|
Nejslavnější opereta krále valčíků
Vídeň, od nepaměti domov mnohých národů, byla také ústředním
evropským městem hudebního slohu nazývaného klasicismus –
mimochodem tento název převzal anglofonní svět jako označení
takzvané vážné hudby. Vedle toho žila metropole na Dunaji
pochopitelně také taneční lidovou hudbou. Z obou větví si
hudebníci 19. století vybrali třídobý takt – z jedné dvorní
menuet, z druhé venkovský ländler – a proměnili ho v tanec
nového století, který dostal název valčík.
Valčík
se stal zlatým dolem především pro obchodně zdatné hudebníky
tanečních parketů, ačkoli i mistři klasicismu, jakož i
romantismu, psali valčíky s lehkostí a vtipem. Vedle toho
působila v tanečním oboru celá plejáda zdatných kapelníků a
skladatelů – Filip Fahrbach, Carl Michael Ziehrer nebo Karel
Komzák patří k nejznámějším. Přiznáme-li jim, zcela oprávněně,
opravdový talent, je otázkou, proč právě Johann Strauss syn
byl nejúspěšnější.
Kořeny hudby a rodu
Potomek Franze Borgiase Strausse, nájemce zájezdní hospody U
dobrého pastýře ve vídeňském Leopoldově, a Barbary rozené
Dollmannové, dcery císařského kočího, Johann Strauss
s přídomkem otec, se narodil v 14. března 1804 a zemřel 25.
září 1849. Franz a Barbara měli celkem šest dětí: tři z nich
zemřeli záhy po narození – Franz, Josefa a Antonie. Malého
Johanna přivítaly na svět sestry Ernestina, tehdy čtyřletá, a
také dvouletá Anička.
Ohlédneme-li se ještě dále do minulosti, nalézáme v dochovaném
rodokmenu jméno dědečka Johanna Michaela Strausse, narozeného
roku 1720 v uherském Ofenu, který přišel jako důstojnický
sluha hraběte Rogendorfa do Vídně. Stalo se tak přibližně
v roce 1750 a Strauss, pokřtěný Žid, už ve Vídni zůstal.
Jedenáctého února 1762 se oženil s Rozálií Buschinovou, dcerou
revírního hraběcího myslivce. Zemřel prý v chudobinci v roce
1800.
Traduje se, že valčík povnesli do nových výšin dva hudebníci
bez většího vzdělání – Josef Lanner a jeho souputník Johann
Strauss otec. Po společném začátku se rozešli, a to zrovna v
době, kdy Strauss vstoupil do manželského svazku s Annou
Streimovou, starší ze dvou dcer hostinského, v jehož lokále se
hojně vyhrávalo. Stalo se tak v červenci roku 1825 a v říjnu
přišel na svět prvorozený následník budoucího krále valčíku –
Johann II. Posléze dostal bratra Josefa, sestry Annu a
Terezii, pak přišel Ferdinand, který ale záhy zemřel, a
nakonec Eduard.
A pak Johann Strauss otec, proslulý, vážený a obletovaný
kapelník spojil svůj další život se svou vášnivou
obdivovatelkou, účastnicí každého jeho vystoupení, modistkou
Emilií Trampuschovou. Měl s ní sedm dětí. První dítě z jejich
vztahu – chlapec, dostal také jméno Johann. Ale to je
neoslavovaná kapitola v životě slavného valčíkového krále, již
uzavřel až neblahý konec Johanna Strausse otce koncem září
roku 1849. Právě tehdy pozvolna začínala oslnivá kariéra
Strausse syna.
Tajemství úspěchu jednoho rodu
Johann Strauss otec měl oproti svým rivalům nevšední obchodní
talent a řadu dalších dovedností pozdějších agentů,
produkčních a manažerů. Hudebník zde překročil svou uměleckou
podstatu a předstihl i svou dobu, neboť odhalil výhody účinné
reklamy a neostýchal se využívat nových komerčních způsobů.
Sám
si ogranizoval propagaci, zavedl pevné vstupné na svá
představení, přibral na pomoc specialistu pro osvětlování a
ohněstrůjce, kteří byli schopni zastat i hudební provoz.
