|
Londýn převážně rozhlasový
Prkna vržou. Přecházím opatrně z jednoho rohu nevelké
místnosti, kde stojí cembalo, k protilehlé krbové římse.
Starší paní, průvodkyně a hlídač v jedné osobě, ochotně
vypráví, kde co v domě kdysi bylo. Brook Street číslo 25.
Šestatřicet let zde bydlel Georg Friedrich Händel. Žádné jiné
město s ním není tak spojeno jako Londýn. Neměli bychom spíše
používat anglickou podobu jeho jména – George Frideric
Handel…?
Právě z tohoto pokoje, kde se odehrávaly zkoušky se zpěváky,
kde komponoval a přijímal návštěvy, bude za pár dní BBC
vysílat do celé Evropy, i k nám na stanici Vltava, komorní
koncert. Na den přesně 250 let od chvíle, kdy o patro výš
domácí pán zemřel. Saský skladatel, v anglické metropoli mimo
jiné učitel hudby a operní podnikatel, byl od roku 1723 prvním
obyvatelem nově postaveného domu a dochované podlahy i dřevem
obložené stěny evokují tu dobu zcela věrně: tady skutečně žil.
Program letošního letního festivalu BBC Proms obsahuje také
oratorium Mesiáš s účastí řady mládežnických sborů. Je to jen
jeden příklad za mnohé, dokládající, že Händela Británie
přijala za svého.
Teď
je ale jarní večer a v anglikánském kostele svatého Jakuba
nedaleko Picadilly se koná pravidelný koncert duchovní hudby.
Dirigent Duncan Aspden se s amatérským sborem St Peter’s
Singers z Hammersmithu a Chiswicku ze západní části Londýna a
s příležitostným orchestrem dobových nástrojů a dobrými
sólisty právě vypořádává úctyhodným způsobem s partiturou
rozměrného oratoria Saul. Hudba má styl a výraz, křehkost i
monumentalitu. Velkoměsto okolo si žije po svém, ulicemi se
pohupují patrové červené autobusy, mezi nimi roje bachratých
černých taxíků, ale lidé, kteří si koupili vstupenku – a je
jich tu určitě stovka, se ochotně nechávají vtáhnout do úplně
jiného světa.
Byli jste už letos na Proms?
Těžko v tuto chvíli věřit, že jsou mezi nimi možná i ti
„legrační“ Angličané, kteří letos 12. září opět zaplní Royal
Albert Hall a budou v nejrůznějších oblečcích a čepičkách
křepčit, skandovat, tleskat, mávat vlajkami, balonky a
transparenty, hvízdat, vytrubovat i dojatě společně zpívat při
posledním programu hudebního festivalu Proms... Last Night of
the Proms – výjimečný večer patřící zcela typicky k britskému
společenskému životu. Tradice a současnost. Dvě ingredience se
zde mísí často, starobylé a konzervativní se propojuje
s moderním a třeba i výstředním. Last Night, to je party,
rituál, milovaná událost, show, národní manifestace a také
koncert. Vybavuji si ten loňský, kdy se poprvé konal v režii
dirigenta s jinou mateřštinou, než angličtinou – šéfa
Symfonického orchestru BBC Jiřího Bělohlávka.
„Máme dva miliony posluchačů týdně. To je v Británii pěkné
číslo,“ odpovídá u vltavského mikrofonu šéf BBC Radio 3 Roger
Wright, současně ředitel festivalu. Je to podle něj měřítko
úspěchu, ale ne jediné. „Pokud by tomu tak bylo, pak bychom
nevysílali koncerty, ale jen CD pomocí elektronického výběru.
A nehráli bychom nic jiného než Mozartův Klarinetový koncert a
Vzlétajícího skřivana od Ralpha Vaughana Williamse. A pak
bychom vlastně neměli důvod existovat,“ říká.
Každý večer koncert
Posluchači podle něj vnímají Proms převážně jako otevřenou
nabídku, dostupnou, poskytující vzhledem k vynaloženým
prostředkům dobrou hodnotu... A současně vnímají Proms jako
zábavnou, neformální záležitost. „Ale i ti poučenější často
některé kusy, dokonce ty známé, slyší poprvé živě. Takže v
dramaturgii musíme zohlednit ty, kdo poslouchají poprvé, ty,
kteří slyší skladby poprvé na vlastní uši, i ty, kteří naopak
znají
hodně,“
pokračuje. Jedinou otázkou, na kterou nemá odpověď, je, kde
jsou všichni ti lidé, kteří chodí na Proms, v zimě.
