Číslo 6 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Soňou Červenou.

 

 

 

 

 

 


Jordan O'Neillová (ve zpodobnění Demi Mooreovou) dostane jako první žena v dějinách americké armády příležitost absolvovat výcvik námořní pěchotyŽenská se chlapům zcela vyrovná

Sousloví G. I. Joe označuje amerického pěšáka ve 2. světové válce a v obdobném významu, jen „rodově“ upraveném, je použil též Ridley Scott ve filmu G. I. Jane (v sobotu 13. února ve 22 hodin uvádí ČT1). Hrdinkou je totiž Jordan O'Neillová (ve zpodobnění Demi Mooreovou), která jako první žena v dějinách americké armády dostane příležitost absolvovat mimořádně náročný výcvik námořní pěchoty. Musí překonávat nejen vlastní indispozice, když sama mezi samými chlapy, kteří na ni pohlížejí skrze prsty, prosazuje svou rovnoprávnost, ale také intriky na vládních místech. Senátorka, která jí výcvik zprostředkovala, záhy hledá jakoukoli záminku pro její odvolání.

Zpodobnění tvrdého výcviku je drtivé. Začíná vyčerpávajícím drilem: výmluvné je nadnášení těžkých člunů, prolínající se jako průběžný motiv. Podobného rozměru dosahuje motiv zvonu, na který může zazvonit každý, kdo chce z kursu vystoupit – účast je totiž dobrovolná a velitel od počátku zdůrazňuje, že plných šedesát procent účastníků selže. Vše pak vrcholí simulací bojových podmínek včetně zajetí „nepřítelem“. Právě tady dochází k nejostřejší konfrontaci Jordan s velitelem výcviku, který nevěří, že by se žena mohla psychicky i fyzicky vyrovnat mužům.

Film, k němuž námět přichystala Danielle Alexandrová, není otevřeně feministický, jen prosazuje rovnoprávnost žen v jakémkoli oboru včetně bojového nasazení – vlastně tvrdí, že žena se mužům vyrovná, protože přijme jejich platformu. Senátorčiny argumenty, že americká společnost ještě není připravena, aby přijímala své padlé ženy v pytlích stejně jako muže, pak vyznívají jako pouhé výmluvy. Film až pateticky oslavuje vlastenectví, odhodlání a udatnost vyzdvihuje coby základní americké ctnosti, hlásá, že je ctí sloužit vlasti a hájit její zájmy kdekoli na Zemi. Neprobleskne tu jediný stín zpochybnění či nejistoty.

V tomto ohledu se Scott, jenž skvěle zvládá jak rozmáchlé historické fresky, tak vyhrocená komorní dramata, projevil jako zkušený tvůrce chlapských příběhů, i když v tomto případě je hrdinou žena. Jako kdyby doba, kdy bezduchá militarizace lidské bytosti byla zvláště v souvislosti s vietnamskou válkou odmítána, patřila minulosti a znovu se vynořil odkaz na (studeno)válečnické historky, jakkoli vypravěčsky strhující. Scott však mohl stěží předvídat, že o několik let později americká vojska nadlouho a beznadějně zabřednou v Iráku a Afghánistánu...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Za Pickwickem proti všem
 Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Krásné květy zániku

   Navštivte
 
   Muž, který učí Poláky rozumět Čechům
   Téma