Jiří Vejvoda, ředitel ČRo 2 – Praha

Vaše spolupráce s rozhlasem se datuje rokem 1981. Vzpomínáte si na vůbec první kontakt s mikrofonem?

Pracoval jsem jako tlumočník na soutěži Intertalent v tehdejším Gottwaldově a v hale hotelu jsem se bavil s nádhernou jamajskou pop zpěvačkou Precious Wilsonovou. Tu ke mně přistoupil decentní muž, na první pohled osobnost, a poprosil mě: „Můžete mi pro Československý rozhlas přetlumočit rozhovor?“ Pak mě pozval i do studia, abych namluvil svůj komentář. Tam mi řekl, že mám vhodný rozhlasový hlas a že bych to měl v rádiu zkusit. Ten pán se jmenoval Ota Nutz... Začal jsem velmi skromně, jako dodavatel písní do pořadů a trochu i jako průvodce pořady od Mikrofóra po 3 x 60, a to stereo, případně Dveře dokořán. Brzy jsem pochopil, že přes přísný dohled shora není ani v rádiu vše jen černé nebo bílé. Existovaly stanice a pořady, ve kterých bylo možné leccos. Záleželo jako obvykle na lidech: vedle nebezpečných byla řada slušných, straníků i nestraníků – a poznámka pod čarou: kdo byl slušný tenkrát, je takový i dnes, a naopak.

S Otou Nutzem jste spjati nejen s vltavskými bloky 3 x 60, a to stereo a Dveře dokořán, ale také s Hovory v Lánech a zejména s Kávou u Kische. Za jedenáct let jste si do imaginární rozhlasové kavárny pozvali téměř šest stovek lidí...

Káva u Kische vznikla spontánně – takové pořady často vydrží déle než shora nalajnované projekty. Využili jsme možnosti zvát před mikrofon řadu zajímavých lidí, konfrontovat názory zdejších a těch, co se vraceli. Šlo vlastně o první porevoluční projekt typu „dva na jednoho“ se vším, co to obnáší. S Otou jsme prožili i dlouhá období lidského nesouladu, měli jsme odlišné názory na politiku, peníze, moc, ženy, a přece jsme vždy byli vzorným tandemem. Poslední pořad se mnou natočil doslova na prahu smrti, odvysílal se až poté, co už nebyl mezi námi. Knižní podoba vybraných rozhovorů vydaných v Radioservisu zanechala jedinou hmatatelnou vzpomínku na Kávu u Kische, protože rozhlasové pásy v bytě Otovy vdovy na Invalidovně zničila roku 2002 povodeň.

Nedávno k trojici knížek rozhovorů „od Kische“ přibyla knížka fejetonů Svět uprostřed týdne – a počátkem loňského prosince se na knihkupecké pulty dostal další váš titul Život se slepou bohyní. O čem pojednává?

Život se slepou bohyní je komentovaná zpověď významného právníka Alexandra Károlyiho, který byl neuvěřitelných jednatřicet let členem a předsedou disciplinární komise našeho fotbalového svazu. Zajímalo mě, jak si mohl udržet integritu a čest – lidskou i profesní, proč miluje fotbal, který mám rád i já, přestože se mi intelektuálové posmívají. Ale já sport ctím, naučil mě ctižádostivosti a fair play; a navíc mě knížka spasila v těžkém letním období, kdy jsem týdny nezamhouřil oka a mohl vyplnit čas psaním.

Jak se rozhlas změnil za těch bezmála třicet let, co s ním jste profesně spjat?

Ta proměna je neuvěřitelná. Z tuhé cenzury zůstalo trochu autocenzury, politický dohled napřed po listopadu padl za oběť bezbřehé demokratuře, jak to nazýval Karel Kryl, ale dnes je pro řadu moderátorů a redaktorů naštěstí už samozřejmostí to, proti čemu se ještě před několika lety bouřili: že je třeba dodržovat Kodex Českého rozhlasu a zákony, řečeno srozumitelněji, je třeba se u mikrofonu chovat slušně. Největší proměnu ale rozhlas absolvoval ve své technologii: tam, kde dřív byly potřeba sály plné rozhlasových pásů, stačí dnes počítač nebo „empétrojka“. Možná jsme zároveň svědky i účastníky třetí komunikační revoluce v dějinách lidstva: Kdysi se naši předci naučili dorozumět jeden s druhým, pak se naučili přenášet myšlenky tištěným písmem na dálku od autora ke čtenáři. Dnes můžeme oslovit naráz obrovské množství lidí, vzdělávat je, informovat, ale i mást či s nimi manipulovat. Tím víc platí, že sdělovací prostředky jsou odjištěnou zbraní, že jimi lze člověka adorovat i zničit. V době, kdy jsou privátní média obchodním artiklem, který vydělává na senzacích a krvi, stoupá význam médií veřejné služby. To si řada politiků neuvědomuje. Mnoha z nich jde o jediné – zrušením koncesionářských poplatků dostat tato média pod svoji přímou kontrolu, vrátit je znovu státnímu dozoru, uzavřít pomyslný bludný kruh.

V poslední době se ozývají hlasy, také v souvislosti s poklesem počtu posluchačů stanice Praha, že by bylo dobré zamyslet se nad její podobou. Jsou takové úvahy na místě? Pokud ano, jakým směrem se Praha vydá?

V zásadě jsem vždy byl proti tomu, abychom se zúčastňovali závodů v poslechovosti. Asi jsme se kdysi nechali vlákat do boje, který nám nesluší, ale který mnozí, kdo rozhodují o našem osudu, berou vážně, a tak z něj nemůžeme nyní vycouvat, a už vůbec jej nemůžeme ignorovat. Praha není solitérem, je součástí rodiny mnoha stanic Českého rozhlasu, a proto vítám podnět programového ředitele Petra Duhana, aby v březnu proběhla zásadní Programová konference Českého rozhlasu s podtitulem Vysílání ve druhé dekádě 21. století. Na ní by se mělo rozhodnout mimo jiné i o tom, čím má být a bude Praha. Osobně jsem přesvědčen o tom, že vedle Radiožurnálu má být druhou „většinovou“ stanicí, která nerezignuje na obsah, ale zároveň bere na vědomí svět, jaký je, nenalhává si, že lidé klečí před rádiem v nábožném tichu jako před oltářem, ale že nás poslouchají i v autě, v práci, v obchodě, nejen z rozhlasového přijímače, ale i z internetu, časem možná z mobilu, a že tedy musíme jít do jisté míry s dobou. A ta míra musí být přesně pojmenována. Proto činím na stanici personální změny, jejichž součástí je příchod editorů, kteří budou mít za úkol dát stanici jasnější tvář, jedinečnost. Ten, kdo si dopřeje poslech naší stanice, by měl od první vteřiny věděl, že poslouchá Prahu.

Milan Pokorný
Snímky David Novotný

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 5. ledna.



  Krize, která přijde
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
   Nosorožec na rozhlasovém jevišti

   Nalaďte si             
 
   Chvála romantismu
   Navštivte