Petr Pavlovský, kritik

Pozapomenutý hitmaker

Ve středečním cyklu Radiodokument uvedla Vltava počátkem června vzpomínkovou hodinku Aleny Kožíkové a Tomáše Vondrovice, nazvanou Sám já chodívám rád... Vzpomínalo se na mnohostranného, oblíbeného a uznávaného umělce Josefa Grusse (1908–1971), člověka, jehož dílo masově přežívá v jakémsi nezvyklém odtržení od svého tvůrce.

Tím nechci říci, že vše, nač sáhnul, bylo geniální, ale toho živého je až překvapivě mnoho a nejde zdaleka jen o texty známých evergreenů. Už název pořadu byl převzat z jeho písničky pro filmovou satiru na detektivky Těžký život dobrodruha (1941), jejímž byl spoluscenáristou (stejně jako kultovního Kristiána, do něhož napsal Oldřichu Novému i nestárnoucí song Jen pro ten dnešní den). Je rovněž autorem jedné z nejslavnějších swingovek Slunečnice z filmu Hotel Modrá hvězda (rovněž 1941).

Zaujatou, přirozenou a autentickou průvodkyní večerem byla umělcova neteř Alena Kožíková, která zpracovala dochovaný rukopis Grussových „Antipamětí“; některé pasáže ovšem zazněly i v jeho vlastní interpretaci, jak se dochovaly v rozhlasovém archivu.

Mladý Josef Gruss strávil několik sezón na mimopražských scénách, zkusil si „cestující společnost“ i avantgardu po boku E. F. Buriana. K několika jeho písním napsal opět nesmrtelné texty, například Chlupatý kaktus či Má panna je v Panama sama. S avantgardou pokračoval v Osvobozeném divadle (1929–30) a v kabaretu Červené eso, který založil s Burianem a napsal pro něj pásmo Loď živých. Pak už ale neodolal druhé nabídce K. H. Hillara a v pětadvaceti letech se stal jedním z nejmladších herců Národního divadla, kde jej s oblibou obsazoval především Jiří Frejka.

Ve fatálním roce 1948 se Gruss dostal poprvé a naposledy k filmové režii. Výsledkem je jedna z nejlepších českých filmových komedií všech dob, Hostinec U kamenného stolu, dílo, které prakticky nemá chybu, scénářem počínaje a obsazením a skvělými hereckými výkony konče. My jsme ale slyšeli zdrcující kritiku tehdejších Lidových novin, jejíž ideologická předpojatost duněla absurditou. Autor bohužel nebyl uveden, ale tuto „milosrdnost“ považuji za nepřijatelnou: škůdci české kultury by neměli být ponecháváni v anonymitě. (Příznačné: prorežimní podlézavost nepomohla, Lidové noviny byly záhy poté zlikvidovány).

Všechny tyto reálie, prokládané Grussovými písničkami, byly však jen pouhým pozadím živého pořadu, který střídal vzpomínky neteře na milovaného strýčka s pasážemi z jeho textů, interpretovanými jedním z našich nejmuzikálnějších herců Hanušem Borem. I on přispěl intimní vzpomínkou, vždyť dodnes užívá mistrův smoking, který podědil.

Z barvitého dokumentu vyzněl portrét Josefa Grusse jako všeobecně oblíbeného, skromného celoživotního optimisty, humoristy na jevišti i v civilu, sběratele a mistrného vypravěče anekdot, člověka obdařeného mnohými talenty, který si své umělecké upozadění v posledních dvaceti letech života alespoň navenek nijak zvlášť nepřipouštěl. Nezaznělo, že si občas zahrál i v dnešní televizní klasice (Příběh dušičkový, 1964), že vydal čtyři humoristické knížky, že napsal řadu rozhlasových pořadů a her a v rozhlase působil i jako herec. Proto si na závěr dovolím výzvu studentům uměnovědných oborů: nenechte ležet tuto bohatou látku ladem; už jenom rozhlasová tvorba Josefa Grusse je téma na originální monografickou diplomní práci!


Leo Pavlát
  Kdopak nám to píše
  Jak to vidí Leo Pavlát
 
   Klasicky erotický op-art

   Navštivte
 
   Den na Měsíci
   Téma