Číslo 40 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s textařem a producentem.
Michalem Horáčkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU

Čerti v Úštěku, pars pro toto

Na vysvětlenou nelatiníkům od nelatiníka: výrazu pars pro toto s výhodou užijete tehdy, chcete-li se vyjádřit k celku na příkladě jeho části. Vyslovíte se tak jaksi souhrnněji, stručněji, nejste-li právě fejetonistou, nutkaným vše, co napíše, vzápětí nějak osvětlit, vysvětlit, proč použil toho či onoho výrazu, ať už nehledaného či hledaného a občas snad i nalezeného. Já sám pak mám tímto výrazem v titulku na mysli asi tolik: nejen že nemám ničehož proti Úštěku, vpravdě půvabnému severočeskému městečku, naopak, mám je rád nad jiné. Jeho historické jádro s gotickými domy jedna báseň, kostel se Škrétovým obrazem a barokní faru od architekta Broggia, příkladně rekonstruovanou synagogu s kvalitními výstavami i koncerty, jakož i zdejší příjemné hospody... To, co mi poněkud pokazilo dojem z mé letní návštěvy, týká se zajisté mnohých dalších našich měst a městeček, takže: píši-li právě o něm, činím tak navíc z pohnutek, vyjádřených českým úslovím: co se škádlívá, to se rádo mívá.

Jde mi o to, že jsem se tu ale i onde začal více než minulá léta cítit jakýmsi rukojmím místních snah o zkulturnění, což pochopitelně v posledku znamená snahu o přilákání turistů. Jenže taková snaha má své meze a co mám dělat, když – v umění jsa vzdělán, jeho zákonitostmi se obíraje a je vyučuje – musím z ranku své profese o těch mezích vědět a nazývat je, potažmo je i bránit. Podotýkám přitom – a beru své přátele za svědky – že nejsem snob, a snad ani estét. Byť by mi to bylo nadevše milé, nemohu se však po celé léto ukrývat v lesním hájemství, a vyjdu-li z něj mezi lidi, co vidím? Kupříkladu řezbované čerty v lidském měřítku, jimž město dokonce propůjčilo část své turistické image. A to navzdory tomu, že s nimi nemá mytologicky, ba ani démonologicky (natož historicky) nic společného. Nemohu nyní smlčet, že jsem vícekrát působil coby kurátor sochařských sympozií, něco o věci vím a řezbářova dílka věru uměním nejsou. Spíše jakýmisi řemeslně svéhlavými, přerostlými a nefunkčními loutkami, karikaturami skutečných soch. Střed města je jimi a jejich propagací esteticky insultován, ba ani krásu interiérů Pikartské věže nelze bez problémů shlédnout, dlí v ní čerti a prostřednictvím svého tvůrce vyžadují vstupné, jímž pohříchu není zlý skutek. Výmluvu jako bych slyšel, je dobově typická: Vždyť je to celé určeno pro pobavení dětem. Ha, pravím, co mají dělat ti, kteří z dětských kalhotek a sukýnek odrostli? A je, ptám se, ausgerechnet nutno kazit nebožátkům vkus právě ve věku jeho rozvíjení?

Zaplevelování historických měst pokleslou sochařinou mne trápí, právě proto, že vím o mnoha dobrých, bohužel kdesi v přítmí deponovaných sochách. Dokonce studenti výtvarných akademií se dnes vážně obírají myšlenkami na to, že leckterý chátrající či zcela devastovaný projev nevinné architektonické plastiky z časů minulého režimu byl umělecky smysluplnějším dílem, než mnohý „produkt“ dnešních sochařských sympozií. To je jedna věc. Pozadí druhého jevu je však o poznání nestoudnější. Správci a „provozovatelé“ historických architektur namnoze dnes vyžadují jakýsi obolus navíc, takzvaný kulturní příplatek. To třeba procházíte hradem, nádherným výtvarným dílem par exellence, a průvodce vás nutí ke shlédnutí „jako živých“ kýčů v podobě strašidel, „historických výstupů“ postmoderních šermířů či k poslechu šmrdlalů, fidlalů a pištilů na ten či onen hudební nástroj. I kdyby dotyčný hrál jak pánbů, ptám se, co je mi do něj, chci-li si užít památky samé bez vší té pseudo-výtvarné, scénické a hudební omáčky? A že je to většině lidí jedno? Mám hned tři odpovědi: Těm, kteří umění nerozumějí, je kažen vkus, což je nemravné. Ti, kteří mu rozumějí, jsou k tomu kšeftu nedobrovolně přibíráni coby kulturní rukojmí. A za třetí: já jsem taky člověk – pars pro toto.



  Čerti v Úštěku, pars pro toto
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Návrat ke kořenům

   Pořiďte si
 
   O zrcadle minulosti
   Televizní glosář