Kněz Josef Toufar měl být představen jako ubohý a zvrhlý inscenátor, který tahá za drátky a hýbe křížkemČíhošťský zázrak po šedesáti letech

Psal se konec roku 1949, pošmourné ráno třetí neděle adventní, a v kostele v zapadlé obci Číhošť na Vysočině se při bohoslužbě na oltáři třikrát rozkýval malý dřevěný kříž. Úkaz vidělo devatenáct svědků rozličného věku, kteří svoji výpověď potvrdili později i před vyšetřovateli.
Místní kněz, sedmačtyřicetiletý Josef Toufar, pohyb neviděl a dozvěděl se o něm od farníků až druhý den. Tímto podivuhodným okamžikem začal nejen celý „číhošťský zázrak“, jak je dnes celá událost nazývána, ale také mučednické martyrium nevinného venkovského faráře, jedné z prvních obětí komunistického režimu.

Nemusíme se báti ani zlého

Z Číhoště se tehdy, na přelomu let 1949 a 1950, začalo stávat poutní místo. Zájezdy, zvědavci a čumilové nepřestávali přijíždět a okukovat, několik fotografů záhadně zkroucený křížek nasnímalo, člen SNB místo ohledal. Kněz Toufar byl zájmem veřejnosti zaskočen a k výkladu pohybu zdrženlivý, přičemž zdůrazňoval: „Nemusíme se strachovat, že na naši farnost má přijít nějaké neštěstí. Hlavně aby si každý dal do pořádku své srdce a duši a pak se nemusí báti ani zlého.“
Jenže po pár týdnech přešlapování státní aparát, vyprovokovaný soudruhy z blízkého okresního města Ledče nad Sázavou, rozjíždí rychle a zbrkle drtící zlovolnou akci, na kterou kladou stranické špičky (Gottwald, Čepička, Závodský) velký důraz: využít této příležitosti vypořádat se s nepřítelem číslo jedna – katolickou církví – a ukázat křesťanské náboženství jako podvodné opium pokrokového lidstva. Kněz má být představen jako ubohý a zvrhlý inscenátor, který tím, že tahá za drátky a hýbe křížkem, tahá za nos i obec naivních věřících. Připravuje se první velký monstrproces. Toufar je zatčen, s ním i někteří jeho spolupracovníci, jenže něco neklape – technikům od StB se v číhošťském kostele podvodný mechanismus nedaří sestrojit a kněz ve valdických kobkách několik dní odolává výslechům, při kterých ho estébáci nutí přiznat „Místo činu“ dnesse k hlavní účasti na „podvodu“. Nakonec po brutálních výsleších (vedených především tehdejším šestadvacetiletým vyšetřovatelem Ladislavem Máchou) a neúspěšné operaci umírá v pražské nemocnici a je pohřben pod jiným jménem a s chcíplým cirkusovým slonem v hromadné šachtě v Praze-Ďáblicích. Monstrproces se nekoná, nicméně StB chce Číhoště propagandisticky využít a nechává natočit jeden z nejohavnějších snímků české kinematografie, který je však po krátkém čase pro očividné nesmysly stažen z distribuce.
Přestože byl celý příběh v roce 1968 i v devadesátých letech podrobně popsán a viník odsouzen, nepodařilo se dodnes – a zřejmě už se nikdy nepodaří – zodpovědět otázku, co stálo za tajemným pohybem číhošťského křížku. Například básník Jan Zahradníček věřil v Boží úkaz, mukl a historik Václav Vaško v estébáckou inscenaci.

Vzpomínek na dva díly dokumentu

O dramatické životní cestě Josefa Toufara, jeho povaze, způsobu pastorace, duchovní tváři a celém pozadí číhošťského případu vypovídají po šedesáti letech ve dvoudílném rozhlasovém dokumentu autora tohoto článku tři desítky pamětníků a přímých účastníků celého příběhu, jejichž svědectví byla sbírána po deset let. Vzpomínky blízkých Toufarových přátel, spolupracovníků, farníků i žáků, posledních žijících přímých svědků pohybu křížku i Toufarova mučení ve Valdicích, zdravotních sester asistujících při operaci i strohá odpověď vyšetřovatele Máchy a také archivní a dosud nepublikované materiály tvoří hlavní zvukové plochy vltavského Radiodokumentu, jehož název je citací z Toufarova osudového kázání: „Uprostřed stojí, kterého vy neznáte.“

Dvoudílný Radiodokument uvede ve středu 9. a 16. prosince (vždy ve 21.45) ČRo 3 - Vltava.

Miloš Doležal, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto Miloš Doležal



  Kudy kam
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   O výročních orgiích

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   V hlavní roli kytara
   Pořiďte si