Číslo 49 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem a flétnistou.
Kasparem Zehnderem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Kaspar Zehnder, dirigent a flétnista

Máte za sebou jednu z prvních zkoušek na nové provedení Straussova Netopýra v brněnském Janáčkově divadle, jehož premiéra vás čeká 2. ledna. Jde o vaši první práci tohoto druhu?

Netopýr je skutečně první opereta, kterou připravuji. Se světem operetní hudby jsem nicméně v kontaktu už velmi dlouho. Během patnácti let studií na gymnáziu a na hudební škole jsem vídeňskou salonní hudbu provozoval jako pianista, a tak mám tento repertoár víceméně v paměti. I dva moji učitelé hudby v operetě mnohé dokázali. Ewald Körner byl kapelníkem a velkým specialistou na vídeňskou hudbu v bernské opeře a Ralf Weikert, původem Rakušan, tehdy působil jako šéfdirigent opery v Curychu. Na této hudbě jsem tedy vyrostl a za studií si navíc „lehčím“ repertoárem přivydělával. Proto je pro mě opereta spíše hudebním návratem než vývojovým posunem.

Proč právě Netopýr?

V Brně dnes chybí operetní tradice, jakou znám z rakouského nebo švýcarského prostředí, kde se premiéry tohoto žánru objevují pravidelně každý rok. Netopýr s naprosto fantastickou hudbou je králem mezi operetami, a není proto náhodnou volbou. Práce na díle, jehož režie byla svěřena tak kreativní osobnosti, jakou je Ondřej Havelka, je pro mě mimořádně přitažlivá. Ne že bych se chtěl stát výhradním specialistou na operetu, nicméně se na její uvedení moc těším.

Zmínil jste Ondřeje Havelku, který na scéně Janáčkova divadla úspěšně uvedl několik operních inscenací. Spolupracovali jste již dříve?

Známe se docela dlouho, často spolu diskutujeme o umění v zábavě i o zábavě v umění. Před dvěma lety hrál se svými Melody Makers v Bernu v rámci projektu České sny. Ondřej je pro mě směsí humoru a elegance. Také bych chtěl umět pracovat s podobnou lehkostí a stylem. Už nějakou dobu jsme probírali možnosti společného projektu. Netopýr je výsledkem vzájemných diskusí a bude naší první divadelní spoluprací.

Při pohledu do vašeho kalendáře by se dalo s trochou nadsázky říci, že vás čeká „česká sezona“ s řadou prestižních vystoupení. V listopadu se představíte v Praze spolu s vynikající moldavskou houslistkou Patricií Kopačinskou; co bude na programu?

Uvedeme společně s Pražskými symfoniky Bergův houslový koncert, Berliozovu Fantastickou symfonii a ve světové premiéře také skladbu Jan Málka Ad astra.

Znáte se dobře s Patricií Kopačinskou?

Přátelíme se už patnáct let. Patricie studovala v Bernu a já jsem byl první, kdo ji jako sólistku angažoval. Hrála se všemi mými tehdejšími amatérskými orchestry a byla také prvním „rezidenčním umělcem“ na mém festivalu v Murtenu. To vše dávno předtím, než se stala známou. Později si začala budovat vlastní kariéru a já jsem byl hodně zaměstnán v Praze. Nyní se sejdeme na prvním společném koncertě po dlouhé době, bude to pro nás oba jakýsi návrat domů.

Před Vánocemi se v Praze poprvé na pódiu objevíte s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou. K vaší spolupráci mělo ale původně dojít už letos v létě v Aix-en-Provence...

To je pravda. Měl jsem asistovat při přípravě celého projektu v Aix a potom jej převzít pro evropské turné včetně provedení v pražském Národním divadle. Později se ale stal obětí finanční krize. Přesto bylo pro Magdalenu důležité, aby se dva koncerty v Praze uskutečnily v původně plánovaných termínech. Dramaturgii vystoupení s Pražskou komorní filharmonií jsme připravili společně. Program je ideální kombinací operního večera a intelektuální koncepce. Mahlerův Chlapcův kouzelný roh jsem doplnil Schubertovou Kouzelnou harfou, původní ouverturou z Rosamunde, což je nádherná hudba, která se Mahlerovi velmi přibližuje. Po přestávce začneme Berliozem, několika částmi z Faustova prokletí. Potom přijdou Massenetovy Pitoreskní scény, dílo, které působí jako romantické obrazy, z nichž ten poslední představuje cikánskou slavnost směřující ke Carmen. Vedle několika čísel z Bizetovy opery bude součástí koncertu také Suita z Carmen.

Petr Dyrc, publicista

Snímky Jiří Sláma

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 25. 11.



  Pánbůh jako člověk
  Jak to vidí František Koukolík
 
   "Jsme spáči, věční spáči..."

   Pořiďte si
 
   Nejslavnější opereta
   krále valčíků

   Téma