|
Ženeva rozhlasová a protestantská
Sady
talířů pro satelitní spojení, jimiž jsou pokryty ploché
střechy, dávají tušit, že skleněné budovy usazené uprostřed
zeleně mají svou jedinečnost. Technické zařízení vzbuzuje
respekt – však také patří Evropské vysílací unii, která
sdružuje desítky veřejnoprávních rozhlasů a televizí.
Jinak se areál podobá mnohým jiným v Ženevě, sídelním městě
mezinárodních organizací a institucí. V programu pracovního
zasedání je právě přestávka, a tak je možné na chvíli vyměnit
prostředí konferenčního sálu za čerstvý vzduch. Okolní staré
stromy jsou krásně zbarveny. Město, francouzsky hovořící výspa
Švýcarska obklopená Francií, má ve své scenérii v dálce
v mlžném oparu také nádherné hory. Blízkost nejvyššího, stále
bílého vrcholu Alp, který se pár desítek kilometrů odsud nad
Chamonix na švýcarsko-italsko-francouzském pomezí strmě tyčí
do bezmála pětikilometrové výšky, se však na počasí zrovna
nijak neprojevuje. I pozdní podzim je teplý.
Ženevy jsou nejméně tři – tato směrem k letišti, do které se
jede trolejbusem mírně do kopce a v níž se rozkládají parky
s honosnými budovami i moderními správními komplexy, z nichž
ten největší patří OSN. Ta druhá Ženeva souvisí s nedozírným
klidným modrým jezerem – plachetnice a čluny, pokřikující
racci a daleký obzor, i nábřeží s drahými
hotely,
auty ucpaný hlavní most přes začínající řeku a třpytivě bílý,
silný, úzký a neuvěřitelně vysoký proud vody stříkající přímo
z hladiny a patřící na pohlednicích k Ženevskému jezeru skoro
stejně neoddělitelně jako „eiffelovka“ k Paříži nebo admirál
Nelson na vysokém podstavci k londýnskému náměstí Trafalgar
Square. A ta třetí? Ženeva starobylá, poctivě švýcarská, ale i
hodně francouzská, s významnými budovami a uličkami,
s tramvajemi na ulici plné drahých obchodů a s divadlem pod
návrším, kde zrovna večer hrají za přispění ruských sólistů
Weberova Čarostřelce. Ženeva se Zdí reformátorů, monumentálním
pomníkem protestantismu v blízkém parku.
Rok Jana Kalvína
Rok 2009 byl rokem pětistého výročí narození Jeana Calvina,
jednoho z nejvýznamnějších mužů, kteří pootočili směr
církevních dějin. Ženevského kazatele, výraznou historickou
postavu, zná asi každý evangelík – ti v Česku jako Jana
Kalvína. Spolu s dalšími postavami je vytesán v nadživotní
velikosti. Obrovité reliéfy, jakkoli by svými dimenzemi mohly
připomínat kult osobnosti, mají však jiného ducha – jde o
památku na spravedlivé lidi, o poctu dobré věci evangelia.
Sebevědomí Švýcarů, kteří se nemusejí zabývat komplexem
menšiny v katolickém prostředí jako jiné národy, je zdravé.
Kalvín,
francouzský humanista, prchal jako mladý z Paříže, když mu
hrozilo zatčení za účast na reformním projevu rektora
univerzity. Záhy svůj život definitivně proměnil – oprostil se
od minulosti a obrátil se plně k nové službě. Už roku 1535 –
v reakci na zprávy o vyvražďování valdenských v Provenci –
napsal králi otevřený dopis, v němž hájil nové učení. V Ženevě
se zastavil při svých cestách po významných knihovnách. Ačkoli
to neplánoval, přiměli ho nakonec, aby se tam jako kazatel
ujal díla církevní obnovy. Zůstal dva roky a po vynucené
přestávce – strávené v tehdy německém Štrasburku správou sboru
francouzských utečenců – pak působil v Ženevě znovu, celé
čtvrtstoletí. Už po zbytek života. Městské republice vtiskl
svůj vliv rozhodujícím způsobem.
Zákoutí vlastního jádra Ženevy mají dosud své „švýcarské“
kouzlo. Všude květiny a velké vlajky, na každém malém
náměstíčku zurčící kašna ze zašlých dob. Auta tu skoro
nejezdí, protože se sem nevejdou. Kalvína připomíná právě zde
muzeum v rozlehlé historické budově fary u reformované
katedrály, hlavního městského kostela přestavěného v letech
1552 až 1556 podle vzoru Panteonu v Římě.
Metropole protestantismu i ekumenické ústředí
Pouhá
milost, pouhá víra, pouhé Písmo – a pouhý Kristus. Reformace,
která definitivně od šestnáctého století mění tvář evropského
křesťanství, těmito slovy, vyčtenými z Bible, vyjadřuje
přesvědčení, že ke spasení není třeba zásluhy dobrých skutků.
Reformace patnáctého a šestnáctého století, vnitřní církevní
obnova, je dobou duchovního zápasu a teologického řešení
vleklé krize středověké církve a zbožnosti. Reformace, to je
obecná přístupnost Bible a srozumitelný jazyk v bohoslužbě,
nové pojetí kněžství a svátostí i svoboda vyznání a svědomí.
Reformace, to je novověk, včetně podnětů pro rozvoj
vzdělanosti a podnikání a tedy důsledků v uspořádání a
prosperitě společnosti. Muzejní expozice je moderní, názorná a
naučná. Luterská německá reformace je však odsud překvapivě
jakoby daleko a o české – o Husovi, Jednotě bratrské a
Komenském – se tu zřejmě neví.
