|
Co by nebylo, nebýt listopadu 1989
Český
rozhlas 2 – Praha začne v říjnu vysílat dokumentární cyklus
Galerie 20. Při příležitosti dvacátého výročí sametové
revoluce jsou připraveny portréty dvaceti osobností, jimž
posledních dvacet let změnilo profesní či soukromý život.
Listopad 1989 pro ně znamenal zásadní obrat osudu: svoboda
před nimi otevřela nové obzory, ale také nutnost řešit nové
problémy.
Galerie 20 si rozhodně neklade za cíl přinést reprezentativní
vzorek dvaceti nejvýznamnějších postav posledních let (záměrně
se vyhýbá například politikům), spíše se snaží pojmenovat
nejdůležitější témata nové doby a pro každé téma najít
nejvýstižnějšího představitele. „Co by nebylo, nebýt listopadu
1989 – v pozitivním i negativním slova smyslu?“ ptají se
tvůrci Galerie 20. Spolu se svými respondenty se pokoušejí
zmapovat, jak se proměnil náš svět, co vše vnesla demokracie
do lidských osudů. Představujeme vám prvních šest osobností,
které se v cyklu představí.
U tří žížal s Ivanem Krausem
Podobu
se svým bratrem Janem nezapře a pozoruhodná rodina, do které
se v roce 1939 narodil, se díky jeho povídkám stala všeobecně
známou. Ivan Kraus se ovšem většinu svého života neživil jen
jako spisovatel, ale také jako loutkoherec. Psal scénky a
skeče pro malá divadla, rozhlas i televizi a jeho povídka
Nepřítel z mládí inspirovala film Jana Švankmajera Zahrada.
Z Československa odešel koncem šedesátých let se svou životní
partnerkou, loutkoherečkou Naděždou Munzarovou a jejich
začátky v emigraci rozhodně nebyly snadné. Vystřídali několik
zemí a mnoho zaměstnání (ne vždy uměleckých), než se jejich
skupina Blackwits prosadila díky osobitým kabaretním skečím
s vlastními loutkami.
Ivan Kraus vydával své knihy už v emigraci, ale čeští čtenáři
se k nim dostali až po roce 1989 a velice si je oblíbili. Dnes
patří Ivan Kraus k nejpopulárnějším domácím autorům, a to i
díky rozhlasu a televizi. Návštěva v domě U tří žížal, kde
dnes Ivan Kraus žije, ukázky z jeho autorského čtení,
vyprávění a vzpomínky tvoří rozhlasový portrét spisovatele,
který se díky listopadu 1989 mohl vrátit domů.
Naivní i důvěryhodný Jan Ruml
Mnozí
si vzpomínáme na starostlivou tvář Jana Rumla, tehdy ještě
náměstka federálního
ministra vnitra, když v televizi varoval před předsedou
lidovců Bartončíkem coby spolupracovníkem StB. O několik let
později stejně ustaraně seznamoval diváky s podivnými
praktikami ve financování ODS, tedy strany, jíž sám byl
členem, z čehož pak vznikl proslulý „sarajevský atentát“.
Mezitím Miloš Zeman, kdykoli hovořil v televizi, vždy
neopomněl zdůraznit, že Jan Ruml je jako bývalý snad dobrý
pastevec na ministerstvu naprostý diletant. Mýlil se alespoň
v tom, že po Rumlovi o mnoho větší odborníci v čele
ministerstva vnitra nestáli, možná naopak.
Jan Ruml už od disidentských dob, kdy se živil jako topič,
dřevorubec, prodavač knih, ošetřovatel dobytka, strojník a
sanitář, za své postoje ručil, což ho přivedlo v letech
1981–1982 do vězení. Po převratu tak představoval politika
možná v něčem naivního, ale o to důvěryhodnějšího: nešlo mu o
vládnutí, o moc, ale o demokratickou – to už dneska zní až
neuvěřitelně – „správu věcí veřejných“.
Tu moc, měl-li jakou, stejně pozvolna (a víceméně dobrovolně)
zase poztrácel. Lidí, kteří z politických výšin opět sestoupí
do normálního občanského života, nezajištěného zlatými padáky
ani funkcemi ve správních a dozorčích radách, není mnoho. Jak
tento „vzmach a pád“ nese, jak hluboký je v jeho mysli šrám
zatrpklosti? Jak se cítí chlap, který se ve zralém věku oženil
jako ministr a o několik let později se dvěma malými dětmi
řešil běžné starosti „obyčejných“ lidí? Co by se muselo stát,
aby znovu vstoupil do politiky?
