Číslo 44 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Alexandrem Klimentem.

 

 

 

 

 

 


Charismatický Forman v novém dokumentu

Dokument Miloslava Šmídmajera o Miloši Formanovi Co tě nezabije… má v sobě – řečeno s jistou nadsázkou – něco z atmosféry Formanových filmů. Je poutavý a zábavný, k publiku vstřícný, obsahuje sdělení, která jinde těžko najdeme, i nepominutelné vzkazy, cíleně – byť zdánlivě jakoby bezděčně – vysílané k divákům. Nechybí tu ani svébytný humor. Šmídmajer má s natáčením s oscarovým režisérem zkušenosti: věnoval mu už dva snímky – Drž se toho snu (1990) a Chuť slávy (1996). V prvním se zaměřil na dosavadní Formanovu kariéru, ve druhém na jeho šest smolných let mezi Valmontem a snímkem Lid versus Larry Flint.

Nový celovečerní film je „hovornější“, epičtější a také osobnější. Věnuje se především soukromé rovině Formanovy životní i tvůrčí dráhy. Naznačuje rodinné kořeny, úděl sirotka, jehož rodiče zahynuli v nacistickém koncentráku a který se musel o sebe starat sám, neboť neměl oporu rodinného zázemí. Líčí nejen osobnost mimořádně talentovanou a kreativní, ale také houževnatou. Forman několikrát začínal od nuly a častokrát musel zakusit i trpkou příchuť neúspěchu. Třeba když Carlo Ponti odmítl jeho film, nebo když se jeho snímek Taking Off v Americe setkal s nepochopením i finančním nezdarem a pozdější projekty troskotaly na nepřijatelných podmínkách producentů.

Miloš Forman je formát...K cenným pasážím dokumentu patří Formanovo výprávění o setkáních s filmovými umělci (například s Francoisem Truffautem), ale nejvýznamnější je zachycení jeho soukromé, intimní tváře: jeho upřímná výpověď o dlouholetém traumatu z toho, že s ním starší synové Petr a Matěj nemohli vyrůstat, líčení radosti, kterou zažíval při společné práci s nimi. Hodně prostoru je věnováno současné rodině a vztahu s mladšími dvojčaty. V těchto okamžicích se film místy bohužel nevyhne jisté zdlouhavosti a sentimentu a pouze síla Formanovy osobnosti udrží situace v tónině odpovídající tématu. Vůbec platí, že film stojí – aniž podceňujeme tvůrčí podíl jeho autora – na Formanově charismatické osobnosti, na jeho znamenitém vyprávění a humoru, na schopnosti zdramatizovat, případně i shodit situaci. Na Formanově vypravěčství je ostatně založen i portrét Martina Šulíka, nedávno odvysílaný v cyklu ČT Zlatá šedesátá. Oba dokumenty si však nijak nekonkurují: sdělují něco jiného a jinak. Což svědčí o kvalitách obou autorů a samozřejmě – o formátu Miloše Formana.

Agáta Pilátová, filmová publicistka



  Odložení muži
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Třináctkrát z Kudykama

   Pořiďte si
 
   O ústupu z pozic
   Televizní glosář