|
Návrat
ke kořenům
Pokud vám po několika televizních uvedeních uvízlo v paměti
výpravné válečné drama Anthonyho Minghelly Návrat do Cold
Mountain, možná si vybavíte i nezvykle silnou dřevní hudbu,
která prostupuje příběhem o strastiplném putování zraněného
konfederačního vojáka za svou milou. Té muzice se říká Sacred
Harp, v překladu Posvátná harfa, ovšem s uvedeným nástrojem to
nijak nesouvisí – jde o označení amerického náboženského
chorálu z dob před občanskou válkou Severu proti Jihu, kdy
tradiční zámořské žánry jako country nebo gospel ještě
neexistovaly.
Jednou z klíčových osobností, které se na soundtracku k filmu
s Jude Lawem a Nicole Kidmanovou v hlavních rolích podílely,
byl rodák z Nové Anglie, zpěvák, etnomuzikolog a učitel hudby
Tim Eriksen, výrazný a vzácný host loňských prázdninových
festivalů Colours Of Ostrava a Folkové prázdniny v Náměšti nad
Oslavou. Záznam jeho koncertu v náměšťském kostele sv. Jana
Křtitele nyní vychází na CD firmy Indies Scope Records.
Předloňský
čtyřicátník Eriksen začínal jako pankáč a jeho více než dvacet
let existující, mezi folkem a postpunkem oscilující formace
Cordelia‘s Dad kdysi předskakovala Nirvaně. Vedle toho se řadu
let věnoval indické hudbě, na univerzitě ovšem studoval
Vareseho a interpretoval partitury avantgardisty Rileyho. Díky
své ženě, rodačce ze Sarajeva, se vyzná i v balkánské muzice,
což dokumentuje nahrávka souboru Žabe i Babe, který založil
právě s manželkou Mirjanou. V posledních letech se všestranný
Eriksen soustředí hlavně na „old time music“ své země.
Album Northern Roots Live In Náměšť obsahuje osmnáct písní, v
nichž zpěvák vskutku směřuje k samotným kořenům americké
hudby. Téměř zapomenuté balady z Nové Anglie (odtud i jejich
označení Northern Roots, tedy Severní kořeny) jsou v jeho
podání přesvědčivými důkazy o tom, že „bílý“ gospel může být
stejně intenzivním zážitkem jako písně amerického Jihu, ať už
je to duchovní spirituál, nebo světské blues. Tim Eriksen se
doprovází na kytaru, banjo i housle, ale velmi často zpívá a
capella, což jeho projev ještě umocňuje – to, s jakou
naléhavostí opanoval sakrální prostor, je skutečně uhrančivé.
Milan Šefl |