Číslo 6 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Soňou Červenou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Soňa Červená, operní zpěvačka

Vaším posledním velkým úspěchem je Cena Alfréda Radoka za účinkování v opeře Zítra se bude... – divadelním zpracování soudního procesu s Miladou Horákovou. Jak se vám hraje role, která má tak tragický historický kontext?

Já na jeviště nenosím svoje osobní pocity, osobní maléry ani vítězství, na jeviště nosím jenom figuru, kterou hraji.

Podnětem ke vzniku opery bylo přání Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila napsat dílo přímo pro vás. Kromě několika melodramů už ale přímo pro vás jedna opera vznikla.

Ano, německý skladatel Hans Werner Henze pro mě napsal operu La Cubana. Když jsem zpívala v Henzeových operách Mladý lord a Elegie pro mladé milence, rozhodl se skladatel napsat operu přímo pro mě. Rozšířil tedy svou původně televizní operu La Cubana na celovečerní a uvedli jsme ji v tehdy velmi prestižním operním domě ve Wuppertalu. Byla to opera o staré pěvkyni, která vzpomíná na mladá léta. V televizi tuto roli hrály dvě umělkyně, ale pro mně Hans Werner Henze s důvěrou přepsal operu tak, že jsem obě role hrála na jevišti sama.

Není zvykem, aby soudobá opera byla beznadějně vyprodaná. V případě Zítra se bude… to ale neplatí. Co je podle vás důvodem? Nezvyklé téma? Nebo publicita, podpořená určitě i zmíněnou Cenou Alfréda Radoka?

Za výkon v inscenaci Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila Zítra se bude... obdržela Soňa Červená Cenu Alfréda RadokaMyslím, že publicita před premiérou zase tak velká nebyla. Teprve časem se informace o ní rozšířily od úst k ústům, a hlavně od novin k novinám. Samozřejmě nás těší, že je vždycky beznadějně vyprodáno, ale v Kolowratu je sedmdesát míst, takže těch nadějných operních diváků je pokaždé „jen“ sedmdesát. Ale i to je nádherný pocit. A nejkrásnější je, že přicházejí mladí lidé, kteří možná ani nemají tušení, jaká to byla doba, co se tehdy dělo a kdo byla Milada Horáková. Pokud jde o příčinu tohoto úspěchu, je to určitě forma, jakou je opera napsána: zhudebnit nahé soudní spisy zřejmě ještě nikoho nenapadlo. Ty texty jsou tak zrůdné, že kdyby se do nich přidávaly jakékoli komentáře, nebylo by to správné ani tolik působivé. Aleši Březinovi se podařilo tyto texty skvěle zhudebnit. Přesná je i režie Jiřího Nekvasila a výprava Daniela Dvořáka.

Zvláštní je rozdělení rolí – dvě hlavní role, tedy ta vaše a druhá mužská, nejsou konkrétně určeny, střídají se v nich různé postavy a promluvy. Zpívá zde také dětský sbor v rolích prokurátorů a dívčí sbor Canti di Praga, dirigentem je Marko Ivanovič.

Původně měly hlavní role hrát dvě ženy, já jako mezzosoprán a druhá role soprán. Pak jsme se ale rozhodli pro kontratenora a nedovedu si teď už představit, že by druhou roli mohl hrát někdo jiný než Jan Mikušek. Cenu Alfréda Radoka by si byl také zasloužil.

Napsala jste knihu o vašem pradědečkovi V. F. Červeném, vynálezci a výrobci hudebních nástrojů, iniciovala jste díky zmínce ve své knize Stýskání zakázáno pojmenování ulice na Kampě po vašem otci. Je ještě něco, co by z historie vašeho rodu stálo za zmapování?

Rozhodně by stálo za to napsat či natočit něco o Červené sedmě. Ale já teď čas na úmorné hledání materiálu nemám, navíc si myslím, že kdybych na nějaké dveře zaklepala, nepořídila bych. Dnes už historie Červené sedmy není pro nakladatele atraktivní, ačkoli to byl první český literární kabaret s intelektuálními ambicemi, který razil cestu ostatním, například Voskovci a Werichovi či E. F. Burianovi.

Vracíte se k odkazu svých předků – často například mluvíte o svém otci, zpíváte jeho šansony… Určila vaši pěveckou dráhu také příslušnost k rodu se silnou uměleckou tradicí?

O to, že jsem se stala operní pěvkyní, se zasloužil hlavně můj otec, který mě učil lásce k hudbě a ke slovu. Ale samozřejmě v sobě cítím kořeny, a nejen pokud jde o pěveckou dráhu. Když přijedu do Hradce Králové, kde měl můj pradědeček nástrojařskou dílnu a později továrnu na hudební nástroje, cítím, že tam nějak patřím, ač jsem Pražačka. A kromě toho, můj pradědeček Václav František Červený cestoval se svými vynálezy po celém světě. Když jsem byla v emigraci, nevěděla jsem o jeho životě téměř nic. Teprve teď si uvědomuji, že jsem vlastně celý život šla po jeho cestách a on tam na mě všude dával pozor.

Jak se ve vás zrodila touha stát se operní pěvkyní? Váš otec, který vás k hudbě nasměroval, se věnoval spíše lehkým žánrům…

To se dočtete v mé knížce Stýskání zakázáno – jako dítě jsem byla v Národním divadle na opeře Carmen a rozhodla jsem se, že také budu stát jako Carmen na tomto jevišti.

Já jsem tu knihu četla, ale nechtělo se mi věřit, že to bylo tak prosté…

Ale bylo to opravdu tak. Vzala jsem zavděk i nabídkou angažmá jako třetí altistka v Brně, abych si svůj sen o opeře splnila.

Mirka Štípková, publicistka

Foto Mona Martinů a Hana Smejkalová

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 2. února.



  Za Pickwickem proti všem
 Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Krásné květy zániku

   Navštivte
 
   Muž, který učí Poláky rozumět Čechům
   Téma