Zapojil i starší sestru Ernestinu, manželku hudebníka Karla
Fuchse, rovněž člena orchestru.
V koncertování předbíhal mazaný kapelník své konkurenty
zajímavým, i když ne zcela seriózním tahem. Během času si
zjednal tolik hudebníků, aby z nich sestavil několik kapel,
které současně vyhrávaly na několika místech Vídně. A Strauss
objížděl kočárem jednotlivé sály – v každém z nich se chopil
houslí (tedy své taktovky) a odehrál několik skladeb. Takto si
počínal celou noc a vlastně po celý svůj koncertní život,
kromě uměleckých turné do ciziny.
To ovšem praktikoval i jeho zaměstnavatel Josef Lanner a
nepochybně spousta jejich předchůdců – vzpomeňme třeba na
Mozartova současníka, ředitele Divadla na Vídeňce Emanuela
Schikanedera, který kromě jiného využíval už jistě známého
kolektivního komponování. Strauss taktiku děleného orchestru
přivedl k dokonalosti a jeho syn ho předčil i v oboru
zmíněného komponování – spolu s bratry napsali dohromady
nejednu skladbu.
Velkým obchodním tahem Strausse otce byla také jeho prozíravá
diplomacie vzhledem k císařskému dvoru; díky tomu dokonce
získal vznešený čestný titul Hudební ředitel císařských
královských dvorních plesů. Titul, který byl vytvořen právě
pro otce Strausse, zůstal po jeho smrti čtrnáct let
nepotvrzen, dokud Johann mladší nebyl vzat u císařského dvora
na milost. Později ho obdržel také nejmladší z bratrů
Straussových Eduard, který se ho roku 1901 vzdal. Tehdy také
rozpustil kapelu a spálil celý archiv partitur s provozovacími
poznámkami.
Cesta k vrcholu, bohatství a slávě
Johann Strauss mladší, nejslavnější a dodnes nejúspěšnější
skladatel vídeňské zábavné hudby, se narodil 25. října roku
1825. Od mládí hrával na klavír, poté na housle, ale
připravoval se na jiné povolání: studoval polytechniku, studia
však nedokončil.
Ve své muzikantské profesi, prosazené vůlí matky proti
výslovnému otcovu zákazu, vycházel samozřejmě z tradice
založené otcem a Josefem Lannerem. Svou kapelnickou a zároveň
i kompoziční činnost zahájil 15. října 1844 v tančírně u
Dommayera – otec už tehdy žil, jak známo, s jinou ženou a
Johann syn ho musel zastat jako živitel rodiny. Nakonec také v
roce 1849 převzal osiřelý orchestr a pokračoval tam, kde otec
skončil.
Nebyla to krátká, ba ani lehká cesta – její pjočátky spadají
do doby otcovy největší slávy a poté do atmosféry porevoluční
Vídně. Nicméně těžkosti pominuly a Johann se svými bratry
Josefem a Eduardem pokračovali v uměleckém zdokonalování
klasického vídeňského valčíku. Jejich hudba byla nadšeně
přijímána nejen v tančírnách, ale i v programech symfonických
koncertů.
Johann
mladší fascinoval svými valčíky, polkami, čtverylkami a
pochody nejen hlavní a rezidenční město habsburské monarchie,
ale i celý svět více než půl století. A ještě přivedl taneční
hudbu na koncertní pódium – mezi jeho hudební přátele patřili
Johannes Brahms či Ferenz Liszt, jeho hudby si cenil jak
Richard Wagner, tak Robert Schumann.
Třikrát ženatý valčíkový král Johann Strauss mladší věnoval
svůj zájem i operetě – stvořil šestnáct scénických celků
včetně operety operet Netopýr a pokusil se i o komickou operu
Rytíř Pásmán. Napsal více než pět set instrumentálních kusů, z
nichž nejvýše vystoupil valčík Na krásném modrém Dunaji.
Bezdětný génius s mnoha podivínskými obavami uzavřel svou
životní pouť naplněnou triumfy a poctami 3. června 1899 ve
Vídni. Zemřel na zápal plic – necelé dva týdny předtím ještě
dirigoval předehru operety Netopýr ve Dvorní opeře při
jubilejním představení k 25. výročí vzniku díla.
