Prostý sluha Boží se nikdy nevzdává

Komických dvojic vznikla v dějinách filmu dlouhá řada, často se vyznačovaly tělesnou i povahovou odlišností, avšak k nejsvéráznějším patří ta, kterou v Itálii stvořil Giovanni Guareschi: svedl dohromady katolického kněze a komunistického starostu. Don Camillo je obyčejný venkovský farář, jemuž bouřlivé poválečné změny způsobí nejednu potíž. Jeho pokrokářsky naladěné ovečky si totiž za starostu zvolí komunistu Pepponeho, jenž okamžitě začne podnikat křížové tažení proti náboženskému tmářství. A důstojný Don Camillo má plné ruce práce, aby své spoluobčany uchránil před unáhlenými činy.

Poprvé se tato věčně poškorpená dvojice divákům představila v roce 1952 v nyní uváděném filmu Malý svět Dona Camilla a po velkém úspěchu následovala další pokračování. Ústředním interpretům – dona Camilla hraje Fernandel, starostu Pepponeho představuje Gino Cervi – přinesly filmy nesmírnou popularitu. Záhy se však vynořily výtky, že zesměšňují levicové postoje, že pomíjejí odvrácenou tvář sociálních protikladů a naopak hledají jejich iluzorní smíření. Nebylo divu, že do tuzemských kin se tyto komedie nikdy nedostaly a dokonce se o nich nesmělo ani psát.

Dona Camilla hraje Fernandel, starostu Pepponeho představuje Gino CerviPřitom příhody Dona Camilla jsou vyprávěny dobromyslně, ba laskavě, nenajdeme v nich žádnou útočnou nenávist. Naopak prozrazují porozumění s oběma znesvářenými hrdiny, i když více sympatií se samozřejmě vine k panu faráři. Oba hrdinové vlastně slouží jako modely jednání ovlivněného ideovým přesvědčením, které vylučuje jakékoli kompromisy, ale přesto nakonec dohledají společnou řeč, i když žlučovitý Peppone někdy vyznává pořekadlo, že účel světí prostředky, a chce svého protivníka znemožnit jakýmikoli prostředky. Hlavně na prvních příbězích je patrné, že je Guareschi psal jako fejetony do novin. Prozrazují bystrý úsudek a vypovídají o nadějích i zmatcích prvních poválečných let v Itálii.

Zejména Fernandel se ve své úloze „našel“, svého hrdinu obdařuje naprosto upřímnou, přitom nijak fanatickou zbožností, nenápadně vypíchne lišáckou mazanost i pramalou ochotu řídit se příkazy svých nadřízených. Camillovy rozmluvy s Pánembohem, kterému se svěřuje se svými záměry i drobnými podvůdky a zároveň si jeho jménem odpovídá, patří k působivým, polidšťujícím okamžikům.

Příběhy Dona Camilla, které jsme mohli před šestnácti lety poprvé spatřit na Primě (tehdy Premiéře), uvede v neděli 19. července v 16.30 v nově dabované podobě stanice ČT2.

Jan Jaroš, filmový publicista


Leo Pavlát
  Kdopak nám to píše
  Jak to vidí Leo Pavlát
 
   Klasicky erotický op-art

   Navštivte
 
   Den na Měsíci
   Téma