Číslo 49 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem a flétnistou.
Kasparem Zehnderem.

 

 

 

 

 



František Koukolík, neuropatolog

Pánbůh jako člověk

Náboženství a náboženské chování lze definovat jako sdílenou víru, praxi a prožitky týkající se nadpřirozených jevů. Vznik náboženství vysvětlují dvě teorie: jedna ho chápe jako vedlejší výtvor evoluce, druhá má za to, že náboženství má adaptivní význam. V obou případech bychom měli mít nějakým způsobem religiozitu v genech. A jestliže v genech, pak i ve stavbě a funkci mozku. Což se dá současnými metodami ověřit experimentálně.
Skupina amerických vědců nejprve určila tři psychologické rozměry náboženské víry. Zjistila je z odpovědí na velký počet jednoduchých výroků. Lidé se k nim vyjadřovali ve stupních od „velmi nesouhlasím“ k „velmi souhlasím“.
První rozměr je subjektivně vnímaná míra angažovanosti Boha ve světě. Příklady výroků: „Bůh se angažuje v mých záležitostech. Bůh zakazuje zabíjet.“ Druhý rozměr je subjektivně vnímaná Boží emotivita. Příklady výroků: „Bůh odpouští. Bůh chrání můj život.“ Třetí rozměr je znalost náboženského učení a osobní náboženské prožitky. Příklady výroků: „Ježíš je Syn boží. Ďábel existuje.“
Funkční magnetická rezonance, metoda ukazující funkci mozku v průběhu nějaké zátěže, ukázala, že činnost mozku doprovázející „angažovanost Boží“ odpovídá aktivaci sítě, jejíž činnost je podkladem mentalizace. To je systém umožňující „číst“ duševní stavy druhých lidí. Mentalizace umožňuje pochopit sdělovaný Boží záměr a vyřešit záporné emoce plynoucí z případného poznání, že se Bůh o svět nestará. Jinak řečeno: tento systém lidského mozku se k pojmu Bůh chová stejně, jako by to byl člen lidské skupiny. Činnost mozku doprovázející „emotivitu Boží“ odpovídá činnosti mentalizační sítě a přidává k ní činnost kontrolující emotivitu vyššího řádu. Například oblasti odpovídající na rozlišování emocí v pozorované tváři nebo oblasti odpovídající na jazykově sdělenou hrozbu.
Výroky reflektující Boží lásku uvedou do zvýšené činnosti pravostrannou spodní čelní kůru, to je oblast, kterou uvádějí do činnosti pozitivní emoce a potlačování smutku. Takže i tento systém lidského mozku se k představě Boha chová, jako by to byl člověk. Aktivace mozku při zátěži znalostí náboženské doktríny a osobními náboženskými prožitky záleží na tom, v jaké míře výroky uvádějí do činnosti představivost. Výroky odpovídající doktríně uvádějí do činnosti mozkové oblasti, které zpracovávají abstraktní jazykový obsah. Výroky odpovídající osobní náboženské zkušenosti uvádějí do činnosti mozkové oblasti aktivované zrakovými a pohybovými představami založenými na vybavování záznamů z autobiografické paměti.
Takže znalost náboženské doktríny a osobní náboženské prožitky aktivují stejné systémy jako znalost nenáboženských skutečností a prožitků. Vypadá to, že náboženství není vedlejší výtvor evoluce, ale evoluční adaptace. Pomáhalo větší sevřenosti lidských skupin, a tím je posilovalo v soutěži o zdroje s jinými skupinami. Američtí evangelikálové to v současnosti dokazují stejně jako radikální islamisté.



  Pánbůh jako člověk
  Jak to vidí František Koukolík
 
   "Jsme spáči, věční spáči..."

   Pořiďte si
 
   Nejslavnější opereta
   krále valčíků

   Téma