Číslo 39 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sopranistkou.
Libuší Domanínskou.

 

 

 

 

 

 


 


O čem přemýšlejí Korejci

Z korejských (myšleno samozřejmě jihokorejských) filmařů je v současnosti zcela určitě nejznámější Kim Ki-duk, jehož tvorbu zpřístupnila i Česká televize. Kdysi uvedla Ostrov, nyní následují další položky, po snímcích Samaritánka a 3-iron zařazuje ve čtvrtek 26. září (ČT2, 23.10) do vysílání Čas.

Kim Ki-dukova tvorba se vyznačuje mnohými motivickými extrémy, které pomáhají rozkrýt vzdálenou asijskou mentalituKim Ki-duk nepatří mezi tvůrce nejpřístupnější (zvláště pro západní publikum), vyznačuje se mnohými motivickými extrémy, které ovšem pomáhají rozkrýt často dosti vzdálenou asijskou mentalitu. Například dokládají, jak se liší pojetí krutosti, jak jsou posunuté hranice mezi tím, co je ještě vnímáno jako normální, a co již takové hranice přesahuje. Týká se to nejen jednotlivých, často doslovně ztvárněných šokujících detailů, ale i celkového pojetí příběhu, jeho konečného vyznění. Režisér rád konfrontuje protikladné životní přístupy, vybízí k zamyšlení nad hodnotami. Do tohoto tradičního světa vnímání a zvyklostí se navíc prolamují neduhy současné přetechnizované společnosti, která se nemalou měrou podílí i na vzniku všelikých výstředností.

Čas se dotýká nejen milostných citů současné mladé generace, ale záhy přerůstá v zamyšlení nad změnami identity: zkoumá, co hrdiny pudí k naprosté změně tváře, čehož lze dosáhnout díky vyspělé medicínské technice. Dívka, obávajíc se, že po dvouletém soužití přestává svého milence přitahovat, podstoupí operaci, aby pak nepoznána opět vstoupila do jeho blízkosti a vyzkoumala, zda jí zůstává stále věrný. Situace se ovšem zamotá, když i muž se rozhodne podstoupit stejný zákrok. Naleznou se opět dvě kdysi se milující bytosti, nyní vyhlížející zcela jinak než dříve?

Příběh, který se odehrává jak na zaplněných ulicích, tak ve sterilních bytových interiérech, mate diváka „rozostřováním“ sdělnosti, navíc mohou vyvstat potíže při rozlišování asijských obličejů, pro Evropana si navzájem velice podobných. Kim Ki-duk navíc volí zarámování příběhu týmiž výjevy, které jej otevírají i uzavírají, naznačujíce tak cykličnost a tím pádem jakousi neproměnnost dění. Ve vypravěčském pojetí i rozkreslení jednotlivých postav tak nacházíme jistou strnulost, neochotu nahlédnout hlouběji pod změnu tváře, která mění nejen vnější vzhled, ale mohla by postihnout i psychiku a povahu, jak zkoumají jiné filmy na podobné téma, například japonská Tvář toho druhého.

Čas, zdá se, stvrzuje režisérův bonmot, že filmy natáčí jednoduše proto, aby lépe vhlédl pod povrch věcí a pochopil souvislosti, jimž dosud nerozumí.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Tak trochu o identitě
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   Vzpomínání je pro důchodce

   Nalaďte si
 
   Kudy kam kráčí Kudykam
   Téma