Proms, to je pospolitost. Jsou přes sto let staré a zavedené.
Jsou pojmem. Na koncerty můžete přijít, jak jste. Jejich
dramaturgie je kombinací přístupné klasiky, samozřejmě
v nejvyšší interpretační kvalitě, méně známých věcí i nové
hudby. S postupem let čím dál víc zahraničních umělců, čím dál
víc žánrů. A čím dál víc nebudou chybět ani zábavnější
projekty, multimediální, směřující k rodinám s dětmi. V sále,
v Hyde Parku i na webu. Nic podle Rogera Wrighta nenasvědčuje
tomu, že by lidí ubývalo, že by měli menší zájem o hudbu.
„Ještě stále jde především o obsah. Je na nás, prezentovat
známou hudbu novými způsoby,“ říká.
Sál pro šest tisíc lidí
Dějištěm festivalu je Royal Albert Hall. Aréna s mnoha vchody,
síň obklopená kruhovou chodbou. Uvnitř monumentální varhanní
prospekt, kupole, akustika... Venku si nelze nevšimnout
přenosových vozů a obytných karavanů BBC, transparentů s logem
festivalu – a na jednom místě tabulky s upozorněním, odkud lze
stát frontu k večerní pokladně. Za pět liber, což opravdu není
mnoho, seženete na ten den lístek k stání. Možná i proto se
hovoří o Proms od počátku jako o velmi demokratickém
festivalu: není prostě jen pro ty majetnější. Do sálu by se
vešlo až deset tisíc lidí, ale na koncerty pouštějí platících
diváků „jen“ kolem šesti tisíc. I tak na vás dýchá v obrovitém
interiéru při vyprodaném koncertu neopakovatelná atmosféra.
Tvoří ji plné ochozy, srdečné reakce posluchačů, prostor
k stání v přízemí uprostřed sálu, kde může být až tisícovka
lidí. Kouřit už se nesmí, ale vnést si pití v plastové láhvi
je možné i dnes. A na místech k stání se může na zemi nejen
sedět, ale i ležet. V Británii, kde se smí chodit a polehávat
v parcích po trávě, to vlastně nemusí zas až tak překvapit...
Pro někoho je ta nejtypičtější Británie v červených
telefonních budkách, v šedých kamenných domech s krbovými
komíny, v holých kopcích a krátce střižených trávnících. Pro
jiného je naopak ztělesněna moderními projevy masové kultury,
etnickými menšinami a fotbalem. Proms to vše umí spojit, jsou
festivalem s více než stoletou tradicí, ale plným lidí se
soudobými prožitky. Promenádní koncerty, zkráceně Proms,
zahájil dirigent Henry Wood v roce 1895. Už další rok i na
nich mimochodem zazněla hudba Antonína Dvořáka, který od roku
1884 podnikl do Anglie devět cest.
Na
Proms je rozhlas přítomen od dvacátých let, televize od let
poválečných. Letos festival začíná 17. července. Stanice BBC 3
zprostředkuje přímé přenosy všech 76 hlavních koncertů. „Je
jedna věc, kterou musíte vzít v každém případě na vědomí, když
máte rozhlasovou stanici: že totiž nikdy neuspokojíte v jednom
okamžiku úplně všechny své posluchače,“ vypráví Roger Wright.
„A pak je druhá věc, kterou musíte přijmout: nikdy nepotěšíte
všechny své kolegy. A tak nevyhnutelně přicházejí debaty o
poměru mezi hudbou a slovem, o vyvážení prezentace hudby a
koncertů, o vybalancování poměru mezi živou hudbou a
nahrávkami, o podílu klasické hudby a dalších žánrů, v našem
případě jazzu a world music, v klasice o vyváženosti nové
tvorby a přívětivější hudby... Je to vždy takové žonglování.
Bez debat je ale jasné, že tou nejdůležitější věcí, kterou
během roku vysíláme, jsou Proms. Je to totiž nejznámější
britský hudební festival, i pro BBC událost číslo jedna. A
publikum o festival projevuje obrovský zájem. Takže se prostě
automaticky očekává, že Proms vysílat živě budeme! Je dokonce
mnohem pravděpodobnější, že bychom vyvolali mnoho otázek,
kdybychom tak nečinili,“ tvrdí ředitel.
Stále objevovaný Martinů
Sál v kulturním centru Barbican je plný, očekávání velké. Na
programu jarního abonentního večera orchestru BBC je koncertní
uvedení opery Julietta Bohuslava Martinů. V titulní roli
Magdalena Kožená. V auditoriu jsou i příznivci české hudby
z řad Britské Dvořákovy společnosti, která letos slaví 35 let
existence. Zájmové společenství sdružuje na 700 lidí
propojených zájmem o hudební kulturu bývalého Československa.