Drogový pragmatik Ivan Douda
To, čemu
říkáme drogy, lidé používají, využívají a zneužívají od
nepaměti. Rituálně, rekreačně, v závislosti, pro obohacení. Po
roce 1989 se drogová scéna v Česku změnila. Drogy tu byly i
předtím, ale ne v takové škále a množství. Drogová scéna se
mění a mění se i pohled na význam prevence, stejně tak
represe. Oba přístupy nejdou proti sobě, naopak, měly by se
doplňovat.
Ivan Douda je jedním ze zakladatelů nadace Drop-In, která jako
první v České republice prosazuje pragmatický pohled na řešení
drogové problematiky. On sám vnímá existenci drog jako danou,
otázkou je, jak se společnost vyrovná s následky jejich
užívání, se vzrůstajícím počtem HIV pozitivních a jejich
nákladnou léčbou.
Podle Ivana Doudy to zatím v Česku zvládáme. A co on sám?
Většinu z nás napadne, že pracuje-li někdo s drogově závislými
s tak liberálním, byť pragmatickým přístupem, mohl by
propadnout závislosti...
Ve Vídni se Stanislavem Komárkem
Stanislav
Komárek emigroval po ukončení Přírodovědecké fakulty
Univerzity Karlovy do Rakouska z pocitu beznaděje a absurdity
života v reálném socialismu. Vystudovaný biolog a entomolog se
tak ocitl v uprchlickém táboře. Brzy ale začal pracovat ve
Vídni na ministerstvu zemědělství jako úředník. V té době
studoval filozofii i jungovskou psychologii, takže když se v
roce 1989 otevřela hranice, byl připraven se Zdeňkem
Neubauerem založit obor filozofie přírodních věd na Fakultě
humanitních studií UK v Praze.
Stanislav Komárek dnes patří mezi známé a vlivné komentátory
společenského dění, jeho do značné míry přírodovědecký přístup
k lidské existenci je nabit humorem a smyslem pro paradox:
tohoto smyslu využívá k porovnávání světa přírody s lidskou
společností. Kromě toho je autorem tří románů a několika
esejistických knih.
Dokument byl natočen ve Vídni na místech někdejšího Komárkova
působení jako emigranta, přesvědčeného o tom, že zbytek života
stráví v Rakousku. Jedním z těch míst je historická zoologická
zahrada v parku zámku Schönbrunn.
Srdeční záležitosti Jana Pirka
Pochází
ze staré lékařské rodiny, jeho otec byl internista-kardiolog.
Chtěl pokračovat v jeho šlépějích. Ovšem protože nebyl na
vysoké škole politicky organizovaný, nesehnal místo v Praze.
Nakonec nastoupil v Nymburce na chirurgii u primáře Weisse,
který ho varoval, že pokud se jednou začne chirurgii věnovat,
už u ní zůstane. A měl pravdu...
Tak začíná příběh Jana Pirka, který po roce 1991 stanul v čele
Kliniky kardiovaskulární chirurgie IKEM. Podařilo se mu
vybudovat největší kardiocentrum v České republice a sestavit
tým špičkových lékařů, který provádí přibližně patnáct set
operací ročně, od těch nejběžnějších až po transplantace
srdce.
V roce 1983 pobýval na roční stáži ve Spojených státech. Měl
možnost zůstat v Americe, přesto se rozhodl vrátit. Svůj čas
dělí mezi práci špičkového kardiochirurga a své „srdeční
záležitosti“, mezi kterými má pevné místo rodina, vnoučata a
také sport – především běh.
Největší
z Palečků Tomáš Cikrt
Bývalý mluvčí ministerstva zdravotnictví se narodil 9. května
1969 v Pardubicích. Po vzoru otce se chtěl stát lékařem, ale
místo medicíny mu vyšla farmacie, kterou vystudoval v
Bratislavě. Působil jako redaktor a pak šéfredaktor
Zdravotnických novin. Založil občanské sdružení Paleček –
společnost lidí malého vzrůstu. Je ženatý, s manželkou
adoptovali syna. Jmenuje se Tomáš Cikrt.
Když letos zjara skončil svou misi ministerského mluvčího, měl
hlavu plnou ještě horkých prožitků z politických kuloárů. Na
vzpomínání na dobu před dvaceti lety málem nezbyl čas. Jeho
hlavním cílem bylo znovu se nadechnout, podívat se na svět
jinýma očima než očima tiskového mluvčího a zejména věnovat
podstatně více času svým nejbližším.
