Alice Nellis o rodinných tajnostech

Málokterý český film se dočkal tak bezvýhradně příznivého přijetí jako snímek Alice Nellis Tajnosti. Můžeme se těšit na bravurně natočené dílko, které se opírá o trefně napsané dialogy, přiměřený vypravěčský švih a zejména úžasné herectví Ivy Bittové. Zachycení jednoho všedního dne překladatelky Julie, postarší, nikoli však povadlé ženy, na níž dolehne všestranná nenaplněnost citová i profesní, je působivé. Bittové hrdinka si neví rady s pocitem naprostého promarnění všech příležitostí, unavena a znechucena stávající rezignací. Impuls k tichému – nebo naopak bouřlivému – sebezpytování poskytne až událost, která hrdinku vytrhne z dosavadní letargie, v tomto případě nechtěné těhotenství.

Tajnosti se vyhýbají zjevným citovým manipulacím, všimneme si však některých inscenačních libůstek, které měly dokládat různá hrdinčina rozpoložení: jak nenadálé zanikání slov v přívalu hudby na znamení toho, že přestávají být vnímána, tak nenápadné vize, kdy se běžný pohyb mění v taneční či dokonce baletní, dokonce promžikne stylizovaná vzpomínka na dětství.

Jednou z mnoha hodnot filmu Alice Nellis Tajnosti je skvělé herectví Ivy Bittové Epizodicky členěnému filmu vévodí Juliino setkávání s lidmi jí známými i cizími, režisérka dokáže vyhmátnout úsměvné paradoxy, aniž by jakkoli zdůrazňovala jejich výlučnost, naopak se je snaží vtěsnat do poklidného toku okolního dění, do něhož vchází i tříšť drobných, jakoby dokumentárně bezprostředních postřehů o mžikově sledovaném dění na ulici, pohotově nasnímaných Ramunasem Greičusem. Režisérka také několikrát zapojila téměř podprahovou zvukovou kulisu televizního nebo rozhlasového vysílání, byť může mít důležitou zpětnou odezvu, třeba zpráva o smrti jazzové zpěvačky Niny Simone se prolne do její šířeji užité hudby.

Občas Nellis rozehrává rozměrnější výjevy: někdy získávají podobu drobné situační etudy, připomeňme aspoň zápolení s převislou vodovodní baterií nad kuchyňskou linkou v moderním prostorném bytě, kam se právě rodina nastěhovala, nebo pokoutní, trapasovité Juliino nahlížení do okna, zda se „nespouští“ její dospívající dcera (Martha Issová). Ostatně pohled skrze okno zaujímá v Tajnostech důležité místo: celé vyprávění se takto otevírá, vidíme za oknem postávající Julii, jako kdyby chtěla něco říci, ale v poslední chvíli si to rozmyslela. A právě náběhy k mluvě posléze neuskutečněné, mimicky jedinečně ztvárněné, patří k nejpůsobivějším okamžikům celého filmu, který v neděli 13. prosince ve 20 hodin uvede ČT1.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Biograf – Jan Svěrák



  Kudy kam
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   O výročních orgiích

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   V hlavní roli kytara
   Pořiďte si