Kalvín zemřel jako pětapadesátiletý v roce 1564. Ze Ženevy se
učení reformované církve i s jejím zhudebněním žalmů šířilo do
okolních zemí, s Johnem Knoxem přišlo do Skotska, z britských
ostrovů se s puritány dostalo při osidlování nového světadílu
do Severní Ameriky… Ženeva je chápána jako hlavní město
reformace – a není tedy divu, že mezi organizacemi a
institucemi, které zde sídlí, jsou v zajímavé moderní budově
jak Světová rada církví, tak Konference evropských církví. Ta
od roku 1959 jako ekumenické společenství téměř půldruhé
stovky luterských, reformovaných, anglikánských,
metodistických, baptistických, starokatolických a letničních i
pravoslavných církví reprezentuje přibližnou nekatolickou
půlku v polovině miliardy obyvatel našeho kontinentu.
Miliony posluchačů
Světu už nevládnou církevní hodnostáři a ani civilnější
nekatolické církve nemají tak velké publikum, jaké by si
přály. Značný prostor v mysli člověka dnes obsadila média.
Kolik milionů lidí oslovují ta veřejnoprávní, sdružená
v Evropské vysílací unii, v EBU? Týdně je to na 650 milionů
diváků a posluchačů a říká se, že rozhlasový koncertní záznam
může najít odezvu až u dvou milionů z nich. I to je pěkné
číslo, když si představíme, že jde o program s českou hudbou,
třeba dokonce o světu neznámou operu Hry o Marii od Martinů,
jako teď na podzim z Národního divadla... Přítomnost na
zasedání EBU v Ženevě jednoznačně a konkrétně i na takovýchto
příkladech připomíná, že Český rozhlas je jejím
prostřednictvím součástí silného společenství veřejnoprávních
rozhlasů, s nimiž má ve velké mezinárodní organizaci nejen
fórum pro výměnu informací, ale i zázemí a koordinační
platformu.
Konkrétním
příkladem, vždy citovaným, je mezinárodní hudební výměna
Eurorádia, z jejíž nabídky na stanici Vltava po celý rok
průběžně vybíráme, ale také do ní sami desítkami programů
přispíváme. Zasedání pokračuje, právě se hovoří o tomto
tématu. „EBU zprostředkovává výměnu více než tří tisíc
koncertů ročně, z toho asi šestinu tvoří popová hudba,“ říká
šéf Eurorádia Pierre-Yves Tribolet. Například ve vysílání
britského rozhlasu BBC podle něj pochází více než třicet
procent z nabídky EBU. „Rozhlasy veřejné služby jsou ovšem
nejen těmi, kdo vysílají, ale rovněž živými činiteli,
aktivními hráči na šachovnici hudebního života svých zemí.
Vždyť také mají celkem pětasedmdesát souborů, vesměs
orchestrů, případně sborů a bigbandů,“ vypočítává. S tím
souvisí podpora, které se ze strany Unie dostalo festivalu
Rozhlasový podzim, pořádanému Českým rozhlasem a Radioservisem
a majícímu po prvním úspěšném ročníku smělé plány. Nicméně
v EBU nejde jen o hudební výměnu koncertů klasické hudby.
Členství umožňuje přístup ke zvukovým souborům upotřebitelným
i ve zpravodajství a publicistice, nabízí rozhovory
s osobnostmi nebo třeba databáze výslovnosti.
Unie, založená v roce 1950, je největší profesní asociací
národních vysílacích organizací na světě. Reprezentuje své
členy v oblasti audiovizuálních záležitostí v Evropské unii i
vůči mezinárodním subjektům, úzce spolupracuje s dalšími
důležitými evropskými institucemi, s UNESCO, Mezinárodní
hudební radou, s festivaly a soutěžemi i jinými světovými
vysílacími uniemi, vytváří vlastní projekty... Když řídíte
auto a vidíte na displeji autorádia jméno stanice, tak i to je
výsledek její práce. Má 120 členů v 80 zemích a její akční
radius se zdaleka neomezuje pouze na Evropu.
Hudba mezi nebem a zemí
„EBU je naše organizace. Komunikujme se Ženevou,“ apeluje
Pierre-Yves Tribolet. Po právních a dalších administrativních
stránkách jsou zrovna předmětem debaty technické aspekty,
zvuková kvalita a celková důvěryhodnost programů mezinárodní
hudební výměny. „Kvůli lidskému chybování se samozřejmě objeví
technické, zvukové nebo i faktické nedostatky. Musí ale
existovat zásady, doporučení a postupy, které mohou předem
eliminovat jejich značnou část,“ upozorňuje. Jedním dechem
však musí dodat: „Další – drobné výpadky a podobně – mohou
ovšem vznikat zejména při přenosu, a to vlivy, které člověk
nemá pod kontrolou...“
Rozhlasáci vědí, o čem je řeč, a laskavý posluchač nechť přece
jen zapojí trochu shovívavosti. Ještě pořád existují
záležitosti, které ani v Ženevě, třebaže tam pracují v tak
těsném sousedství církevních struktur a někdo by mohl věřit
v zázraky, nedokáží prostě lidé zařídit. Ani pomocí velkých
sad talířů na střeše. Mluví se o tom většinou jako o věcech
„mezi nebem a zemí“...
Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 – Vltava
Snímky autor |