Ivan Klíma, spisovatel

Sběrovné

Tak jsem uvažoval, kolika lidem mé spisování poskytuje aspoň částečně zaměstnání. Vypadá to poněkud nadutě, ale uvažujte prosím se mnou. Tedy za prvé: používám papír. Nemám na mysli ten, co popíšu (ostatně píšu už přes dvacet let na počítači), ale ten, co se díky mému spisování potiskne. Jenže než se papír potiskne, zaměstnám aspoň částečně redaktora, korektora, případně sekretářku. Když se potiskne díky pracovníkům v tiskárně, zaměstná ještě knihvazače, distributora a knihkupce. Knihkupec knížku musí zabalit (další spotřebovaný papír) a převázat nejlépe konopným provázkem. (Legální příležitost pro pěstitele konopí.) Kniha se samozřejmě dostane do desítek knihoven, má tedy svůj podíl na zaměstnávání knihovníků a knihovnic. Kromě toho občas píšu televizní či filmové scénáře. Jejich realizace nabídne práci stovkám lidí – jen si je někdy, místo abyste v kině netrpělivě vstávali, spočítejte, když běží na konci filmu titulky.

Potíž je v tom, že knihy jsou drahé a lidé, kteří by si je jinak koupili, na ně často nemají a to brzdí tak žádoucí knižní spotřebu, a tedy i výrobu. Mám takový návrh: Každý, kdo by odevzdal do sběru metrák starých knih, případně videokazet, dostal by poukázku – takzvané sběrovné – na nové knihy v ceně deseti tisíc korun. (Můj návrh je skromný, aby příliš nezatížil státní rozpočet.)

Podotýkám, jakkoliv bych samozřejmě brzy žádal o smlouvy na nové vydání svých knih, že mi jde výhradně o zájem celé společnosti. Vždyť sběrovné by se netýkalo jenom mne, ale sta a sta spisovatelů, scenáristů, dramatiků a ještě většího počtu grafomanů, co skládají tisícidílné telenovely. Sběrovné by bylo možné doplnit o takzvané kresebné či malebné, které by se týkalo výtvarníků. Ti rovněž poskytují práci výrobcům barev, tužek, štětců, uhlů, kříd, papíru, pláten, terpentýnu a jiných chemikálii. Také rámařům, galeristům a podvodníkům, kteří odčerpávají za svá falza důležité obnosy od různých snobů a zbohatlíků. Tedy každý, kdo zničí aspoň dvacet obrazů deset let starých (v případě, že by se jednalo o obrazy starší než sto let, stačilo by jich zničit jen deset), měl by nárok na stejnou sumu, aby si mohl zakoupit obrazy nové.

Uvažujme také o hudebném. Vezměte si takový symfonický orchestr: nejenže každý hudebník poskytuje zaměstnání dřevorubcům, kteří kácejí stromy, z jejichž dřeva nakonec jiní výrobci zhotovují housle, violy, cella, flétny či basy, ale také různým oděvním závodům, které zhotovují fraky, a módním salonům, ty zase oblékají houslistky a harfenistky, aby okouzlovaly nejen svou hrou, ale i zjevem. Každý člen orchestru také spotřebuje spousty not, a to nemluvím o stojanech anebo o židlích, na nichž hudebníci sedí. A co takový bubeník se svým bubnem, vždyť na výrobě nástroje se podílejí i koželuzi. Dovedete si představit, jaký společenský přínos by bylo hudebné, jež by se vyplácelo každému, kdo by přinesl do speciální sběrny deset let starou basu anebo heligon? Nejenže by to přinášelo zaměstnání desítkám výrobců, kteří by teď mohli chrlit nové a nové housle, kontrabasy a trumpety, ale ještě by orchestry zářily novotou.

Možná vám připadá, že žertuji. Pak ale můj žert není pitomější než žert, který si vymysleli tvůrci šrotovného. Připouštím, že výroba aut zaměstná více lidí než činnosti, které jsem uváděl, jenže výroba aut vede do pekel, vede k ničení krajiny novými dopravními stavbami, vede k nesmyslnému životnímu stylu, kdy lidé tratí stále více času v dopravních zácpách, kdy k dlouhému vysedávání za počítači přidávají sezení za volantem, kdy se zboží zcela hloupě převáží z jedné části světa na druhou, kdy se nesmyslně plýtvá jednou z nejvzácnějších surovin – naftou. A hlavně se podporuje výroba něčeho, co kdysi zajišťovalo konjunkturu, ale co pravděpodobně dokáže jen těžko přežít konkurenci zemí, jako je Čína či Indie, kde k pásu postaví daleko levnějšího dělníka nebo dělnici.

My všichni, kteří nejsme členy lobby výrobců automobilů, bychom se měli spojit a žádat o tytéž podpory pro naše podnikání, ať už se odehrává na jakémkoliv poli. A hlavně bychom měli papalášům v parlamentu opakovat, že budoucnost našeho hospodářství nemůže spočívat na výrobě automobilů, ale na vzdělanosti a umu: především na jejich podporu by měli použít peníze, co z nás ždímají, a ne je strkat do kapes automobilovým výrobcům, které k nám kdysi bez rozmyslu natahali.


Leo Pavlát
  Kdopak nám to píše
  Jak to vidí Leo Pavlát
 
   Klasicky erotický op-art

   Navštivte
 
   Den na Měsíci
   Téma