Číslo 49 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem a flétnistou.
Kasparem Zehnderem.

 

 

 

 

 

 


 

 

 


Petr Pavlovský, kritik

Komunistické ideje přecházejí v ostnatou hmotu

Téma pádu Berlínské zdi nevynechalo snad žádné naše důležitější médium, tím méně Český rozhlas. Z řady pořadů bych rád zmínil dva, které odezněly v neděli před výročím a jsou charakteristické pro oba póly rozhlasové tvůrčí práce – slovesně-umělecký a publicisticko-zpravodajský. Navíc jsou typické i pro příslušné stanice.
Ten první vysílala Vltava už před polednem. Šlo o črtu Tři roky po pádu zdi... z knihy nositele Nobelovy ceny (2002) a čerstvého osmdesátníka Imreho Kertésze Někdo jiný v překladu a úpravě Anny Valentové. Kratičký příběh slavného spisovatele, pozvaného do Lipska k veřejnému předčítání, vyzníval sice jako autentická vzpomínka na tragikomický zážitek, ale právě tak mohlo jít o čistě fabulovanou, v takzvané ich formě vyprávěnou prózu. Tipnul bych si od každého trochu, jak už to v literatuře často bývá – život zpravidla nepíše tak trefné pointy.
Starý pán se z místa svého pohostinného ubytování vydá na procházku (čtení má až večer), zpět se nechá zavézt taxíkem, ale co to? Klíč k brance nepasuje! Je ošklivé počasí, víkend, nikde ani živáčka. Od této chvíle se začne odvíjet řada absurdních situací, pro které se u nás kdysi vžilo slovo „kafkárna“. První kolemjdoucí Němec není schopen nebo ochoten říci mu, v jaké ulici se nachází; když pak autor zjistí, že hledaný dům je prostě přes ulici, zastane na jeho schodišti jakéhosi řvoucího šílence. Dům spisovatelů je jinak prázdný – je neděle.
Na rozdíl od příběhů Franze Kafky se zde nakonec vše přirozeně vysvětlí (například řvoucí muž je hostující profesor, který byl kdysi vyhozen z lipské univerzity, žil v exilu a myslí si, že je opět zavřen), ale podstatný je stav myšlení hrdiny i posluchače. Veškeré nestandardní situace chápe zcela přirozeně na pozadí zkušeností z celoživotního pobytu na odvrácené straně železné opony. Troufnu si tvrdit, že konzumenti tohoto díla, kteří s autorem tuto zkušenost nesdílejí, nemohou rozkošnou črtu plně procítit a vychutnat. Tím spíš, že je báječně interpretována Rudolfem Pellarem a zcela v duchu předlohy režírována Dimitrijem Dudíkem. Závěr korunuje dílo: spisovatel přejíždí k dalšímu čtení do Mnichova, a ejhle: najednou se cítí doma. Ne snad, že by tam předtím kdy pobýval, ale jelikož v prostoru před bývalou železnou oponou je vše prostě normální, ozvěny totality už nejsou čerstvé.
Večer ve své hlavní zpravodajské relaci vysílal Český rozhlas 6 jako nástupce Svobodné Evropy besedu pamětníků moderovanou Lídou Rakušanovou. Konkrétní vzpomínky podněcovaly k obecným úvahám. V žádném státě na světě neobstály komunistické ideje bez materializace do podoby vězení. Zdi, ploty a ostnaté dráty nebyly a nejsou nikdy namířeny proti vnějším nepřátelům, ale proti vlastnímu obyvatelstvu. Naopak do komunistických rájů je každému cesta zcela otevřena.
Mediálně je druhá polovina 20. století všeobecně chápána jako doba televize. Z hlediska boje proti komunistické totalitě byl ale rozhlas médiem nejdůležitějším, televize si prakticky ani neškrtla. Jistě, někde se daly chytat německé nebo rakouské televizní stanice, ale to je zcela nesrovnatelné s vlivem vysílání Hlasu Ameriky, BBC a RFE, zvláště v posledních dvou letech, kdy už nebyla rušena. Nechci nijak podceňovat letitou práci všech redaktorů „Svobodky“, ale z hlediska pozvedání morálky domácího obyvatelstva bylo vrcholem prosté čtení signatářů petic roku 1989. V nedělním večeru to sice nezaznělo, ale znám konkrétní případy, kdy nejenom za podpis petice za propuštění Václava Havla z vězení, ale dokonce i za podpis letních Několika vět byli lidé v Praze vyhozeni ze zaměstnání. Jistě, signatářů bylo stále relativně málo, ale: Verba movent, exempla trahunt.



  Pánbůh jako člověk
  Jak to vidí František Koukolík
 
   "Jsme spáči, věční spáči..."

   Pořiďte si
 
   Nejslavnější opereta
   krále valčíků

   Téma