|
V hlavní
roli kytara
Styloví všežravci ze skupiny –123 Min. se od roku 1999, kdy
vydali své debutové album Shooba Dooba, propracovali do pozice
jistoty českého klubového publika. A také miláčka kritiky. Už
za první desku obdrželi od Akademie populární hudby cenu
v kategorii Objev roku a alespoň nominace na Anděla se dočkaly
i jejich další studiové nahrávky Home? a Mom. Nejsilnější
parketou kapely přesto zůstávají strhující živé koncerty, při
nichž naplno vyniknou instrumentální schopnosti všech tří
členů kapely.
Asi „nejčernější“ z českých kytaristů, autor hudby a lídr
formace Zdeněk Bína, společně s rodákem ze švédského
Göteborgu, od roku 1992 v Česku žijícím baskytaristou
Fredrikem Janáčkem a bubeníkem Milošem Dvořáčkem mladším (ten
loni v souboru nahradil Martina Vajgla) přišli na podzim
tohoto roku se svým pátým řadovým albem Dream (vyd. Indies
Scope). Soulové napětí, jazzové podloží, bluesový fundament,
etno názvuky – nic, co si posluchači s „Minutami“ spojují,
neschází ani na této desce, připočtěme silné kytarové rify,
výborný zvuk snímku a uvolněnou atmosféru alba. Skupina je
stále v úctyhodné kondici.
Kytara
dominuje i sólové desce Oldřicha Krejčovse Je to důvod (vyd.
Indies Scope), na kterou se v letošní domácí albové nadílce
trochu zapomnělo. Kytarista funkových Monkey Business (dříve
Kollerband, Pusa), zde skrytý pod zkratkou Okrej, na CD
shromáždil vlastní skladby, které se nehodily do repertoáru
jeho mateřské kapely, a některé i sám nazpíval. Jeho
interpretace se samozřejmě těžko srovnává s výkony zpěváků,
které k albu přizval, ale je to těžká konkurence – Dan Bárta,
Tonya Graves, Viktor Dyk či Matěj a Karolína Ruppertovi se
svěřených písní zhostili s obvyklou suverenitou. Jakkoli je
deska postavena na kytaře, jistěže suverénní i vynalézavé,
odhaluje Krejčovsova sólovka jaksi mimochodem, že je tu
talentovaný skladatel s širokým autorským záběrem.
Milan Šefl |