František Němec si v televizním filmu Archiv zahrál muže, kterému dokumenty Státní bezpečnosti změní život od základuO výročních orgiích

Jen málokterý cizinec asi chápe tradiční českou zálibu v obřadném sebedojímání u příležitosti našich slavných národních proher. Neví, že výčet všech těch Moravských polí, Lipan, Bílých Hor, Mnichovů, Vítězných únorů a německých a ruských okupací, je o poznání delší, než okamžiků pamětihodných vítězství. Možná je to právě nedostatek pozitivních zkušeností, proč se nám dnes nějak nedaří přiměřeně si připomínat a slavit i světlé okamžiky vlastní historie. Výroční orgie a s nimi spojený frontální útok na divákovu „absorpční schopnost“, které uspořádala Česká televize v rámci oslav dvacátého výročí Velkého plyšového převratu, jsou toho důkazem.

Vydatná porce nově vyrobených pořadů a totální výprodej všeho, co se za uplynulá léta ve veřejnoprávním archivu nashromáždilo, nabídla publiku poněkud surreálnou směsici seriózních informací, vzpomínek a analýz s panoptikálními zhůvěřilostmi z rodu Renčova Polojasna. Především však logicky průběžně zdvojovala, ztrojovala a občas snad i zdesateronásobovala zprostředkovávané informace. O efektivitě podobného přístupu lze s úspěchem pochybovat. Stejně jako o počtu (zejména) nepamětníků, kterým podobná mediální masáž skutečně zprostředkovala a přiblížila zásadní význam historického zlomu v listopadu 1989.

Příkladem reflexe minulosti, povýšené nad zavedený publicistický standard, slibovala být premiéra televizního filmu Archiv, která jubilejní týden ve vysílání České televize symbolicky uzavřela. Téma konfrontace člověka s minulostí skrytou v archivech StB má dramatický potenciál i tragický rozměr. Způsob jakým oba scenáristé, Iva Tajovská a Miroslav Sovják, rozehráli příběh muže, který se rozhodne pomstít někdejší zradu a ponížení, dokazuje, že si obého byli vědomi a uměli by je zúročit. Lavina událostí, stržená objeveným estébáckým svědectvím o nevěře vlastní manželky, nabírá rychle na síle a ničí životy protagonisty i jeho blízkých: Hrdina opouští ženu, zříká se syna a rozhoduje se prodat dům a dožít v domově důchodců jako mstitel a špatné svědomí fízla, který mu dvakrát zničil život. V té chvíli se však tragický princip „co se stát musí“ nepochopitelně mění v obvyklé „co by se stát mělo“ – manželce, která je vlastně také spíš obětí, je odpuštěno; testy DNA potvrdí hrdinovo otcovství; a dokonce i ten estébák je nakonec hoden spíš politování než odsudku... Místo strhující dramatické vivisekce se jako obvykle smiřuje a hladí po srsti.

Nejpůsobivější a nejdůstojnější televizní oslavou dvacátého výročí listopadových událostí tak nakonec zůstal přímý přenos slavnostního koncertu iniciovaného Václavem Havlem a nazvaného Už je to tady. Pozapomenutý pocit národní hrdosti mohla narušit snad jen obava, aby se o něco podobného – nedej Bože – příště nepokusil Havlův nástupce v prezidentském úřadě. Tentokrát nám z obrazovky popřáli mj. Dalajláma, Mick Jagger, Barack Obama, Phil Collins či Angela Merkelová. A z pódia živě Lou Reed, Suzanne Vega, Joan Baezová a Renée Flemingová. Vize, že pod patronátem Václava Klause by to byl nejspíš Vladimír Putin za doprovodu Alexandrovců, je možná legrační. Ale reálná.

Jan Svačina, publicista



  Kudy kam
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   O výročních orgiích

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   V hlavní roli kytara
   Pořiďte si