Číslo 39 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sopranistkou.
Libuší Domanínskou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Libuše Domanínská, sopranistka

Vaši krajané mají proč si vás považovat. Domanín jste svým jménem proslavila.

To byla náhoda. Za svobodna jsem byla Klobásková a manžel se jmenoval Vyčichlo. Uznáte, že to chtělo umělecké jméno. V divadle kdekdo vymýšlel, padaly různé návrhy, ale já chtěla pseudonym, ke kterému bych měla vztah. V Domaníně na Slovácku žili moji stařečkovci, narodili se tam rodiče a krásně se tam zpívalo. Víte, že jsem tam padla do oka jednomu mladému muži, svému budoucímu manželovi? Přijel se podívat na pravé slovácké hody a do roka byla svatba. Vdávala jsem se v kroji. Přestože žiji v Praze víc než půl století a potkala jsem zde mnoho dobrých přátel, srdce mi zůstalo na Moravě.

K vašemu jubileu vydal Radioservis album s áriemi, které jste zpívala asi nejraději.

To mi udělali radost. Rozhlas je můj celoživotní kamarád. Loni to bylo pětaosmdesát let, co rádio vysílá, je tedy jen o rok starší než já. Už v devíti letech jsem stála před rozhlasovým mikrofonem, zpívala písně Jaroslava Křičky a hrála malé dětské role. To bylo ještě v Košicích. V Brně, kde jsem studovala konzervatoř, mě na jednom koncertě uslyšel šéf hudebního oddělení rozhlasu, zmínil se o mne Břetislavu Bakalovi a ten se mnou hned začal natáčet Slovácké písně Jana Kunce. Každých čtrnáct dnů jsem pak měla v rozhlase nějaký písňový recitál – to byla moje skutečná konzervatoř, protože školu přerušilo mé totální nasazení. Když mě šupem poslali do Říše, měla jsem zrovna večer vystupovat v přímém přenosu s dechovým kvintetem. Václavu Kašlíkovi jsem stačila pouze vzkázat, že nepřijdu. Moje spolupráce s rozhlasem pokračovala po válce jak v Brně, tak později v Praze. Na klavír mne často doprovázeli Věra Řepková a František Maxián.

Máte k rozhlasu blízko i dnes?

Je to můj každodenní průvodce a tím víc mě těší, že opět vysílá z Vinohradské, v obnoveném šatě a s lepší technikou. Víte, že jsme tam s Beno Blachutem jednou při natáčení stávkovali? V nahrávacím studiu, „v jedničce“, bylo nedýchatelno, větralo se jen do chodby a klimatizace zrovna vypověděla službu. Nové generaci ze srdce přeji všechny technické vymoženosti i krásnou atmosféru, která, doufám, v rozhlase stále panuje.

Jste poslední žijící pěvkyně z poválečné „zlaté“ éry Národního divadla. Neměla jste trochu trému, když jste v roce 1955 mezi ty legendární pěvce vstupovala?

Ani ne. Měla jsem za sebou deset let tvrdé práce v brněnské opeře a věřila jsem si. Ať už se v divadle dělo cokoliv, věděla jsem, že jak vejdu na jeviště, už na mě nikdo nemůže. Určitá nevraživost mladších zpěvaček vůči mně byla pochopitelná, vždyť jsem v Praze v lednu jako sólistka nastoupila a okamžitě jsem zpívala v premiéře Jenůfu. Já ale nemohla za to, že si mě dirigent Jaroslav Vogel z několika sopranistek vybral! Ještě ten měsíc jsem zpívala ve Smetanově síni Obecního domu Dvořákovu kantátu Stabat Mater s Krásovou, Blachutem, Hakenem a Českou filharmonií. Vždyť jsem chtěla být původně komorní pěvkyní. To až můj muž, velký ctitel opery, mě přemluvil, abych šla k divadlu.

Pro divadlo to bylo velké štěstí. Jestliže Tauberová měla hlas, který zněl sladce, svádivě, při poslechu vaší profilové desky se mi zdálo, že slyším přesypávat zlato.

Můj hlas ať hodnotí jiní. Hodně lidí si myslelo, že jsem se s ním narodila, že je „jen“ přirozený. Omyl! Na konzervatoři mě vedli jako kontraalt a profesoři se hádali, jestli má smysl něco s mým hlasem dělat. Z prvního ročníku mě málem vyhodili. Moje profesorka Hana Pírková však tvrdila, že nemám alt, ale soprán a dva roky se mnou dělala jen technická cvičení. Pak se všichni divili. Jsem za to své učitelce moc vděčná, škoda, že se nedožila konce války. Určitě by měla radost z mého angažmá v Národním i z úspěchu mé Káti Kabanové na festivalu v Amsterdamu. Fotografie Domanínské byla tehdy otištěna hned vedle královského páru. Pak jsem hostovala v Edinburgu, v Helsinkách i ve Španělsku. Dokonce ani ve vídeňské Volksoper jsem neměla zkušební představení, hned mi dali smlouvu. Těšilo mě to. A jestli mě dal Pánbůh trochu víc než jiným, snažila jsem se to předat svým posluchačům. Vždycky jsem zpívala s pokorou. Jakmile člověk začne dělat něco jen pro peníze, není to dobré.

Květa Procházková, publicistka

Snímky Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 15. září.



  Tak trochu o identitě
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   Vzpomínání je pro důchodce

   Nalaďte si
 
   Kudy kam kráčí Kudykam
   Téma