Rozhlasový podzim: úspěšný festivalový prolog
„Chtěl
bych Českému rozhlasu poděkovat za odvahu a vizi, se kterou
v hudebním městě Praze založil rozhlasový festival, za
srdečnost, s níž jsme byli přijati... Těším se, že se
Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu vstupujeme do
partnerství, které spojí velká hudební centra Evropy.“ Toto
povzbuzující sdělení poslal krátce po vystoupení Symfonického
orchestru Středoněmeckého rozhlasu na zahajovacím koncertu
Rozhlasového podzimu ředitel hostujícího tělesa Carsten Dufner
z Lipska.
Nejrůznější hudební festivaly stále více zaplňují evropské
hudební dění, český region nevyjímaje. Také Rozhlasový podzim
vstoupil do bohaté nabídky festivalů odehrávajících se v našem
hlavním městě, i když určitý prostor se uvolnil ukončením
činnosti mezinárodního festivalu Pražský podzim, s nímž Český
rozhlas po celou dobu existence spolupracoval. Byl mediálním
partnerem, natáčel a vysílal koncerty nejen na stanici Vltava,
ale poskytoval je prostřednictvím Evropské vysílací unie (EBU)
i zahraničním rozhlasům. V posledních letech byla spolupráce
velice úzká - v roce 2003 uzavřel Český rozhlas s Pražským
podzimem smlouvu, na jejímž základě měl festival každoročně
hostit minimálně dva rozhlasové orchestry. Tato tělesa, která
často žijí ve stínu prvních národních orchestrů, nabídku
vystoupit v pražském Rudolfinu přijímala s povděkem. Podzimní
festival jsme považovali trochu za svou věc: občas přijel
se zahraničním orchestrem i rozhlasový tým – kooperace během
vysílání byla zajímavou příležitostí vyzkoušet si vlastní
praxi v mezinárodním kolektivu, vznikaly přátelské vztahy.
V lednu
letošního roku se štědrá ruka hlavního sponzora definitivně
zavřela a Pražský podzim ohlásil ukončení činnosti. Na řadu
příznivců padl smutek – festival se svébytným profilem
neodmyslitelně patřil k zářijovému období.
Nápady na jeho záchranu nebo návaznost se zdály nereálné.
Naštěstí jen krátce. Jednou z pohnutek možná byla i snaha
dostát deklarovaným příslibům vystoupení evropských
rozhlasových orchestrů na pódiu Rudolfina. Český rozhlas byl
tím z partnerů, který mohl v naplňování vize pokračovat.
Triumvirát nezklamal
Zakladatelské zásluhy o zrod nového festivalu s názvem
Rozhlasový podzim patří bývalému generálnímu řediteli Českého
rozhlasu Václavu Kasíkovi a pak triumvirátu, který na sebe
vzal břímě velké odpovědnosti. Ředitelka vydavatelství
Radioservis Kateřina Konopásková rozšířila svou působnost o
zcela novou sféru poté, co se Radioservis stal pořadatelem
festivalu. Je obdivuhodné, s jakým nadhledem a šarmem zvládala
novou roli, počínaje prezentací na letní tiskové konferenci až
po poslední festivalový koncert. O organizaci festivalu se
dělila se správním ředitelem Symfonického orchestru Českého
rozhlasu Janem Simonem a s vedoucím mezinárodního oddělení
Českého rozhlasu Jakubem Čížkem; oba jsou vybaveni
excelentními manažerskými schopnostmi i množstvím praktických
zkušeností a kontaktů.
Rozhodnutí
o pořádání festivalu znamená sice pro Český rozhlas vykročení
novým směrem, v mezinárodním měřítku však není ojedinělé.
Vlastní hudební festivaly pořádá řada evropských rozhlasů –
úctyhodně velké jako například BBC PROMS, nebo jen regionální,
které doplňují veřejnoprávní koncept nabídkou kvalitní hudby
za dostupnou cenu. Český rozhlas má s pořádáním koncertů
bohaté zkušenosti – abonentní sezona SOČRu je beznadějně
vyprodána a to není v pražských poměrech vůbec samozřejmostí.
Rozhlasový podzim počítá výhradně s účastí evropských
rozhlasových těles a souborů. Nebude to vymezení svazující,
uvědomíme-li si, že Evropská vysílací unie registruje 75
hudebních těles – z toho je více než padesát rozhlasových
orchestrů, devět big bandů a patnáct pěveckých sborů. I tímto
směrem se zřejmě bude program příštích ročníků Rozhlasového
podzimu rozšiřovat.
Úspěšný prolog
Letošní ročník Rozhlasového podzimu označovaný jako prolog
proběhl v úsporné verzi pěti koncertů. Toto rozhodnutí bylo
podmíněno velmi krátkým časovým obdobím, v němž mohla být
zajištěna účast hostujících orchestrů. Organizační tým zvládl
takřka nemožné. Počátkem léta byl zveřejněn program a oznámení
o vzniku nového festivalu se objevilo také ve zprávách EBU.
Zájem zahraničních rozhlasů o účast i o přebírání koncertů byl
značný: jako perličku uveďme, že záznamy všech koncertů si
objednala například i Austrálie a Jižní Korea.
