Číslo 49 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem a flétnistou.
Kasparem Zehnderem.

 

 

 

 

 

 

 


S každým postižením se lze poprat

Lidé, do jejichž života zasáhla nějaká pohroma, končívají nejen zmrzačeni na vozíčku, ale také jsou postiženi vážnými psychickými problémy. A nemusela je potkat jen tragická nehoda: přiřazují se i nahromaděné problémy rodinné, profesní či společenské, aby postiženého nebožáka změnily k nepoznání, aby ochromily i jeho psychiku. Většina děl s takovýmto námětem zdůrazňuje, nakolik je důležité osvojit si pozitivní myšlení – jak zaslechneme hned v úvodu při kolektivním terapeutickém sezení, malé změny vedou k velkým změnám. Přesně tak začíná i norský snímek Kurz negativního myšlení, který v neděli 6. prosince ve 22.30 uvede ČT2.

Film Kurz negativního myšlení obhajuje právo každého člověka (i toho odkázaného na pojízdné křeslo) zastávat takové názory a postoje, jaké vyhovují jeho rozpoloženíAvšak režisér Bard Breien, jenž tímto snímkem debutoval, se záhy odklání jinam: obhajuje právo každého člověka (i toho odkázaného na pojízdné křeslo) zastávat takové názory a postoje, jaké vyhovují jeho rozpoložení. Pokud někdo svou bezmoc utápí v sebedestruktivní agresivitě, neměl by být nucen k revizi svých stanovisek ve jménu „pozitivního myšlení“. A přesně v takové situaci se ocitá Geirr (Fridtjov Saheim), jemuž se kdysi přihodil osudný úraz, po kterém částečně ochrnul.
Převychovat jej přijede rovnou celá výprava tělesně postižených i s terapeutkou. Jenže Geirr svou revoltou záhy nakazí celé přítomné společenství. I ostatní ocení, když bez vnucovaných pobídek a umravňování mohou vyjádřit své pocity. Při bouřlivém mejdanu, kdy není nouze ani o alkohol, ani o jointy, procházejí všichni takříkajíc znovuzrozením; rozbíjení předmětů a následná demolice bytu uvolňuje nahromaděný přetlak, jenž v každém hlodal.
Režisér zvolil tragikomickou polohu vyprávění, ale humorných okamžiků, byť třeba cynických či morbidních, nalezneme málo. Převážně těží z důsledků spontánní destrukce, nejprve slovní, poté i skutkové, která jakoby vede k očištění mysli. Z tohoto hlediska se Geirr nakonec jeví jako nejprozíravější terapeut. Odhalil malou účinnost dosavadních metod, když způsoby navenek drsnými rázem dosáhl řekněme změny náhledu.
Kurz negativního myšlení rozhodně nepředkládá sondu o zařazení „mrzáků“ do většinové společnosti. Odehrává se ve zcela uzavřeném téměř modelovém prostředí, kdy jednotlivé protagonisty určitě nesužuje pocit nicotnosti či jakýchkoli sociálních potíží. Odpovídá tomu i vzorové vybavení Geirrova domu, v němž nechybí ani domácí výtah. Právě ten funguje jako pomyslná spojnice se soukromím – tam lze odjet a skrýt se tak před dotěrnou návštěvou, která narušuje ustálený pořádek.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Pánbůh jako člověk
  Jak to vidí František Koukolík
 
   "Jsme spáči, věční spáči..."

   Pořiďte si
 
   Nejslavnější opereta
   krále valčíků

   Téma