Píše se září 2009 – Tomáš Cikrt se začal věnovat rodině a
rozhlíží se po práci, která by ho bavila a uspokojovala...
Jitka Škápíková, autorka projektu a dramaturgyně cyklu
Galerii 20 vytváří široký tým nejlepších českých
rozhlasových dokumentaristů napříč celou republikou. Patří
do něj zástupci pražské redakce i téměř všech regionálních
studií včetně účinné posily z řad stálých externistů. Dnes
vám představujeme první šestici.
Hana Soukupová
Vystudovala národopis na FF UK Praha. Pracovala jako
knihovnice regionálního oddělení Státní vědecké knihovny v
Českých Budějovicích. V roce 1991 nastoupila jako
redaktorka do ČRo České Budějovice. Věnuje se regionální
literatuře, v oboru dokumentárních a publicistických
pořadů sledovala problematiku našich krajanů v zahraničí.
Zabývá se také otázkou pěstounské péče a dětí bez domova,
je autorkou publikace Prožívat několik životů – autentická
svědectví z pěstounských rodin. Pro Galerii 20 připravila
portrét Ivana Krause (vysílání 5. října).
Ondřej Vaculík
Původní profesí stavař s pozdější specializací na
památkové objekty. Po roce 1990 pracoval v redakci
Literárních novin, odkud přešel v roce 2000 do Českého
rozhlasu Plzeň. Jeho hlavním oborem je publicistika.
Rozhlasové dokumenty tvořené zejména publicistickými a
reportážními postupy začal připravovat v Plzni v autorském
cyklu Odkazy minulosti, později ve Výletech s Vltavou.
Významně přispěl do řady Nedělní kaleidoskop ČRo Plzeň.
Vydal dvě prozaické knihy. Je rovněž komentátorem a
fejetonistou v rozhlase, ale i v tištěných médiích. Pro
Galerii 20 zpracoval příběh Jana Rumla (vysílání 12.
října).
Daniel Moravec
Zkušený redaktor se v průběhu svého působení
v českobudějovickém studiu Českého rozhlasu seznámil
s mnoha profesemi i rozhlasovými žánry. Má rád živé
vysílání, je pohotový moderátor, obratný publicista i
talentovaný dokumentarista, za své rozhlasové pořady
obdržel několik cen. V září tohoto roku posílil Redakci
slovesného vysílání stanice Praha, kde kromě dokumentů
spoluvytváří také nový sobotní odpolední blok Na vlně
pohody. V Galerii 20 si budete moci poslechnout jeho
portrét Ivana Doudy (vysílání 19. října).
Alena Zemančíková
Původní profesí divadelní dramaturgyně, po letech
manuálních zaměstnání pracovala v Západočeském divadle v
Chebu. Dalších deset let strávila v Českém rozhlase Plzeň.
Od ledna 2004 je angažována v literárně-dramatické redakci
ČRo 3 – Vltava. Snaží se propojovat klasickou literárně
redakční práci s postupy dokumentu a reportáže ve jménu co
nejvyšší autenticity rozhlasového tvaru. Píše povídky a
rozhlasové hry. Pro Galerii 20 vytvořila dokument o
Stanislavu Komárkovi (vysílání 26. října).
Michal Bureš
Od dětství trávil volné chvíle ve společnosti
tranzistoráku Sokol naladěného na stanici Praha. Na
divadelní fakultě brněnské JAMU vystudoval obor rozhlasová
a televizní dramaturgie a scenáristika v ateliéru Antonína
Přidala. Věnuje se rozhlasové režii v Českém rozhlase
Olomouc, točí literárně-dramatické i dokumentární pořady,
působí jako pedagog na JAMU a má za sebou sedm let práce
jako tiskový mluvčí Pozemkového fondu ČR. Pro Galerii 20
zpracoval osudy Tomáše Cikrta (vysílání 2. listopadu).
Helena Dubničová
Profesní kariéru začínala v Redakci humoru a satiry
Československého rozhlasu. Jako dlouholetá redaktorka
Redakce slovesného vysílání ČRo 2 – Praha se autorsky i
redakčně podílí na pořadech Radiodárek, Voskování, Nedělní
šálek kávy, Dva v Africe a další. Vymyslela a spolu s
redakcí zrealizovala soutěž o nejpříjemnější ženský a
mužský hlas Lady Radio – Radio Man. Pro Galerii 20
zpracovala příběh Ivana Pirka (vysílání 9. listopadu). |
|