Číslo 49 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem a flétnistou.
Kasparem Zehnderem.

 

 

 

 

 


Kóbó Abe bývá přirovnáván k Franzi Kafkovi. Že právem, přesvědčí posluchače herec Pavel Soukup, který připravil četbu z Abeho knihy Písečná ženaCo se děje v písečné pasti

Herec Pavel Soukup je podepsán nejen jako interperet, ale také jako autor úpravy nové desetidílné četby na pokračování, kterou v neděli 6. prosince v 18.30 začne vysílat Český rozhlas 3 – Vltava. Posluchačům zprostředkuje oceňovaný román Písečná žena, jehož autorem je význačný představitel japonské avatgardy Kóbó Abe (1924–1993).

Spisovatel, dramatik a filmový scenárista Kóbó Abe se narodil v Tokiu, vystudoval medicínu, avšak lékařskou praxi nikdy neprovozoval. Zato už ve svých třiadvaceti letech získal první literární cenu, a sice Akatugawovu cenu za povídkový soubor Kabe (Zeď). Zajímal ho zvláště surrealismus, vědecko-fantastický žánr, patrná je jeho náklonnost k Franzi Kafkovi.

Česky vyšel soubor povídek Červený kokon a psychologický román Tvář toho druhého, ale přesto jeho nejznámějším dílem zůstává Písečná žena z roku 1962. Autor už v krátkém úvodu knihy, notně zásobené černým humorem a proudem často nemilosrdných nápadů a myšlenek, odhalí vše, čím je román napínavý: hlavní hrdina, kariérně nedosycený, v manželství nespokojený středoškolský učitel, odjíždí na týdenní dovolenou do pouště s cílem najít nový druh brouka, který, jak doufá, bude po něm pojmenován, a zajistí tak svému objeviteli nesmrtelnost. Pátrá dlouho, je vyčerpaný, vysílený, po broukovi nikde ani stopy. Pak zmizí beze stopy. V jedné vesnici je vlákán a lapen (jak příznačné pro entomologa) do písečné jámy, do pasti, z níž není úniku.

Kóbó Abe rozvíjí velmi realistický popis neustálé snahy hlavního hrdiny (jehož společnicí se stává mladá „písečná žena“) dostat se z této pro něj velmi absurdní a neuvěřitelné situace, kdy se střetává s doposud zcela neznámou mentalitou lidí, kterým písečná past nejen nevadí, ale naopak jim vyhovuje. Mají totiž jistotu, že když splní svůj každodenní plán (tedy nakopou určité množství písku), vždy dostanou svůj příděl jídla, vody, cigaret, alkoholu, denního tisku, ale i sexu, o jehož kvalitách se hlavnímu hrdinovi mohlo v jeho nezdařeném manželství jen zdát, takže když je mu po čase dovoleno ze zajetí odejít (to už je doma prohlášen za nezvěstného), nemá vlastně žádný důvod.

A jen na závěr: látky se roku 1964 chopil režisér Hiroši Tešigahara a natočil podle Abeho předlohy slavný film.

Vladimíra Bezdíčková, redaktorka ČRo 3 – Vltava



  Pánbůh jako člověk
  Jak to vidí František Koukolík
 
   "Jsme spáči, věční spáči..."

   Pořiďte si
 
   Nejslavnější opereta
   krále valčíků

   Téma