Zrození operety operet
Netopýr, nejkrásnější, nejslavnější a nejhranější scénické
dílo Johanna Strausse syna, mělo premiéru na Velikonoční
neděli 5. dubna 1874 v Divadle na Vídeňce. Obecenstvo operetu
přijalo s nadšením, ale kritika byla zdrženlivá. Koneckonců
byla to Straussova třetí opereta, a přestože dvě předcházející
byly rovněž publikem vřele přivítány, byly obě hodnoceny spíše
jako příslib. Navíc bylo v době premiéry divadlo zavázáno
angažováním italského souboru v čele s primadonou Adelinou
Pattiovou, který hrál Verdiho operu Hernani. Na slávu si tedy
Netopýr musel počkat, ale dočkal se jí ještě téhož roku, po
srpnovém úspěšném provedení v Berlíně.
Příběh operety je neobyčejně spletitý. První verze textu s
ústřední zápletkou pozdějšího Netopýra vznikla jako veselohra
saského autora Rodericha Benedixe, který jí dal název Vězení.
Byla hrána v Berlíně roku 1851. Odtud se dostala do Paříže:
francouzskou verzi příběhu sepsali Henri Meilhac a Ludovic
Halévy a přejmenovali ji pro pařížské Divadlo královského
paláce jako Le réveillon. O hudební část frašky se zpěvy se
postaral kapelník divadla, a to tak, že dle tradice využil
vedle své invence jakékoliv hotové hudby – i Rossiniho.
V Paříži se ale tento vaudeville, uvedený v září roku 1872,
velkého úspěchu nedočkal a je s podivem, že divadelní agent a
vydavatel Gustav Léwy usiloval o provedení hry ve Vídni. Le
réveillon znamená půlnoční slavnost, která probíhá buď o
Vánocích, nebo poslední den v roce – pak dostává výraz
upřesnění buď jako „vánoční“, nebo „novoroční“ či „svatého
Silvestra“. Vánoční Vídeň ale pěstuje zcela jiné zvyky než
bujaré karnevalové maskované zábavy. Přesto Divadlo na Vídeňce
koupilo práva k provozování kusu v němčině, ale vzápětí se
frašky zbavilo kvůli předpokládaným problémům s autorskými
právy a lstivě ji přenechalo konkurenci – Carlovu divadlu.
Zde ho do němčiny převedl divadelní překladatel Carl Haffner.
A nastal opět zvrat, neboť Gustav Léwy, mimochodem Straussův
spolužák z polytechniky, umluvil vedení Divadla na Vídeňce,
aby Le réveillon nechalo upravit jako libreto k Straussově
operetě. Práce se chopil kapelník divadla Richard Genée a stal
se zázrak. Přibylo postav, z kostýmu modrého ptáka se stala
maska netopýra, změnila se doba konání příběhu a v novém
prostředí tanečního parketu masopustní zábavy dostal skladatel
vděčnou inspiraci pro svou nevyčerpatelnou – zejména
valčíkovou – invenci.
Premiéra se konala pod názvem Doktor Netopýr a zbývá
podotknout, že provozovací práva zajišťovala divadelní
agentura Gustava Lewyho. Ten se ale dočkal v Paříži nesouhlasu
s provedením od autorů Le réveillonu, a tak přišla další
peripetie. Pro provedení v Paříži dostala hudba z Netopýra
sloučená s novými hudebními částmi další operety Calliostro ve
Vídni nový a naprosto odlišný text autorů Viktora Wildera a
Alfreda Delacoura a název Cikánka. A když pominul protest z
Paříže, ozvali se – neúspěšně – zase zmínění libretisté proti
uvádění překladu původní verze Netopýra pod názvem La
Chauve-Souris ve Francii.
Příběh operety operet Johanna Strausse ožívá s každou
premiérou znovu a znovu. Zatím naposledy na scéně Národního
divadla Brno v nastudování dirigenta Kaspara Zehndera a v
režii Ondřeje Havelky.
Rafael Brom, redaktor ČRo 3 – Vltava |