Tu a tam zazněly určité výhrady k příliš konvenčně pojaté
dramaturgii festivalu. Zřejmě i tady se projevila časová
tíseň. Přelom srpna a září byl výjimečně štědrý na pražské
duplicity titulů – například Tance z Galanty Zoltána Kodályho,
které se objevují v repertoáru spíše výjimečně, zazněly
v rozpětí dvou týdnů dvakrát a Dvořákův Koncert pro
violoncello h moll bylo možné slyšet během dvou týdnů
v Rudolfinu dokonce ve třech provedeních, naštěstí výborných.
Asi by bylo lépe se těmto případům vyhnout, i když se tak
naskytla ojedinělá příležitost ke srovnání.
Na
festivalu se objevila řada kvalitních výkonů, které stojí za
připomenutí, ačkoli si tento článek neklade recenzentské cíle.
Hezkou atmosféru měl zahajovací koncert se Symfonickým
orchestrem Středoněmeckého rozhlasu, s nímž se představil
mladý violoncellista Daniel Müller Schott a pohodu vyzařující
dirigent Jun Märkl. Velmi dobrý výkon předvedl Symfonický
orchestr Maďarského rozhlasu s částečně národním repertoárem,
očekávání nezklamal spoluúčinkující známý maďarský pianista
Jenö Jandó. Příjemným vybočením z velkého symfonického
repertoáru byl koncert Komorní filharmonie Holandského
rozhlasu, která s mimořádnou zvukovou kulturou a smyslem pro
styl přednesla díla období baroka a klasicismu za řízení
Kennetha Montgomeryho a brilantní spoluúčasti pianisty Melvyna
Tana. Závěrečný koncert patřil SOČRu se šéfdirigentem
Vladimírem Válkem. Zde je nutné zmínit mimořádný výkon
mladičké Sophie Jaffé v Šostakovičově Koncertu pro housle a
orchestr č. 1, který zjevně inspiroval i orchestr k velice
koncentrovanému výkonu.
Návštěvnost festivalových večerů předčila očekávání –
Dvořákova síň se pokaždé zaplnila včetně varhanní empory,
koncerty končily spontánními ovacemi. Festival ve svém prologu
jednoznačně uspěl, organizátoři si ověřili, že rozhodnutí „jít
do toho“ bylo správné a množství energie nebylo vynaloženo
marně. Lze si tedy jen přát, aby stejná přízeň sponzorů a
publika provázela Rozhlasový podzim i v následujících - už
regulérních – ročnících, kdy bude koncertů zřejmě nepoměrně
víc.
Jakým směrem se vydat?
Rozhlasová tělesa mají co nabídnout: jejich studiová produkce
je orientována přednostně vesměs na vlastní národní
repertoár, který by část programu mohl vyplnit poměrně
objevným způsobem. Vítané by určitě bylo i předvedení českého
repertoáru hostujícími orchestry. Býval to ostatně záslužný
dramaturgický úzus Pražského podzimu, kterému vděčí rozhlasová
fonotéka za několik zdařilých nahrávek českého symfonického
repertoáru, nezřídka i děl 20. století. Poskytnout lze jistě
příležitost k vystoupení některým vítězům soutěží a účastníkům
projektů, na kterých participuje EBU – patří mezi ně například
soutěž New Talent, nadace Borletti Buitoni Trust nebo
Cardiffská pěvecká soutěž. To jsou aktivity určené vyspělým
mladým interpretům s výkonností laťkou nastavenou velmi
vysoko. Pak je tu samozřejmě oblast soudobé tvorby, jíž se
rozhlasová tělesa věnují programově. Řada rozhlasových
institucí vypisuje skladatelské soutěže, orchestry mají
rezidenční skladatele, Mezinárodní tribuna
skladatelů
jako nejpočetněji zastoupená rozhlasová soutěžní přehlídka
každoročně uvede řadu nejnovějších kompozic – i to by mohly
být zdroje, které lze využít.
Žánrové rozšíření festivalu slibuje zapojení evropských
rozhlasových big bandů a jazzových aktivit. Spolupráce
evropských rozhlasů v jazzové oblasti má řadu podob – ať už je
to mezinárodní big band, do kterého delegují národní rozhlasy
své hudebníky, nebo projekt Swinging Europe – big band
mladých, který pravidelně realizuje svá evropská turné.
EBU nám drží palce
Rozhlasový podzim vytvořil novou platformu pro veřejné
uplatnění evropských rozhlasových těles, což je vnímáno jako
mimořádný vklad do mezinárodní spolupráce v dané oblasti. Na
závěr si dovoluji citovat z vyjádření šéfa hudebních programů
EBU Pierra-Yvese Triboleta adresovaného všem členským
rozhlasům EBU:
„Rozhlasový podzim – festival rozhlasových orchestrů –
poskytuje unikátní příležitost reflektovat obrovskou
angažovanost národních rozhlasů, členů Evropské vysílací unie
v oblasti klasické hudby.
Veřejnoprávní rozhlasy v Evropě financují už více než
půlstoletí činnost rozhlasových orchestrů, aby zachovávaly
národní hudební tradici, díla skladatelů a výkony hudebníků.
Oživují a reflektují národní tradice prostřednictvím veřejných
koncertů nejen na vlastním území, ale i v zahraničí. Setkání
různých rozhlasových orchestrů během festivalu a unikátní a
prestižní místo konání je obrovskou příležitostí pro pražské
publikum objevit poklady národní hudby stejně jako různý styl
interpretace běžného repertoáru.“
Dagmar Henžlíková, vedoucí Útvaru hudebního vysílání
ČRo 3 – Vltava |