U některých hraničí s celoživotní láskou. Jsou mezi nimi
znalci, sběratelé nahrávek a pravidelní návštěvníci „českých“
akcí, na které jsou ochotni jezdit i stovky mil. Někteří se
učí česky řada z nich rozhledem a detailními znalostmi,
ačkoliv jsou to hudební amatéři, předstihne možná i nejednoho
tuzemského odborníka. Klíčovou osobností je už po léta
muzikolog Graham Melville-Mason, v minulosti pracovník BBC. Má
řadu přátel mezi nejlepšími českými hudebníky a nenápadně
stojí za mnoha akcemi propagujícími v britském teritoriu
českou tvorbu a interpretační umění. Je zde také.
Dirigent Bělohlávek se svým orchestrem už koncertně uvedl
Janáčkovy opery Výlety pana Broučka a Osud nebo Foersterovy
houslové koncerty. V příští sezoně provedou všechny symfonie
od Martinů. S tělesem má velmi dobré vztahy. Jaký musí být
dirigent, aby se mu s muzikanty dařilo? „Měl by být vždy sám
sebou, otevřený a získávající kontakt s hráči ne na základě
triků, ale na základě ponoru do hudby a otevření se jim – a
potom snad i publiku,“ odpovídá. S ředitelem tělesa shodně
zdůrazňuje, že být v britské metropoli jen „vyslancem české
hudby“ by ovšem bylo poněkud málo.
Vzpomínám si nicméně, jak inicioval v Londýně už před
jedenácti lety celý týden věnovaný hudbě Martinů. Uzavřel ho
koncertním uvedením opery Řecké pašije. „Na rozdíl od mnoha
nyní vyzdvihovaných avantgardistů zůstane Martinů na seznamu
nejvýznamnějších hudebníků 20. století,“ řekl mi tehdy Graham
Melville Mason. Martinů vzbudil v roce 1998 upřímný zájem.
Nejinak tomu je teď, v březnu 2009, u Julietty. V kuloárech je
po koncertě možné slyšet vyjádření typu – vůbec jsem nevěděl
na co jdu, ale je to skvělé, že?
Po Händelových stopách
Oxford Street. Obchody, zástupy lidí. Stačí ale pár kroků a je
tu klidná oblast u Händelova domu, sousedícího s podobným, v
němž kolem roku 1968 bydlel představitel jiných hudebních
žánrů Jimi Hendrix. Dnes jsou domy propojeny a oba využívá
muzeum Handel House. Zadní bizarní trakty tmavých cihlových
domů, dvorky a průchody, to vše ještě připomíná staré časy.
Stejný pocit ostatně vyvolává starý Londýn neustále, ať už
jsem před Buckinghamským palácem v parku plném narcisek, u
někdejšího královského paláce St. James Palace, nebo u divadla
Haymarket, kde mívaly premiéry Händelovy opery.
Je
tomu tak i na Hannoverském náměstí se stromy uprostřed. Král
Jiří, Händelův chlebodárce jak na kontinentu, tak na
ostrovech, býval hannoverským kurfiřtem. Sem, do kostela sv.
Jiří, skladatel chodil. A sem také Händelovo muzeum,
zaštiťující v Londýně letošní jubileum 250. výročí
skladatelova úmrtí, situovalo na 2. července premiéru oratoria
25 Brook Street, které objednalo. Libreto zachycuje Händelovy
dny z doby dokončování oratoria Jephta. Dílo nastudoval sbor
St. George's Hanover Square a orchestr London Handel Players.
Autory má hned čtyři – jsou jimi mladí britští skladatelé Mark
Bowden, Larry Goves, Chris Mayo a Charlie Piper. Händelův
odkaz žije, tak jak bohatě žije i svobodný a korektní Londýn,
příjemně konzervativní, nezbavující se naštěstí hluboce
zakořeněných tradic – společenských i hudebních.
Od té doby, co je mezi Francií a Británií tunel a co existují
nízkonákladové aerolinie, je stále menším problémem zaskočit
do Londýna a prozkoumávat tyto tradice. Starý titulek zpráv,
spíš ostrovní vtípek „Fog over Channel. Continent isolated“
dostává nový obsah: I v případě, že je nad kanálem La Manche
mlha, evropský kontinent už izolován není.
Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 – Vltava
Snímky autor |