Ivan Němec, publicista

Obraz politiky v kruté grotesce

Hra Václava Havla Spiklenci má divný osud. Tato politická alegorie o intrikujících politicích usilujících o moc vznikla na samém počátku sedmdesátých let a její téma ovlivnila zřejmě autorova touha vyrovnat se s politickými proměnami, které přineslo takzvané Pražské jaro 1968. Hru však autor nedokončil; považoval ji za nezdařilou, což dokládají i jeho slova, která čteme v programu chebského divadla, kde měli Havlovi Spiklenci premiéru v roce 2008. Podle nich je to „hra přespekulovaná, neživotná, bez švihu, bez krve“. S postupujícími léty se však dramatik se svou hrou zřejmě smířil a vyslovil souhlas s jejím uvedením. Poprvé ji inscenovalo Divadlo Na tahu roku 1992 v režii Andreje Kroba, pak se jejího předčítání ujali přední divadelní umělci v Knihovně Václava Havla (2007) a nakonec přišla na řadu zmíněná profesionální scéna Západočeského divadla. V Českém rozhlase zazněli Spiklenci poprvé na stanici Vltava 14. listopadu – tři dny před 20. výročím listopadového převratu – v úpravě a nastudování Andreje Kroba.

Hra vypráví o blíže neurčené zemi, v níž se po nedávném svrhnutí krutého diktátora Olaha začíná slibně rozvíjet demokracie. Nejvyšší představitelé nového státu, k nimž patří například náčelník policie, vrchní velitel armády, generální prokurátor a podobné politické celebrity, se však začnou obávat o osud dosud křehkého demokratického uspořádání, a proto na jeho podporu založí Revoluční radu na obranu země. Se vznikem této skupiny se však začne rodit i její rozpad, neboť mezi jejími příslušníky vypukne mocenský boj o vedení a rozdělení jednotlivých funkcí. Jedna pleticha střídá druhou, pečou se pomluvy, jeden na druhého vytahuje starou špínu a za slíbenou protislužbu se nabízejí významné posty; vysoce aktivní členka skupiny, vdova po revolucionáři Helga, zužitkovává své typické ženské zbraně, z nichž ta nejúčinnější – „milostná honička“ – na pány neomylně zabírá. Pikle se vrší, nenávist se pilně přikrmuje. Když ani nové zákony zakazující shromažďování, cestování a poslouchání cizího rozhlasu nezbaví spiklence obav o budoucí dobro země, sjednotí se v názoru, že svržený diktátor Olah je „jediný člověk, který existuje, aby udělal pořádek“, a v plamenném projevu jeho návrat zdůvodní tím, že by to byla „špatná revoluce, kdyby se nedokázala vyrovnat se svými omyly“.

Hra Václava Havla, které nechybí mnoho do čtyřicítky, udivuje mnohými aktuálními odrazy přítomnosti a vyvolává naivní otázku, jak je možné, že autor již tenkrát věděl, co se bude dít v naší politice dnes. Obávám se však, že k popularizaci této málo hrané černé grotesky rozhlasové uvedení příliš neprospělo. Rozhlasová úprava režiséra Andreje Kroba spočívala hlavně v tom, že v roli Komentátora předčítal před každým obrazem scénické poznámky, jimiž posluchače seznamoval s prostředím a jevištní dekorací, s jednajícími postavami a jejich vztahy. Podobně pak vstupoval i do průběhu některých výstupů a přibližoval dění, které autor předepsal pro divadelní scénu. Spočívá-li půvab Krobova neprofesionálního Divadla Na tahu v jisté syrovosti, pak v rozhlasové práci bych naopak očekával daleko přesnější a bohatší využití výrazových prostředků. Bylo však zřejmé, že právě k působivější plastičnosti hereckých výkonů i k vytvoření celkové atmosféry inscenace chyběla jak režisérovi, tak některým aktérům větší rozhlasová zkušenost.



  Kudy kam
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   O výročních orgiích

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   V hlavní roli kytara
   Pořiďte si