Chvála romantismu

Není důvodu domnívat se, že by si výstava otce a dcer Piepenhagenových, pořádaná Národní galerií do 30. dubna v Klášteře sv. Jiří na Pražském hradě, nenašla své publikum. Pohled na divoké přírodní scenérie, jež v časech evropského romantismu vzrušovaly smysly příslibem dobrodružství a duši jímaly záchvěvy melancholie, bude dnes na „ekologicky deprivovaného“ diváka zřejmě působit především útěšlivě. Jejich díla patří na trhu umění k těm stále žádaným, proto také musel být značný počet obrazů pro současnou výstavu zapůjčen ze soukromých sbírek. Všichni tři však navíc patřili k oněm šťastným umělcům, jejichž dílo se stalo populárním a hojně nakupovaným již za jejich života.

August Piepenhagen, Na kluzišti (40.–50. léta 19. století)August Bedřich Pipenhagen (1791–1868) vytvářel kompozice převážně komorních rozměrů, výmluvné svou chvějivou barevností, jejichž prostřednictvím vyjadřoval pocit romantické touhy po úniku do světa snu a volné přírody, leč zároveň jimi naplňoval i požadavky svých zákazníků. Z dnešního pohledu se jeví poněkud neobvyklým, že tento umělec, uznávaný ve své době jak kritiky, tak kolegy malíři (za všechny připomeňme Jana Nerudu, malíře Josefa Navrátila či rakouského prozaika a krajináře Adalberta Stiftera), se jako vyučený prýmkař a knoflíkář nevzdal nikdy svého řemesla a po celý život průběžně a souběžně provozoval činnost či „živnost“ jak malířskou, tak knoflíkářskou. Jeho výrok „umění jde za chlebem, ovšem nalézá jej v řemesle“ nejlépe objasňuje způsob jeho psychologicky zvláštního soubytí romantika s pragmatikem.

August Piepenhagen, Krajina s poutníkem (40. léta 19. století)Romantismus tehdy přitahoval i kupce z řad měšťanské třídy a Piepenhagen těmto dobovým potřebám vycházel velmi pilně vstříc, aniž by se příliš zajímal o soudobý vývoj výtvarného umění; proto jej také neoslovila progresivní francouzská plenérová malba a jeho malířský styl se časem stával už poněkud anachronickým… Pro své neskutečné, tajemné a mlhou opředené představy krajin hledal Piepenhagen vzory ponejvíce v holandském krajinářství 17. století (jmenovitě u Jakoba van Ruisdael a Aerta van der Neer), ale také u pražského F. X. Procházky. Jakkoli skutečné – a vpravdě romantické – přírodní scenérie znal téměř jen z okolí svého letního sídla na pražské Jenerálce, neustále obměňoval ve svých obrazových kompozicích horská údolí s jezery a řekami, lesní cesty a hradní zříceniny, vodní hladiny se zrcadlením úplňku a také dramatické krajiny za bouře či v mlze, jakož i zasněžené chudé chýše a ledový příkrov zamrzlých rybníků. Časem se na jeho obrazech přestala objevovat početnější stafáž, soumračnou či noční scenérii oživuje v romantickém duchu jen osamělý poutník. Stylová poloha intimního, snivého romantismu pomohla Piepenhagenovi získat všestrannou oblibu v Praze, Vídni, Linci, Mnichově i Berlíně, kde nejen vystavoval, ale kam posílal i vzorníky svých krajin v miniaturním provedení, na způsob dnešních portfolií. Obě dcery, Charlotta a Louisa, se staly pozornými žačkami svého otce a později důsledně pokračovaly v jím nastoupené umělecké cestě. Proto je i jejich dílo dodnes mezi sběrateli umění oblíbeno, vyhledáváno a ceněno.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



  Krize, která přijde
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
   Nosorožec na rozhlasovém jevišti

   Nalaďte si             
 
   Chvála romantismu
   Navštivte