocit, jaký jsem měl, když jsem poprvé naslouchal příběhu o neuvěřitelných lenoších.
Nezapomínám ani na veverku. Nepochybuju o tom, co autor sice nenapsal, ale co bylo na konci knížky zcela jasné: veverka s přítelem spolu žili šťastně a spokojeně až do smrti.
Přál bych si, aby tenhle obyčejný a mnohokrát opakovaný konec potkal častěji i moderní literární hrdiny.



  Knížky dětství
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Trvanlivý Půlpes

   Pořiďte si
 
   Londýn převážně hudební
   Téma