|
Rittsteinovo malířské panoptikum na Hluboké
Malíř, grafik a ilustrátor Michael Rittstein nabízí
retrospektivu svého díla s ironicky návodným názvem Vlhkou
stopou (o vodu se dělím s hady) v Alšově jihočeské galerii
v Hluboké nad Vltavou. Až do 1. listopadu zde můžete zhlédnout
výběr jeho děl, jehož společným jmenovatelem zůstává vzácné
spojení hyperbolizace témat s jejich parabolizací a ve kterém
je podobenství traktováno pomocí nadsázky a nadsázka
korigována sdělným významem podobenství. O práci na koncepci a
instalaci výstavy se autor podělil s dlouholetým kurátorem
galerie Vladimírem Tetivou.
Je
poučné vidět autorovu tvorbu v takovém časovém záběru – od
menších, experimentujících prací, vzniklých těsně po studiích
na AVU, až po velké syntetické formáty téměř šedesátiletého
pedagoga na téže škole, obdařeného úspěchy a – v mezích
možností, jež současné výtvarné umění našim tvůrcům přináší –
popularitou. V tomto panoramatickém pohledu vyniká neochvějná
suverénnost figurální kresby v souvislosti s expresívním
malířským projevem. Snad jen tendence k monumentalizaci časem
narůstá, pochopitelná u kreslíře natolik zručného, obdařeného
navíc přesným prostorovým viděním (nadto v složitých
figurativních sestavách a deformacích!). Poznávacím
Rittsteinovým znamením je důraz na symbiotické prolínání
civilizace a přírody, přičemž ironizována je pochopitelně
neuvědomělá vegetativnost a cykličnost toho prvého.
Ke cti výstavy lze dodat, že ze tří velkých autorových
retrospektiv v posledních letech je zde největší důraz kladen
na tu nejaktuálnější polohu, divácky stejně přitažlivou,
jakkoli námětově bizarní a tematicky sarkastickou, ba
moralizující. Naplňuje v ní osobní téma nezávislého pohledu
provokujícího malířského psychologa, zdánlivě nezávazně se
bavícího pestrobarevným rejem pastelového konzumeristického
světa globálního kapitalismu. Ve skutečnosti je svým sarkasmem
jakožto zástupným pojmenováním angažován v úsilí o
„polidšťování světa“, jako ostatně každý umělec, který u
vědomí forem ideálních záměrně deformuje optiku světa
skutečného (není snad od věci srovnat jeho deskripci
společnosti s antiutopiemi Jonathana Swifta). Navíc se v jeho
díle grotesknost přirozeně propojuje s vědomou exploatací
nových forem světového malířství, a to v míře u jiných
nevídané…
Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik |