Číslo 49 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem a flétnistou.
Kasparem Zehnderem.

 

 

 

 

 

 


Klopýtání přes balvany dobrých úmyslů

Apel, který sotvakdo uslyší – tak se dá shrnout film Jan Hus – mše za tři mrtvé duše. Natočil ho scenárista, dramatik, divadelní režisér a dramaturg Miroslav Bambušek jako filmovou reflexi o smyslu osobní lidské oběti pro politické cíle.

Jana Husa ztvárnil ve stejnojmenném filmu Miroslava Bambuška Karel DobrýTématem jsou osudy tří dnes už pozapomenutých mužů, kteří inspirováni vzorem Jana Palacha byli ochotni obětovat v boji proti bezpráví vlastní život: Angličana Bamforda, Němce Brüsewitze a Poláka Siwiece. Jejich příběhy jsou propojeny osobností Jana Husa (je tu i zosobněn), z jehož textů ve filmu zaznívají citáty připomínající význam důsledného konání a osobní oběti. Po stopách hrdinů se vydávají současní pátrači. Barnforda „hledá“ bezdomovec, Brüsewitze novinář, k Siwiecovi se vrací historik. Závažné téma i poselství filmu jsou však hluboko ukryty v téměř nečitelné formě sdělení. V šerosvitných prostorách i temném exteriéru se potácejí nezřetelné postavy a pronášejí velká slova. Dění na plátně je nepřehledné, obraz, do jehož pochmurně tmavých zákoutí se sotva daří proniknout, se chvěje. Působí to spíš neprofesionálně než sofistikovaně. Neadekvátní forma odsouvá tento filmový experiment se závažným sdělením v nejlepším případě do nepočetných diskusních kroužků amatérských filmových filozofů.

Dobré úmysly a bohulibý záběr nechybí ani Pamětnici scenáristy Tomáše Magnuska a režiséra Vlado Štancela: Autor (učitel, spisovatel a iniciátor charitativních projektů) chtěl dát příležitost staré gardě českých herců, připomenout jejich umění a nabídnout je divákům. Sepsal tedy příběh o schůzce abiturientů gymnázia po šedesáti letech (vzpomeňme na Hubačovy výtečné Nezralé maliny!), na níž jedna z hrdinek chce zjistit, kdo udal estébákům její rodinu. Pátrání jde do ztracena, schůzka se nevydaří. Chatrně spíchnutý děj se marně snaží zaujmout, nefungují ani vedlejší motivy (krotká satira na současnou korupci, líčení bezohlednosti mladé generace, jež své předky obírá o důchod, cikáňata pronásledující starce). Sled amatérsky natočených scén, banální dialogy – a hlavně smutné defilé vzácných hereckých osobností: Libuše Švormová, Květa Fialová, Zita Kabátová, Antonie Hegerlíková, Jan Skopeček, Lubomír Lipský či Stanislav Zindulka ani při nejlepší vůli nedokážou „uhrát“ prázdné dialogy či překrýt diletantství neherců (včetně scenáristy v jedné z hlavních rolí). Důstojný realizační prostor jim tento film, byť dobře míněný, neposkytl.

Agáta Pilátová, publicistka



  Pánbůh jako člověk
  Jak to vidí František Koukolík
 
   "Jsme spáči, věční spáči..."

   Pořiďte si
 
   Nejslavnější opereta
   krále valčíků

   Téma